View : 2230 Download: 0

2015 개정 초등 사회과 교육과정 내용 체계에 제시된 핵심개념과 일반화된 지식에 대한 교사의 해석 및 실행

Title
2015 개정 초등 사회과 교육과정 내용 체계에 제시된 핵심개념과 일반화된 지식에 대한 교사의 해석 및 실행
Other Titles
Teachers’ Interpretation and Implementation of Key Concepts and Generalized Knowledge Presented in The 2015 Elementary Social Studies Curriculum Framework
Authors
이예림
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최진영
Abstract
이 연구의 목적은 2015 개정 교육과정의 내용 체계에 새롭게 도입된 핵심개념과 일반화된 지식에 대한 교사의 해석과 그 실행 양상을 탐구하는 것이다. 2015 개정 교육과정에서는 핵심개념을 중심으로 교과 교육과정을 구성하고, 최근 교육과정 개발의 동향인 이해중심 교육과정을 근거로 하여 개정되었다. 그 결과 새롭게 도입된 핵심개념과 일반화된 지식은 각각 ‘교과의 기초 개념이나 원리’, ‘학생들이 해당 영역에서 알아야 할 보편적인 지식’을 의미한다. 개정된 교육과정이 학교 현장에서 실행되기 위해서는 이를 실행하는 교사의 역할이 중요하며, 교사의 교육과정 실행에는 교육과정에 대한 교사의 해석이 영향을 미친다. 따라서 본 연구에서는 2015 개정 초등 사회과 교육과정의 내용 체계를 중심으로 교사가 핵심개념과 일반화된 지식에 대해서 어떤 해석을 가지고 있으며, 그 결과 핵심개념과 일반화된 지식을 활용해 어떻게 수업을 계획하고 실행하는지를 탐구해보고자 하였다. 본 연구는 다음의 두 질문에 대해서 질적 탐구를 하였다. 1. 초등교사는 2015 개정 사회과 내용 체계의 핵심개념과 일반화된 지식을 어떻게 해석하는가? 2. 초등교사는 2015 개정 사회과 내용 체계의 핵심개념과 일반화된 지식을 어떻게 실행하는가? 2-1. 초등교사는 2015 개정 사회과 내용 체계의 핵심개념과 일반화된 지식을 활용하여 수업을 어떻게 계획하는가? 2-2. 초등교사는 2015 개정 사회과 내용 체계의 핵심개념과 일반화된 지식을 활용한 수업 계획을 어떻게 실행하는가? 이를 위해 현재 6학년의 사회를 가르치고 있는 아홉 명의 초등 교사를 대상으로 2015 개정 사회과 교육과정 내용 체계에 제시된 핵심개념과 일반화된 지식에 대한 해석을 면담하였다. 교사의 해석을 바탕으로 선택한 세 명의 교사를 대상으로 하여, 핵심개념과 일반화된 지식을 활용한 수업을 계획하고 실행한 후 면담을 실시하고 관련된 문서를 수집하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 이해중심 교육과정 이론과 같은 교육과정 개정 배경에 대한 이해는 개정 내용인 핵심개념과 일반화된 지식에 대한 교사의 해석에 도움을 주었다. 둘째, 핵심개념과 일반화된 지식에 대한 교사의 해석에 따라 활용 수준과 활용 결과 측면에 있어서 실행 양상이 달라졌다. 셋째, 교육과정 독자를 고려하지 않은 핵심개념과 일반화된 지식의 용어와 문장은 교사가 이를 활용하기 위해 다시 교과서와 지도서로 돌아가게 하였다. 넷째, 핵심개념과 일반화된 지식을 활용해본 교사의 실행 경험은 핵심개념과 일반화된 지식에 대한 교사의 해석을 변화시켰다. 연구 결과에 따라 다음을 제언하고자 한다. 첫째, 교사들이 교육과정을 해석하는 데 바탕이 되도록 교육과정에서 핵심개념과 일반화된 지식의 의도와 의미를 함께 서술하여야 한다. 둘째, 교육과정의 핵심개념과 일반화된 지식은 독자인 교사를 고려하여 더 쉬운 용어와 문장으로 구성되어야 한다. 셋째, 교육과정 개정의 배경 및 근거와 새로운 요소 도입에 대한 교사 연수가 충분히 이루어져야 한다. 넷째, 연수 혹은 장학을 통해서 핵심개념과 일반화된 지식을 교사가 활용해볼 수 있는 경험을 제공해야 한다.;The purpose of the study is to explore the teacher's interpretation and implementation patterns of key concepts and generalized knowledge newly introduced in the 2015 revised curriculum framework. In the revised curriculum 2015, the curriculum was organized based on key concepts and was revised on the basis of understanding-oriented courses, which are the latest trends in curriculum development. As a result, the newly introduced key concepts and generalized knowledge mean 'the basic concepts or principles of teaching' and 'the universal knowledge that students should know in that area' respectively. In order for the revised curriculum to be implemented at school sites, the role of teachers in implementing it is important, and the teacher's interpretation of the curriculum affects the implementation of the curriculum. Therefore, in this study, we wanted to explore how teachers plan and implement classes by using key concepts and generalized knowledge, as well as their interpretations of key concepts and generalized knowledge, focusing on the framework of 2015 elementary social studies curriculum. This study examined qualitatively for the following two questions: 1. How do teachers interpret key concepts and generalized knowledge in the 2015 elementary social studies curriculum framework? 2. How do teachers implement key concepts and generalized knowledge in the 2015 elementary social studies curriculum framework? 2-1. How do teachers plan their classes using key concepts and generalized knowledge in the 2015 elementary social studies curriculum framework? 2-2 How do teachers implement class plans utilizing the key concepts and generalized knowledge in the 2015 elementary social studies curriculum framework? To this end, nine elementary school teachers who are currently teaching sixth-graders were interviewed for their interpretations of key concepts and generalized knowledge presented in the framework of the 2015 elementary social studies curriculum. The three teachers were chosen based on the interpretation of the key concepts and generalized knowledge, and were interviewed and related documents were collected on the planning and implementation of the class using key concepts and generalized knowledge. The results of the study are as follows. First, an understanding of the background of curriculum revision, such as the theory of an understanding-oriented curriculum, helped teachers interpret the revised contents of key concepts and generalized knowledge. Second, the teacher's interpretation of key concepts and generalized knowledge changed the implementation in terms of the level of utilization and the outcome of utilization. Third, the terms and sentences of key concepts and generalized knowledge that did not take into account the readers of the curriculum were to have the teacher return to the textbooks and guidance books to make use of them. Fourth, the teacher's implementation experience of utilizing key concept and generalized knowledge changed the teacher's interpretation of key concept and generalized knowledge. Based on the results of the study, I would suggest that: First, the curriculum should describe together the intent and meaning of key concepts and generalized knowledge as a basis for teachers’ interpretation of the curriculum. Second, key concepts and generalized knowledge of the curriculum should consist of easier terms and sentences in consideration of the teacher who is the reader. Third, there should be sufficient teacher training on the background and rationale of the revision of the curriculum and the introduction of new elements. Fourth, through training or education teacher should have experience to implement key concepts and generalized knowledge.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE