View : 553 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Other Titles
Program Annotation : F.J.Haydn ⌜Divertimento for Viola and Piano⌟, C.Reinecke ⌜3 Fantasy Pieces for Viola and Piano, op.43⌟, H.Vieuxtemps ⌜Sonata in B-flat Major for Viola and Piano, Op.36⌟
Authors
안지선
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
본 연구의 목적은 본 필자의 석사과정 졸업 리사이틀 프로그램인 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732~1809)의 비올라와 피아노를 위한 희유곡「Divertimento for Viola and Piano⌟, 라이네케(Carl Heinrich Carsten Reinecke, 1824~1910)의 비올라와 피아노를 위한 3개의 환상곡⌜3 Fantasy Pieces for Viola and Piano, op.43⌟, 비외탕(Henri Vieuxtemps, 1820~1881)의 비올라와 피아노를 위한 소나타⌜Sonata in B-flat Major for Viola and Piano, Op.36⌟ 에 대한 각 작곡가의 생애와 음악적 분석에 관한 연구이다. 하이든은 오스트리아 동부의 작은 마을에서 목수의 아들로 태어났다. 다섯 살 때부터 성가대 지휘자인 친척집에서 교육을 받았고 당시 목소리가 좋아 오랜 기간동안 합창단원을 하며 많은 사람들에게 사랑을 받았다. 하이든은 노래 뿐 아니라 스승인 프랑크에게서 여러 악기들의 연주기법까지 배웠다. 하이든의「Divertimento for Viola and Piano」는 본래 바리톤 이라는 악기를 위한 곡으로 작곡이 되었는데 후에 첼로와 비올라로 편곡되어 비올라 연주자들에 의해서도 종종 연주 되고 있다. 라이네케는 독일 작곡가로 작곡 외에도 피아니스트, 지휘자, 화가, 시인 등 다양한 활동을 하였다. 그는 음악 선생님이었던 그의 아버지에게 철저한 음악적 교육을 받았으며 7살 때 작곡을 시작하였다. 12살 때인 1836년에는 피아니스트로 공식적인 연주회를 가졌으며 당시 훌륭한 피아니스트로 인정을 받았다. 그는 21살 때 멘델스존과 슈만을 만나게 되면서 그들에게서 깊은 영향을 받는다. 이쯤에 완성된 이 3개의 환상곡은 슈만의‘판타지’라는 장르를 충실히 따르며 작곡했다. 두 번째 곡은 슈만풍의 스케르초이고 마지막 악장은‘Jahrmarkt Scene(Market scene)’라는 부제가 붙어있듯이 연례적으로 지역마다 열리는 시장(축제)를 묘사하고 있다. 음악적 양식으로는 슈만과 비슷하지만 그는 브람스를 만난 이후에 그의 음악의 세밀하고 단단한 구성력을 본 받게 된다. 이렇게 슈만과 브람스에게 깊은 영향을 받을 때 쯤 이 3개의 환상곡이 만들어 지게 됐다. 비외탕은 벨기에 출신의 대표 낭만시대 바이올리니스트이자 작곡가이다. 비외탕은 어릴 때 그의 아버지로부터 바이올린을 배웠고 후에 바이올린 연주자로서 명성을 날렸었지만, 작곡가로서의 실력도 상당했다. 그는 라이프치히에서 연주를 한 후에 슈만은 그의 연주에 대해“파가니니에게 필적할 만한 연주”라는 평을 하였다. 그는 그의 스승인 베리오와 프랑스-벨기에 악파의 대표자였다고 할 수 있는데 그는 베리오의 화려함, 우아함을 본 받고 연주는 파가니니에 비할 수 없을 정도의 상당한 기술 또한 갖추고 있었다. 비외탕의 곡들은 대게 고전적인 형식을 가지고 있는데 기술적, 예술적 모두 깊이가 있는 음악이다. 그중 라이프치히 출판했던 가장 대표적인 비올라 곡「Sonata in B-flat Major for Viola and Piano, Op.36⌟는 하노버의 조지 5세에게 헌정한 곡으로 3악장 구성으로 되어있다. 이 곡은 전체적으로 선율이 굉장히 아름다우며 기교적인 부분도 잘 조화되어 현재까지도 낭만시대의 대표 비올라 작품으로 인정을 받고 있다.;The purpose of this study is analyzing the repertoires of my graduation recital:Divertimento for Viola and Piano by Franz Joseph Haydn (1732-1809), 3 Fantasy Pieces for Viola and Piano, Op.43 by Carl Heinrich Carsten Reinecke(1824~1910), Sonata in B-flat Major for Viola and Piano, Op.36 by Henri Vieuxtemps(1820~1881)Through the musical characteristics and analysis of the work along with the life of each composer, I want to help understand the song. J.Haydn was born in a small village in eastern Austria as the son of a carpenter. He was educated at a relatives house, a choir director, since he was five years old, and was loved by many people as a member of the choir for a long period of time because of his good voice. J.Haydn not only learned how to sing, but also learned how to play various instruments from his teacher, C.Frank. J.Haydn's "Divertimento for Viola and Piano" was originally composed for the Baritone, later arranged into cello and viola and is often played by viola performers. C.Reinecke is a German composer and has worked on various activities including pianist, conductor, painter and poet in addition to composing. He was thoroughly educated in music by his father, who was a music teacher, and began composing at the age of 7. When he was 12 years old, he held an official concert as a pianist in 1836, and he was recognized as a great pianist at that time. He is deeply influenced by F.Mendelssohn and R.Schumann when he was 21. The three fantasy songs, completed at this time, faithfully followed Schumann's genre of 'Fantasy.' The second song is Schumann's Scherzo, and the last one depicts an annual regional market, as it is accompanied by the subtitle "Johrmarkt Scene." Although similar in musical style to R.Schumann, he is modeled after the detailed and rigid composition of his music after meeting J.Brahms. By the time R.Schumann and J.Brahms were deeply influenced, the three fantasie pieces were created. H.Vieuxtemps is a leading romanticist and composer from Belgium. H.Vieuxtemps learned the violin from his father when he was young and later gained fame as a violinist, but his ability as a composer was also considerable. After playing in Leipzig, T.Schumann described his performance as "a performance comparable to that of N.Paganini." He was imitated by the splendor and elegance of Berio, his teacher, and the representative of the French-Belggy band, and also had the same skill as N.Paganini. H.Vieuxtemps music is a classical music that is usually both technical and artistic. Leipzig's most representative viola, "Sonata in B-flat Major for Viola and Piano, Op.36," is dedicated to King George V of Hanover. The melody and technique of the song are very beautiful as a whole, and are still recognized as the representative viola of the Romantic.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE