View : 672 Download: 0

중국 팟캐스트 사용자의 자기결정성과 기술 수용태도가 제작의도에 미치는 영향

Title
중국 팟캐스트 사용자의 자기결정성과 기술 수용태도가 제작의도에 미치는 영향
Other Titles
Chinese Podcast Users' Self-Determination and Technology Acceptance Attitude and Its Impact on Intention of Producing Audio Contents : Focusing on 'BJ Development' Process
Authors
JIN, LINTING
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
2009년 중국 오디오 시장은 탐색부터 시작해 오늘날의 컨텐츠가 풍부하고 비즈니스 모델이 성숙한 모바일 오디오 시장에 이르기까지, 오디오 매체는 소리와 언어의 ‘상황성(Situational)’, ‘동반성(companion)’ 등 특징을 활용하여 시각과 촉각을 방해하지 않으면서 사용자들의 다양한 생활 상황 속에 용합시켰다. 이러한 강한 ‘동반속성’은 모바일 오디오를 다른 시각적 미디어와 차별화 시키면서 독보적인 경쟁력을 갖게 했다. 오늘날 모바일 인터넷 시대, 5G 네트워크, 그리고 기술 발전에 의해 모바일 오디오는 소리 요소를 이용하여 메시지 정보를 전달할 뿐만 아니라 소셜 인터랙티브 기능이 더해져 사용자들로 하여금 음성 커뮤니케이션을 통해 미디어에 대한 사용 수요를 충족시킬 수 있도록 했다. 이런 배경을 바탕으로 중국 오디오 공유 플랫폼으로 1위를 자리 잡고 대표적인 팟캐스트인 히마랴야 FM를 연구주제로 선정하여 연구를 진행했다. 히마랴야FM는 다양한 청각 콘텐츠를 제공할 뿐만 아니라 사용자를 BJ로 변신시키는 ‘BJ양성’과정은 아주 새롭고 전략점이라고 볼 수 있다. ‘BJ 육성‘ 시스템을 통해 사용자를 플랫폼에 적극적으로 참여시키고 사용자로부터 오디오 컨텐츠를 생산할 수 있는 제작자로 전환하여 컨텐츠의 생산력을 향상시키는 전략이다. 그러므로 본 연구는 수용자들이 히마랴야 FM를 사용하면서 어떤 심리적인 요소와 태도가 제작 의도에 영향을 미치는지, ‘BJ 양성’ 시스템이 실제로 효과를 발휘하는지를 연구하기 위하여 데시와 라이언(Deci & Ryan, 2000)이 제시한 ‘행동의 원천’인 자기결정이론과 새로운 기술을 수용한 이들의 태도를 파악하는 기술 수용모델을 적용하여, 총 293명의 히마랴야FM에 제작경험이 없는 수용자를 대상으로 설문조사를 실시했다. 연구결과는 먼저 제작 경험이 없는 이용자들이 대부분 프로그램을 청취를 위주로 플랫폼을 이용했으며 청취하면 할수록 진행자와 관계성을 형성되어 이어서 제작의도에 영향을 미치는 것을 발견을 했다. 또한 청취할 수록 자신의 인지적 유용성이 높아지며 이를 통해 제작의도에 영향을 미친다는 결과도 발결하게 되었다. ‘BJ 양성’ 시스템중에 ‘PGC(Professionally Generated Content)+UGC(User Generated Content)’ 서비스 모델을 효과적이라고 보일 수 있다. 반면에 참여형 이용정도는 수용자의 표현적 유능성에 영향을 미쳐 표현적 유능성은 제작의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 ‘BJ 양성’ 과정에 참여적인 기능이 수용자의 표현적 유능성을 유발시켜서 결국에 제작의도에 영향을 미치는 것으로 확인할 수 있다. 하지만 연구 결과에 따라서 수용자들이 참여적 기능을 접할수록 이용적 자율성과 용이성을 낮아지는 결과가 나타났으며 청각 매체인 히마랴야FM는 소설 커뮤니케이션 기능에 개선할 부분이 있다는 것을 발견하게 되었다. 본 연구는 중국 팟캐스트인 히마랴야FM ‘BJ 양성’ 과정을 중심으로 수용자들이 청각 매체를 접하면서 어떤 심리적인 요소와 태도가 있는지, 또 제작의도에 미치는 과정과 ‘BJ 양성’의 효과성을 확인할 수 있는 점에서 의미가 있는 것이다.;China’s radio market has been producing abundant contents and the businesses’ production of mature mobile audio contents since 2009 up to the present time and the audio medium has been making use of its ‘situational’ and ‘companion’ characteristic, fusing it in the users daily life while not disturbing the visual and tangible senses. These ‘companion attribute’ made the mobile audio distinct and competitive from other visual media. In the present day, with the advent of mobile internet, 5G networks and with the advancement of technology, the mobile audio makes use of the sound component and it was made possible to send not just messages but social interactive functions has been added. These allowed the users to meet the needs the demands on the use of media thought sound communication. Having this background, China’s most used audio sharing platform, podcast Himalaya FM was explored as the topic of research. Himalaya FM is considered as a sensational strategy point as it provides ample audio contents and transforms the user into a BJ. Through the ‘BJ develoment system’, it encourages the user to participate in creating audio contents and transforms them into a producer, thus, developing their content productivity. Thus, the research examined the influence of emotional components and attitudes on the users’ production intentions. To investigate this, Deci and Ryan’s (2000) self-determination theory which has identified as the ‘source of action’ and technology acceptance model which makes it possible to look into the attitudes of people who have accepted new technology was used as research instrument in surveying 293 participants who have no experience of creating contents using the Himalaya FM. Results of research showed that most of the users who had no experiences used the platorm for purposes of listening to programs and as the frquency of listening increased they were more likely to create rapport with the producer and this as given a positive impact to the users' desire to create contents. Additionally, cognitive usability increased and has shown that this has influenced their motivation in creating contents. Among the '‘BJ develoment system’', the ‘PGC(Professionally Generated Content)+UGC(User Generated Content)’ service model was shown to be effective. On the other hand, the participatory frequency of usage influenced the users' expressive usability and this expressive usability was seen to impact the intention of creating contents. Thus, the '‘BJ develoment system’' stimulated the users' participatory, thus, was shown to have influenced the intention in creating contents However, according to the results of the research, the users' autonomy and usability was shown to decrease as exposure to participatory function increased. And it has been found that there is a need for improvement on the function of the sound medium Himalaya FM. Thus research is meaningful as it aims to examine the users' emotional components and attitudes when exposed to auditory medium using the Himalaya FM as a platform and the process on how it influenced their intention of production and as well the effectiveness of 'BJ development.'
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE