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게임 과몰입 청소년의 게임 이용동기 인식을 위한 그룹 음악심리치료 사례

Title
게임 과몰입 청소년의 게임 이용동기 인식을 위한 그룹 음악심리치료 사례
Other Titles
A Case Study of Group Music Psychotherapy to Promote Comprehension of Motives Among Adolescents who Overuse Internet Games
Authors
송지선
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이진형
Abstract
본 연구는 그룹 음악심리치료에 참여한 게임 과몰입 청소년의 게임 이용동기 인식 변화를 탐구하고자 실시된 사례연구다. 연구 참여자는 S시 소재 J중학교에 재학 중인 청소년 5명으로 구성되었고 연구는 프로그램 시행과 사후 인터뷰까지 총 4주간 진행되었다. 본 연구는 게임 과몰입 청소년의 게임 이용 동기 인식을 도모하고자 그룹 음악심리치료 프로그램으로 구성되었고 프로그램은 회기 당 약 60분씩 주 2회로 총 6회기 시행되었다. 연구결과 세션에서 나타난 참여자의 음악적·언어적 반응과 프로그램에서 작업한 가사를 인지·정서적 측면에서 분석되었으며 사후 인터뷰를 통해 참여자가 직접적으로 표현한 게임 이용동기 인식변화 관련 내용으로 분석되었다. 그 결과 참여자들이 공감되는 가사와 선율을 통해 내재된 부적 정서와 관계적 어려움에 직면하였고, 창작 작업을 통해 미처 알지 못했던 과거 게임 이용동기에 대한 인식을 확장하였다. 이는 게임 과몰입 행동 조절과 관련해서 경험했던 어려움에 대한 이해를 도와 궁극적으로 게임에 대한 인식을 변화하도록 도모했으며 사후 인터뷰를 통해 참여자들은 이러한 게임 이용동기 인식이 게임이용 행동변화로 이어지고 있음을 보고하였다. 참여자의 세션 내 음악적·언어적 반응을 보다 면밀히 살펴본 결과 참여자들은 자신이 탐색한 내면의 어려움 및 욕구를 노래에 반영함으로써 게임에 과몰입한 심리 및 관계적 이유를 음악적으로 표현하였고, 가사 창작을 통해 변화에 대한 의지를 표출하였으며 완성된 창작물을 통해 게임 조절에 대한 효능감과 만족감을 표현하였다. 이러한 결과는 그룹 음악심리치료 프로그램이 게임 과몰입 청소년의 게임 이용동기 인식을 강화하는데 긍정적으로 작용하였음을 의미하며, 인식의 변화가 게임이용 행동 변화에도 도움을 줄 수 있음을 나타낸다. ; This case study implemented a group music psychotherapy program to promote comprehension of motives among adolescents who overuse internet games. Five middle school students participated in this study which provided six 60 minute group sessions, twice each week for three weeks, with pre and post individual interviews. The group music psychotherapy program was developed to help participants understand their implicit reasons for over-using internet games. Outcome data was extracted from participants’musical and verbal responses during the program, pre/post interviews, and from the lyrical contents of their own lyric creation. Extracted data were divided into emotional and cognitive aspects and were analyzed in relation to their comprehension of game usage motivation. The results showed that lyrics and melodies that resonated with the participants helped them to face negative emotions and relational issues, which led to comprehension of subconscious reasons for overusing internet games. Acknowledging the psycho-social reasons behind their gaming behavior helped participants understand themselves better and elicited changes in their perception about computer games. Through the post-session interviews, participants reported that the comprehension of game usage motivation affected their frequency of using internet games. In this process, participants were able to express their unresolved issues and desires through songs that empathized with their current state, which led to better understanding of the reasons behind internet game dependency. Song writing and creative musical projects allowed them to express their motivation to change and develop self-efficacy to manage their gaming behaviors. Consequently, findings from this case study support the use of music psychotherapy program to promote comprehension of motives behind overusing internet games, and imply that it can help game users better manage their gaming behaviors.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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