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연애 리얼리티 프로그램 <하트 시그널> 시청이 연애 만족/기대에 미치는 영향

Title
연애 리얼리티 프로그램 <하트 시그널> 시청이 연애 만족/기대에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Watching Love Reality Program “Heart Signal” on the Satisfaction and Expectation of Relationship : the Analysis of Moderating Effect of Social Viewing
Authors
CHEN, LU
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
연애 리얼리티 프로그램은 최근에 시청자들에게 연애이나 사랑에 대한 호기심을 채워주어 등장인물이 일반인이라서 심리적으로 더욱 가깝게 접할 수 있기 때문에 방송할 때마다 화제에 오른다. 출연자들은 일반인이어서 시청자들이 프로그램 시청하면서 사회비교 행위가 쉽게 유발할 수 있다. 하지만 출연자들은 각 방면에 우수한 편이기 때문에 시청자에게 사회비교를 하는 동시 연애 만족에 대한 영향을 미칠 것이다. 따라서 본 연구는 연애 리얼리티 프로그램 시청 중 발생하는 사회비교와 연애 만족 간 어떤 관계가 갖는지를 살펴보고자 한다. 또한 사회비교와 연애 만족 간 관계에서 사회적 대화의 조절효과가 밝히고자 한다. 본 논문은 현재 연애하지 않지만 해본 적이 있는 사람에게 연애 기대를 추가로 분석하고자 한다. 본 연구는 <하트 시그널>을 선정하고 이를 시청 경험이 있고 연애해본 적이 있는 20대 청년에 한해 온라인 설문 조사를 실시하였다. 연구 문제와 연구가설을 검증하기 위해 상관관계분석과 위계적 회귀분석을 실시하였으며, 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 시청빈도가 높을수록 사회비교 행위를 많이 일으킬 수 있으며, <하트 시그널>을 많이 시청할수록 연애만족이 높아지게 됨을 확인하였다. 둘째, 사회적 대화가 연애 만족에 정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 다시 말하자면, 사회비교 행위를 많이 할수록 연애 리얼리티 프로그램의 시청자의 연애 만족은 높아지게 된다는 것이다. 셋째, 사회적 대화의 조절효과를 검증한 결과는 사회적 대화가 사회비교와 연애 만족 간의 관계에 조절효과가 있다는 것을 발견하였다. 즉, 사회적 대화가 사회비교와 연애 만족 간에 있었던 영향을 약화시켰다. 넷째, 현재 연애 중인 사람은 비 연애 중인 사람에 비해 연애 만족이 높다는 결과가 나타났다. 그리고 현재 연애하지 않는 자에게는 연애 기대가 생길 수 있기 때문에 본 논문은 연애 리얼리티 프로그램의 시청이 연애 기대에 대한 영향을 추가로 분석하였으며, 연구 결과가 다음과 같다. 첫째, 연애 리얼리티 프로그램의 중시청자가 경시청자에 비해 사회비교가 많이 생길 수 있고, 연애 리얼리티 프로그램을 많이 볼수록 연애 기대가 높아질 것이라고 확인하였다. 둘째, 사회비교 행위가 많이 일어날수록 연애 기대가 낮아지게 되었다. 셋째, 사회적 대화가 조절변인으로써 사회비교와 연애 기대 간의 관계에서 조절효과를 확인할 수 없었다. 넷째, 월수입이 높을수록 연애 기대가 오히려 낮아지게 된다는 것을 확인하였다. 본 연구는 연애 리얼리티 프로그램의 시청자들의 심리적인 요소를 고려해서 사회적 비교와 연애 만족/기대 간의 영향을 탐구하고, 사회적 시청의 조절효과를 연구하고자 한다. 본 연구는 리얼리티 프로그램의 시청이 수용자들에게 어떠한 심리적인 영향을 미치는지에 대해 확인한다는 점에서 의의가 있다. 또한, 본 연구는 수용자들에게 올바른 남녀관계를 제시할 수 있는 창구로서 리얼리티 프로그램이 사회에 줄 수 있는 긍정적인 영향을 확인한다는 점에서 의미가 있다. ;Recently, every broadcast of love reality program became a hot trend due to the contentment of curiosity on relationship and because casts are the ordinary people, which is more acceptable for audience. In other words, the social comparison behavior is easier to be induced by audiences. However, casts are excellent on every aspect, which influences the satisfaction of relationship during comparison. This thesis is going to explore the effect of watching love reality program on the satisfaction and expectation of relationship as well as the moderating effect between social comparison behavior and the satisfaction of relationship. This thesis also analyzes the exception of relationship among people who had been in a relationship with someone. This research took questionnaire survey on 20's who has watched the love reality program "Heart Signal". Correlation analysis and hierarchical regression are used to detect the research questions and research hypothesis. Obtained results are as following: First, more TV show watched, more social comparison behavior will be generated. At meanwhile, more “Heart Signal” has been watched led people more difficult to fulfill the love requirement. Second, confirmed the positive effect of social viewing on love satisfaction, which is more social comparison is letting people easier to be satisfied from their relationship. Third, discovered that the moderating effect of social viewing will weaken the connection between social comparison behavior and love satisfaction. Fourth, love satisfaction of someone who is in love is higher compared with the people that is not in a relationship. Moreover, people without relationship may generate the expectation of love after watching the love reality show. Therefore, this thesis further analyzed the effect of watching love reality show on love expectation, and the results are here: First, people that viewing more TV show are demonstrated to have more expectation on love. Second, more social comparison behavior they have, lower love expectation they have. Third, as the tunable variable, social viewing has no moderating effect on the relationship between social comparison and love expectation. Fourth, result indicates that with higher monthly salary, the expectation of love is going to be lower. This research is exploring the effect of social comparison behavior on love satisfaction or expectation and the moderating effect of social viewing based on the perspective of audience. The significance of this research is to clarify the mental influences of love reality show on the audience. Moreover, as love reality show can provide an opportunity to present the correct relationship, it’s important to investigate the positive impact of program on the whole society.
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