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신소매 모델 특성이 소비자 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구

Title
신소매 모델 특성이 소비자 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A study on the Impact of the Characteristics of the New Retail Model on Purchase Intentions
Authors
GAO, YANG
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박정은
Abstract
현재 다양한 소매형식이 존재하고 있으며 시장으로 보면 소매업체가 온라 인이든지 오프라인이든지 정체기이므로 느리게 발전하고 있다. 이어서 중국의 소매 시장의 발전에 따라 새로운 비즈니스 모델이 나타나게 되어 현실 상황에 서 적용할 때 소비자들이 이런 변화와 형식을 받은 정도가 어떻게 되는지를 검증하는 것이 필요하다. 즉, “신소매” 모델이 소비자에게 어떤 영향을 미칠 수 있는지를 연구하고자 한다. 따라서 본 연구는 “신소매”의 개념에 의하여 신소매 모델의 각 특성을 선정하고 소비자의 구매의도에 미치는 영향을 살펴 볼 것이다. 구체적으로 신소매의 모델이 온라인, 오프라인과 배송서비스가 지 각된 위험을 조절변수로 소비자 구매의도에 미치는 영향을 탐색하고자 한다. 실증연구는 543명의 표본을 수집하여 그 중에서 유의한 표본이 489부이고 데이터 분석으로 수용하게 되었다. AMOS와 SPSS를 통하여 분석한 결과, 온라 인 특성 중에서 상호작용성과 정보성, 오프라인 특성의 환경체험과 서비스, 그 리고 배송서비스까지 소비자 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타 났다. 또한 신소매 모델의 전체, 온라인 특성과 배송서비스가 구매의도에 영향 을 미치는 과정에서 지각된 위험이 조절효과가 검증하게 되었고 오프라인 특 성이 구매의도에 영향을 미치는 과정에서 지각된 위험이 조절효과가 검증하지 못하는 것으로 나타났다. 또는 각 특성의 상호작용을 살펴보면 온라인과 오프 라인이 서로 상호작용이 존재하고 있으며 오프라인의 서비스 특성만 배송서비 스와 상호작용이 있다는 것을 나타났다.;Currently, There are a variety of retail formats。In the market, the retailer is developing slowly, whether online or offline. Subsequently, as China's retail market evolves, new business models emerge and it is necessary to verify how consumers receive these changes and forms when applied in real life. In other words, we want to study how the “New Retail” model can affect consumers. Therefore, this study will select the characteristics of the new retail model based on the concept of “New Retail” and examine the effect on the purchase intention of consumers. Specifically, this study explores the impact of various characteristics of new retail on consumer purchase intentions, with perceived risk as a moderator. The survey study collected 543 samples, of which 489 were significant and accepted for data analysis. As a result of analysis through AMOS and SPSS, it was found that interaction and informative among online characteristics, environmental experience and service of offline characteristics, and logistics and distribution services had a positive effect on consumer purchase intention. In addition, in the process of the overall impact of the new retail model, online characteristics and logistics and distribution services on purchase intent, the moderating variables of perceived risk are meaningful. However, in the influence of offline characteristics on purchase intention, the moderating variables of perceived risk does not exist. From the perspective of the interaction between various characteristics, there is a correlation between online and offline characteristics, and logistics distribution services are only related to offline service characteristics.
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