View : 521 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Other Titles
Program Annotation : Giovanni Bottesini Capriccio di Bravura, Giovanni Bottesini Elegy No.1, Paul Hindemith Sonata for Double Bass and Piano, Ástor Piazzolla Kicho, Miloslav Gajdoš Invocation
Authors
박유림
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업 연주회 프로그램으로 조반니 보테시니(Giovan-ni Bottesini, 1821-1889)의 「Capriccio di Bravura」, 「Elegy No.1」, 파울 힌데미트(P-aul Hindemith, 1895-1963)의 「Sonata for Double Bass and Piano」, 아스토르 피아졸라(Ástor Piazzolla, 1921-1992)의 「Kicho」, 밀로슬라브 가이도시(Miloslav Gajdoš, 1948- )의 「Invocation」으로 구성된 5곡의 더블베이스 작품들에 관한 연구이다. 작품 「Capriccio di Bravura」는 19세기 낭만시대에 나타났던 고도의 예술적 기교를 요하며 현란한 연주 실력을 가진 연주자를 칭하는 비르투오소(Virtuoso)적인 면모를 갖춘 더블베이스 연주자이자 작곡가였던 보테시니에 의해 작곡된 곡이다. 단 악장의 소품곡이며 초반에는 정적인 음형을 제시하다가 갑작스러운 빠른 패시지(Passage) 전환으로 곡의 분위기에 극적인 대조를 주어 곡의 긴장감과 흥미를 유발한다. 「Elegy No.2」 또한 보테시니의 낭만주의 작품이며 전체적인 곡의 빠르기는 And-ante Sostenuto이다. 「Capriccio di Bravura」와는 대조적으로 전반적으로 정적인 선율 구조로 이루어져 있으며 반음계적 선율을 강조하고, 악곡에 변화를 주고자 조성은 메이저(Major)로 유지하지만 같은 으뜸음조에서 일시적으로 마이너(minor) 음계의 성질을 빌려온 차용화음을 사용하였다. 1949년도에 작곡된 힌데미트의 「Sonata for Double Bass and Piano」는 그의 유일한 더블베이스 소나타이며, 3개의 악장으로 구성되어있다. 20세기 초, 신고전주의 양식과 무조성음악시대의 음악적 특성을 토대로 그의 이론과 기법들이 작품에 어떻게 적용되었는지 연구 분석하여 그의 음악적 성향과 특징을 살펴보고자 한다. 새로운 탱고(Nuevo Tango)의 시대를 열어 탱고의 대중화와 탱고와 클래식의 결합으로 탱고를 격상시킨 피아졸라의 자작곡인 「Kicho」는 그의 팀에서 함께 연주하였던 더블베이스 연주자 키초 디아즈(Enrique Kicho Díaz, 1918-1992)를 위해 작곡, 헌정한 곡으로 탱고의 리듬과 클래식적인 요소의 결합으로 그의 끊임없는 새로운 시도가 돋보이는 작품 중 하나이다. 체코에 현존하는 더블베이스 연주자이며 작곡가 그리고 교육자인 가이도시는 현재 연주되고 있는 많은 더블베이스 곡들의 편곡과 작곡을 하였는데, 그중 그의 자작곡이자 무반주곡인 「Invocation」을 분석하여 곡에 나타나는 더블베이스의 연주 기법을 포함하여 전반적으로 나타나는 곡의 이론적 요소들과 특징들을 살펴보고자 한다. 본 논문은 19세기 낭만시대 음악부터 20세기 근현대시대 작곡가들의 작품으로 구성되어있으며, 작곡가의 생애와 음악적 특징을 조사하여 시대적 배경의 흐름에 따라 분류하고, 그들이 추구하고 곡에 반영하고자 하였던 음악적 요소들과 양식들을 기반으로 하여 분석한 내용을 다루고 있다.;This study surveys analytical research based on five works for Doublebass performed at a Master’s graduate recital program: Capriccio di Bravura and Elegy No.1 by Giovanni Bottesini (1821-1889), Sonata for Double Bass and Piano by Paul Hindemith (1895-1963), Kicho by Ástor Piazzolla, (1921-1992) and finally, Invocation by Miloslav Gajdoš (1948- ). Capriccio di Bravura, composed by Giovanni Bottesini, a composer and highly skilled virtuoso double bassist from the 19th century romantic period, is a short piece consisting of one movement. In the piece’s beginning, still figurations appear before switching to a sudden rapid passage, creating dramatic contrast and arousing tension and interest in the piece. Bottesini also composed another romantic era piece, Elegy No.1 in Andante Sostenuto. In contrast with Capriccio di Bravura, static melodic structures are present and chromatic melodies are emphasized throughout the whole piece. To vary the composition, a major tonality is maintained with temporary application of borrowed chords from the parallel minor scale with the same tonic. Sonata for Double Bass and Piano, composed by Paul Hindemith in 1949, is his only double bass sonata and consists of three movements. In this study, his musical style and features will be demonstrated through the application of his theory and compositional techniques which are based on both the neoclassical and atonal styles of the early 20th century. Ástor Piazzolla popularized the tango and opened the era of Nuevo Tango by blending elements of tango with classical music. Kicho is one of his compositions dedicated to Argentine double bass tango musician, Enrique Kicho Díaz (1918-1992) who played in Piazzolla’s ensemble. This work is remarkable as a new experiment in combining tango rhythms and classical elements. Miloslav Gajdoš, a Czech double bass player, composer and educator, has composed and arranged numerous double bass works that are currently being regularly performed. Among them, Invocation, an unaccompanied solo piece, was analyzed with the aim of examining theoretical elements and facets including performance techniques throughout this piece. This dissertation comprises works from the 19th century romantic period to the 20th century modern and contemporary periods. After considered investigation of the composers’biographies and their musical features, the pieces have been organized chronologically and musical aspects and styles, which composers pursued in their own works, have been explored in depth.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE