View : 867 Download: 0

고등학교 교과서 『중국어Ⅰ·Ⅱ』 정도보어 지도방안 연구

Title
고등학교 교과서 『중국어Ⅰ·Ⅱ』 정도보어 지도방안 연구
Other Titles
A study on Teaching Method of Chinese Degree Complement of the High school’s Textbook 『Chinese Ⅰ·Ⅱ』 : Focused on the 2015 revised curriculum
Authors
제혜민
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
모해연
Abstract
중국어 보어는 중국인 언어생활에 있어 필수적인 언어요소로, 보다 완벽하고 정확한 의사표현을 위해 없어서는 안 될 중요한 문법요소이다. 하지만 중국어 보어는 한국어 보어와 상이한 개념으로 한국어와 정확히 대응되는 형식이 없어 학습상 난점으로 손꼽힌다. 이러한 이유로 중국인들의 실제 생활에서 보어는 활용빈도가 매우 높음에도 불구하고 한국인 학습자들의 화용적 측면에서 큰 어려움을 느끼고 있다. 이 가운데 정도보어는 문장 수행 범위가 넓어 사용빈도가 매우 높은 요소이다. 하지만 앞서 제시한 학습상 문제로 학습자들의 실제 발화 상황에서는 활용도 높게 이루어지고 있지 않다. 더욱이 기존의 정도보어에 대한 연구는 대부분 언어학적 측면에서 이루어진 것이 많아 교수지도방안에 대한 연구는 부족한 실정이다. 본 논문은 고등학교 교과서『중국어Ⅰ·Ⅱ』 정도보어 구문과 출현 현황을 분석하고 실제적인 교수지도방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. Ⅱ장은 정도보어를 정도 의미와 동작의 상태, 상황 묘사 의미로 나누어 각 개념을 알아보고 기존의 연구와 여러 단행본에 수록되어 있는 정도보어의 어법 의미 및 어법 특징을 살펴본다. Ⅲ장에서는 2015 개정 교육과정의 의사소통 기본 표현과 대외한어교육의 초급 단계 지침서인 『对外汉语教学初级阶段教学大纲』에서의 정도보어 문장을 분석한 뒤, 『중국어Ⅰ·Ⅱ』의 분석 기준을 제시하고 정도보어 학습 범위를 선정한다. 2015 개정 교육과정 교과서 중 한국검인정 된 『중국어Ⅰ』 11종과 『중국어Ⅱ』 6종을 모두 다루며 교과서에 나타난 정도보어 문장을 살펴보고 출현 현황을 밝히며 소결을 맺는다. Ⅳ장은 Ⅲ장에서 분석한 결과를 토대로 교과서 내에서 상용도가 높은 정도보어 문형을 선정하여 구체적인 교수지도방안을 제시한다. 정도보어를 동작의 상태, 상황 묘사 의미와 정도 의미로 나눔에 따라 두 종류의 교수지도방안을 도입 – 설명 – 연습 – 활용 단계에 따라 구성한다. 본 논문은 학습자로 하여금 정도보어를 활발히 사용할 수 있도록 도와주는 교수지도방안을 제시하는 데 의의가 있다. 앞으로 많은 학습자가 정도보어를 올바르게 이해하고 적절한 상황에서 구사할 수 있는 능력을 갖추길 바라며 정도보어 교수지도방안 연구가 활발히 이루어져 보다 발전된 지도방안이 제시되기를 바란다.;Chinese complement is an essential language for Chinese language, and is an indispensable grammatical element for perfect and accurate expression of opinion. However, Chinese complement are considered a learning challenge as they do not have a form that exactly corresponds to the Korean under a different concept from the Korean. For this reason, despite the high frequency of the use of grammar in Chinese real life, Korean learners feel great difficulty in terms of its use. The degree complement is a very frequent element but due to learning problems, learners are not being used highly in real life. Moreover, most of the degree complement studies have been done in linguistics, and there is a lack of research on teaching method. This research aims to analyze the syntax and appearance of the high school textbook 『Chinese I·II』 and provide the effective teaching method of the degree complement. In chapter Ⅲ, I analyze sentences with the degree complement from 『Chinese I·II』 based on ‘Basic expressions for communication’ by the 2015 revised curriculum and 『对外汉语教学初级阶段教学大纲』which is known as a standard for Chinese language learning in beginner level, and set up a standard to analyze the textbook and prescribe the range of the learning degree complement. In addition, the textbook covers all 11 types of 『Chinese I』and six types of 『Chinese II』 and examines the current status of appearance in the textbook and makes a summary and suggestion. In chapter Ⅳ, I present effective student-centered teaching method according to the stages of introduction – description – exercise – utilization. This reseach is meaningful in presenting teaching method to help learners actively use the degree complement. I hope many learners will understand the degree complement correctly and have the ability to use it in appropriate situations, also I hope research on teaching methods will be carried out actively and more advanced teaching methods will be presented.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE