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Program Annotation

Title
Program Annotation
Other Titles
Program Annotation : G.B. Pergolesi , of the 《Stabat Mater》, M. Ravel 《Cinq mélodies populaires grecques》
Authors
이선아
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은희
Abstract
필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회 프로그램 중에서 페르골레지(Giovanni Battista Pergolesi, 1710-1736)의 《고통의 성모(Stabat Mater)》와 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)의 《5개의 그리스 민요(Cinq mélodies populaires grecques)》를 연구하였다. 본 논문에서는 이들 작곡가의 생애와 작품 탄생의 배경을 선행 연구로 하여 각 작품의 화성을 분석하고 악보에 나타나는 다양한 음악적 표현들과 가사의 관련성을 파악하고자 하였다. 페르골레지의 《고통의 성모》는 1736년에 작곡된 그의 마지막 작품으로, ‘고통의 성모 마리아 기념일(Die Beatae Mariae Virginis Perdolentis)’에 사용되던 부속가의 가사를 그대로 사용하고 있다. 본 논문에서는 총 12곡 중에서 소프라노 독창곡인 제2곡 <탄식하는 성모의 마음(Cujus animam gementem)>과 제6곡 <사랑하는 아들을 보았네(Vidit suum dulcem natum)>를 분석하였다. 이 두 곡은 쓸쓸히 죽어가는 예수와 그 모습을 바라보는 성모 마리아의 비통한 심정을 나타내는 곡으로, 페르골레지는 가사의 내용을 부각시키기 위해서 다양한 음악적 표현을 사용한다. 즉 반음계적 선율이나 갑작스러운 도약, 악상의 대비, 음역의 이동, 당김음과 붓점리듬과 같은 아티큘레이션을 통해서 가사의 내용을 전달하고, 특정 단어를 시각적으로 표현 하였다. 라벨의 《5개의 그리스 민요》는 5개의 곡을 모아놓은 모음집으로, <신부를 깨움(Le réveil de la mariée)>, <저기 교회 가까이(Là-bas, vers l'eglise)>, <멋진 신사!(Quel galant!)>, <유향 나무를 모으는 사람들의 노래(Chanson des cueilleuses de lentisques)>, <모든 것이 즐겁다!(Tout gai!)>로 구성된다. 이 곡들은 그리스인들의 여러 가지 삶의 모습을 나타낸 그리스 민요로써 라벨은 기존의 선율과 가사에 잘 어우러지도록 반주를 작곡했다. 라벨은 고대 그리스 선법으로 만들어진 선율에 조성음악의 장·단조 음계를 활용하여 자신만의 스타일로 화성적 색채감과 음향을 표현하였다. 그는 선법 선율에 3화음과 7화음을 적용시키고 더 나아가 조성음악의 화성 기능에 국한되지 않는 3음이 생략된 개방형 코드와 9, 11, 13화음 등 확장된 화음 형태를 사용함으로써 불협화적 음향을 만들어낸다. 선법에 사용된 이러한 화성들은 서유럽의 조성음악의 음향에서 벗어난 이국적인 색채감이 생성되어 그리스인들의 삶을 내용으로 하는 가사의 분위기를 조성한다. 또한 특징적으로 나타나는 작은 변박과 음역의 이동 그리고 아르페지오 코드, 셋잇단음표, 꾸밈음 등의 다양한 음악적 표현은 가사와 직접적으로 연관된다. 본 논문에서는 각 작곡가와 작품의 전반적인 배경과 시에 대한 바른 해석을 통해 두 작곡가의 음악 표현 기법에 관한 이해를 도와 연주자들에게 도움이 되고자 한다. ;The author of this study conducted research on 《Holy Mother in Agony(Stabat Mater)》by Pergolesi(Giovanni Battista, 1710-1736) and 《Five Greek Popular Melodies(Cinq mélodies populaires grecques)》 by Ravel(Maurice, 1875-1937), among the pieces for author’s graduation recital program for acquiring a master’s degree. This thesis analyzes the harmony of the works and understands the relationship between various musical expressions in both sheet music and lyrics. Also, it refers to the life of the composers and the background of the birth of the works as previous research. The 《Holy Mother in Agony(Stabat Mater)》 by Pergolesi is his last work composed in 1736. The song makes use of the lyrics of the sequentia used at ‘the Anniversary of Our Lady of Sorrows(Die Beatae Mariae Virginis Perdolentis)’ without any touch. The current thesis analyzes movement No. 2 and No. 6 out of the twelve movements. The two movements drearily express Jesus dying and the poignant heart of Mother Mary seeing him dying. Pergolesi uses a variety of musical expressions to highlight the content of the lyrics. That is, he expresses the contents of the lyrics by chromatic melody, sudden leap, the contrast of motives, the movement of range, and articulations such as syncopation and dotted rhythm, the contents of the lyrics were conveyed, and specific words were visually expressed. The 《Five Greek Popular Melodies(Cinq mélodies populaires grecques)》 by Ravel is a collection of five songs, comprised of , , , , and . These songs are popular Greek musical pieces expressing the various forms of the life of Greek people. What Ravel composed is the accompaniment that goes well with the existing melody and lyrics. Utilizing the major and minor scales of the composition music to the melody made by ancient Greek modalities, he expressed the harmonical vibrancy and sound in his unique style. He applied 3 chords and 7 chords to the melody of the Greek mode and further created disharmonious sounds by using the expanded form of harmony, such as open chords with the third note omitted and the 9, 11, 13 chords not being confined to the harmonious functions of the composition music. Such chords used over the Greek mode create exotic vibrancy beyond the sounds of compositional music of Western Europe, forming the mood for the lyrics of which content is the life of the Greek people. Also, the particular small change of rhythm and movement of range, and various musical expresses such as arpeggio chords, triplets, ornaments, etc. are directly linked to the lyrics. The current thesis aims to help performers by aiding their understanding of the musical expressions of the two composers through the overall background and the correct interpretation of the poem of the composers and artworks.
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