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1인 방송 ‘영화 같이 보자'의 사회적 시청 요인이 정서적 유대감, 공동의 공간감, 이용 만족도에 미치는 영향

Title
1인 방송 ‘영화 같이 보자'의 사회적 시청 요인이 정서적 유대감, 공동의 공간감, 이용 만족도에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Social Viewing on Emotional Connectedness, Awareness of Co-location and Satisfaction in Live Broadcasting
Authors
LIU, WEIQING
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
The audience’s social viewing changes with the optimization of the Internet environment. Beginning with the famous APP Douyu TV, live broadcast increases rapidly, and people can get in touch with live broadcast more rapidly. Live broadcast, different from the traditional media, is capturing more and more attention, and the expenses in live broadcast also increases gradually. This paper researches into the impact of the host’s existence and the audience’s existence in watching together the live broadcast of Watch Movies together on emotional connectedness, awareness of co-location, and into the impact of emotional connectedness and awareness of colocation on the satisfaction from Watch Movies together. This paper adopts the method of experimental analysis for the sake of analyzing. Results: 1. The host’s existence and the audience’s existence in watching live broadcast together have a positive influence on emotional connectedness. That is, with the host and the co-watching audience, the emotional connectedness becomes stronger. 2. The host’s existence and the audience’s existence in watching live broadcasting together have a positive influence on the awareness of co-location. The awareness of co-location becomes stronger with the host’s existence and the existence of the audience in watching live broadcast together. 3. Emotional connectedness consists of the emotional connectedness caused by the host and by the audience of co-watching live broadcast respectively. The latter has a positive influence on satisfaction, but the former has a negative influence on it. 4. Awareness of co-location can be divided into the awareness of co-location caused by the host and by the audience of co-watching live broadcast respectively. The former has a positive influence on satisfaction, but the latter has a negative influence on it. This research can contribute to the development of live broadcast and its business strategy, and can provide theoretical support for those in the hope of becoming hosts in the future from the real objective phenomenon in live broadcast. It emphasizes the functions of the host and the co-watcher of live broadcast, and provides practical support for them to satisfy the audience in the course of live broadcasting.;인터넷 환경이 확산되면서 사용자의 콘텐츠 시청에 변화를 가져왔다. 중국 내에서는 유명 폴랫폼인 DOUYU TV를 비롯, 1인 방송의 확산 속도가 더욱 빨라지면서 시청자들은 더욱 쉽게 모바일 1인 방송에 접근할 수 있게 됐다. 기존 전통 미디어 와 차별성을 두고 있는 1인 방송에 대한 지속적인 관심과 소비가 증가하고 있는 현상에 주목하여, 새로 나온 방송 영역 ‘영화 같이 보자’에서 출발하고 BJ 존재와 공동 시청자 존재가 정서적 유대감 및 공동의 공간감의 차이를 알아본다. 그리고 정서적 유대감과 공동의 공간감은 매개 변인으로 ‘영화 같이 보자’의 이용 만족도에 어떤 영향을 미치는지를 분석하고자 한다. 이를 분석하기 위해 실험연구를 진행하였다. 연구 결과, 첫째, BJ 존재와 공동 시청자 존재는 모두 정서적 유대감에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. BJ와 공동 시청자가 있으면 시청자들의 정서적 유대감이 더욱 강화될 수 있음을 의미한다. 둘째, BJ 존재와 공동 시청자 존재는 모두 공동의 공간감에 긍정적인 영향을 미친 것으로 밝혀졌다. BJ와 공동 시청자가 있으면 시청자들의 공동의 공간감이 더욱 강화될 수 있음을 의미한다. 셋째, 정서적 유대감이 BJ로 인해 일어나는 정서적 유대감과 공동 시청자로 인해 일어나는 정서적 유대감을 구분되었으며 BJ로 인해 일어나는 공동의 공간감은 ‘영화 같이 보자’이용만족도에 긍정적인 영향을 보여주었지만, BJ로 인해 일어나는 정서적 유대감은 ‘영화 같이 보자’이용만족도에 정적인 영향을 미치지 않았다. 넷째, 공동의 공간감이 BJ로 인해 일어나는 공동의 공간감과 공동 시청자로 인해 일어나는 공동의 공간감을 구분되었으며 공동 시청자로 인해 일어나는 정서적 유대감은 ‘영화 같이 보자’이용만족도에 긍정적인 영향을 미쳤지만, 공동 시청자로 인해 일어나는 공동의 공간감은 ‘영화 같이 보자’ 이용만족도에 정적인 영향을 미치지 않았다. 본 연구는 1인 방송의 발전과 사업상의 전략 수립에 도움이 되는 자원을 제공하는 점에서 의의가 있다. 또한 1인 방송의 현실 현상에서 출발하여 BJ가 되고 싶은 사람들에게 방송을 어떻게 시작과 진행하는지에 이론적 지지가 된다. 마지막으로 1인 방송에서 BJ와 공동 시청자의 역할을 강조하고 BJ들의 방송 내용은 시청자들이 어떻게 더 만족시키는지에 실질적 지지가 될 수 있다는 중요성을 가진다.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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