View : 1331 Download: 0

영재의 자기조절학습에 영향을 미치는 완벽주의, 마인드셋 및 그릿의 관계

Title
영재의 자기조절학습에 영향을 미치는 완벽주의, 마인드셋 및 그릿의 관계
Other Titles
The Effect of Variables on Gifted Students’ Self-regulated Learning : the Relationship among Perfectionism, Mindset, Grit
Authors
홍세정
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
오인수
Abstract
자기조절학습은 학습자가 중심이 되어 자신의 학습을 능동적으로 계획하고, 참여하며 꾸준하게 노력을 한다는 점에서 그 중요성이 강조되고 있으며 무엇보다 학업성취에 큰 영향을 준다는 점에서 더욱 주목받고 있다. 또한 학습자의 노력이나 교육적 개입을 통해 향상될 수 있다는 점에서 교육적 의의가 크다. 이러한 자기조절학습은 영재에게도 매우 중요한데, 지능이 높은 영재라 할지라도, 효과적인 자기조절학습 능력이 부족하면 이는 미성취로 이어질 수 있기 때문이다. 이와 같이 자기조절학습이 영재의 학업성취를 예측하는 것에 중요한 역할을 한다면 자기조절학습에 영향을 미치는 요인들의 탐색이 필요할 것이다. 본 연구에서는 이를 심리적 요인에서 찾고자 한다. 이러한 요인들에 대한 탐색은 영재의 자기조절학습에 필요한 효과적인 전략을 제시할 수 있을 것이다. 따라서 본 연구는 영재의 정의적 특성 중 하나인 완벽주의가 자기조절학습에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. Hewitt와 Flett(1991)의 다차원적 완벽주의 이론에 입각하여 자기지향 완벽주의와 사회부과 완벽주의로 구분하고 이들이 각각 자기조절학습에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 또한 이론적 고찰을 토대로 완벽주의와 자기조절학습의 관계를 매개하는 변인으로 성장마인드셋, 고정마인드셋을 설정하고 이들의 매개효과에 대해 실증적으로 확인해보았다. 더 나아가 이들의 관계가 그릿의 수준에 따라 차이가 나는지도 함께 탐색해보았다. 이를 통해 영재가 자기조절학습능력을 향상하는데 기저를 이루는 변인이 무엇인지 파악하고, 변인들 간의 영향력에 대해 확인함으로써 영재의 자기조절학습에 대한 보다 심층적인 이해를 제공하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 서울 및 경기도의 영재교육원에 등록되어 있는 영재 187명(중학생 1,2학년)을 대상으로 설문조사를 실시하여 자료를 분석하였다. 본 연구의 주요 결과와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 자기지향 완벽주의는 자기조절학습(인지조절, 동기조절, 행동조절)에 유의하게 정적 영향을 미쳤으며, 성장마인드셋과 고정마인드셋을 매개로 하여 자기조절학습(인지조절, 동기조절, 행동조절)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 사회부과 완벽주의는 자기조절학습(인지조절, 동기조절, 행동조절)에 유의하게 부적 영향을 미쳤으며, 성장마인드셋과 고정마인드셋을 매개로 하여 자기조절학습(인지조절, 동기조절, 행동조절)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 그릿의 수준에 따라 완벽주의와 자기조절학습(인지조절, 동기조절, 행동조절)의 관계에서 마인드셋이 매개하는 관계구조에 차이가 있는지를 살펴보기 위해 다집단 분석을 실시한 결과, 높은 그릿 집단과 낮은 그릿 집단 간에 최종모형의 관계구조에서 유의한 차이가 나타나는 것으로 확인되었다. 본 연구를 통해 영재의 완벽주의가 자기조절학습에 미치는 영향이 확인되었으며, 고정마인드셋, 성장마인드셋이 이들의 관계를 매개한다는 사실이 입증되었다. 또한 그릿의 수준에 따라 이들의 관계에서 차이가 있음을 확인하였다. 따라서 본 연구는 영재의 자기조절학습에 영향을 미치는 관련 변인들 중 영재의 심리적 특성들의 역할에 대한 구조적이고 심층적인 이해를 돕고 영재의 자기조절학습에서 구체적인 전략을 제시했다는 점에서 의의를 가진다. ;Self-regulated learning has become a significant topic in education. Based on learner-centered pedagogy, self-regulated learning focuses on student’s participation and effort on learning as it is related to academic achievement through both internal and external factors like self-effort and educational support. Specially, it has a significant implication for gifted students. If gifted students lack of self-regulated strategy, they may be at risk of underachievement. Because of this reason, it is necessary to find factors which can affect gifted students’self-regulated learning. This study aimed to explore psychological factors that have been associated with gifted student’s learning, namely perfectionism, mindset and grit. Findings from this study can suggest practical implications and interventions designed to develop self-regulated learning strategy for gifted students. In this study, it explored the effects of self-oriented perfectionism and socially prescribed perfectionism on self-regulated learning. Specifically, it examined the mediating effects of growth mindset, fixed mindset on the relationships between perfectionism(self-oriented, socially prescribed) and self-regulated learning. Furthermore, it also investigated the differences depending on the level of grit in these relationships. From this study, the psychological factors which affect self-regulated learning can be revealed, it may help to understand self-regulated learning for gifted students deeply. For this study, a total of 187 gifted students who are 1st, 2nd grade in middle school participated in this survey. The findings of this study were as follows. First, all pathways between self-oriented perfectionism and self-regulated learning(cognitive, motivational, behavioral aspect) were statistically significant. Also, the links between self-oriented perfectionism and self-regulated learning were mediated by growth mindset and fixed mindset. Second, all pathways between socially prescribed perfectionism and self-regulated learning(cognitive, motivational, behavioral aspect) were statistically significant. Also, the links between socially prescribed perfectionism and self-regulated learning were mediated by growth mindset and fixed mindset. Third, according to multi-group analysis, a significant difference was found across the analysed subgroups(Grit-high, Grit-low group). From these results, it was revealed that perfectionism of gifted students affected self-regulated learning. Also, the mediating effect of growth mindset, fixed mindset and the significant differences depending on the level of grit were found. This study is an important effort to advance gifted student’s self-regulated learning in personal characteristic aspect deeply, as well as suggest the detailed learning strategies for gifted students. This should be helpful to develop various self-regulated learning strategies for gifted students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영재교육협동과정 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE