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The Acquisition of English Dative Constructions by Chinese EFL Learners

Title
The Acquisition of English Dative Constructions by Chinese EFL Learners
Other Titles
중국인 학습자의 영어 여격 구문 습득 : 구정보-신정보 원칙의 영향을 중심으로
Authors
LIU, ZIWEI
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이승아
Abstract
This study examines the acquisition of English dative constructions by Chinese EFL (English as a foreign language) learners with regard to the effect of the Given-New (GN) principle. By use of two tasks, an acceptability judgment task and a two-alternative forced-choice task, the study investigates whether mainland Chinese EFL learners are aware of the alternative use of verbs that take either dative movement pattern or prepositional pattern, and whether mainland Chinese EFL learners are aware of the English dative construction GN principle. In English, the GN principle is one of the principles that govern the choice between the two types of dative alternation: the prepositional pattern and the dative movement pattern (Cowan, 2008). According to the GN principle, given (or old) information precedes new information. Many second language acquisition (SLA) researchers have claimed that English dative alternation is a problematic area for learners of English. Yet, to the best of my knowledge, Chang (2004) was the first, and perhaps the only, work that examined the effects of the English dative construction GN principle with Chinese EFL learners. The results in Chang's (2004) study showed that Chinese EFL learners were unaware of the GN information order. Chang's (2004) research, however, had some limitations such as problems with the participants' English proficiency levels. Chang (2004) also did not test whether the participants knew the alternative use of dative verbs. In order to solve these problems, in this study, mainland Chinese EFL learners were divided into two proficiency-level groups (an intermediate group and an advanced group) according to their valid scores of International English Language Testing System (IELTS). Moreover, before testing participants' knowledge of the GN principle in the two-alternative forced-choice task, this study conducted the acceptability judgment task. The main findings of the present study are summarized as follows. First, results of the acceptability judgment task showed that the Chinese advanced proficiency-level learners (though not the intermediate proficiency-level learners) were aware of the alternative use of verbs that take either dative movement pattern or prepositional pattern. Second, according to the results of the two-alternative forced-choice task, the Chinese intermediate proficiency-level learners were not aware of the English dative construction GN principle. On the contrary, the Chinese advanced proficiency-level learners followed the GN principle in the same manner as native English speakers. This latter finding is important because in Chang (2004), Chinese EFL learners did not follow the GN principle. In short, the present study provides evidence that Chinese EFL learners acquire their knowledge of dative alternation in a manner corresponding to their own increase in proficiency. The contribution of this study lies in exploring an underdeveloped area in SLA studies, namely the effect of the English dative construction GN principle on different proficiency levels of Chinese EFL learners.;본 연구의 목적은 중국인 영어 학습자들이 영어 여격 구문(dative construction)을 습득할 때 구정보-신정보 원칙(Given-New principle)이 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 구체적으로 본 연구에서는 적절성 판단 과제(acceptability judgment task)를 사용하여 중국인 영어 학습자들이 영어 여격 구문을 알고 있는지 고찰하고, 두 가지 대안 강제 선택 과제(two-alternative forced-choice task)를 사용하여 중국인 영어 학습자들이 영어 여격 구문에 작용하는 구정보-신정보 원칙을 알고 있는지 살펴보았다. 영어 여격 구문은 전치사 유형(prepositional pattern)과 여격 이동 유형(dative movement pattern, 이중 목적어 구문이라고도 칭함)으로 나눌 수 있는데, 이 두 유형 중 하나를 선택할 때 작용하는 원리 중 하나가 바로 구정보-신정보 원칙이다. 구정보-신정보 원칙에 따르면, 구정보가 신정보보다 먼저 나온다. 많은 제2언어 습득 연구자들이 영어 여격 구문은 영어 학습자들이 어려움을 겪는 문법 영역이라고 주장해 왔다. 그러나 필자가 알기로 중국인 영어 학습자들을 대상으로 영어 여격 구문에 작용하는 구정보-신정보 원칙을 고찰한 연구는 Chang(2004)이 처음이자 유일하다. Chang(2004)의 연구 결과 중국인 영어 학습자들은 구정보-신정보 원칙을 따르지 않았다. Chang(2004)의 연구는 피험자들의 영어 능숙도를 명확하게 구분하지 않았을 뿐만 아니라 피험자들이 여격 구문의 전치사 유형과 여격 이동 유형을 알고 있는지 검증하지 않았다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 해결하고자 중국인 영어 학습자들을 IELTS(International English Language Testing System) 성적에 따라 고급 수준과 중급 수준으로 구분하였으며, 두 가지 대안 강제 선택 과제에서 피험자들이 구정보-신정보 원칙을 알고 있는지 알아보기 전에 적절성 판단 과제를 먼저 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 적절성 판단 과제 결과, 중국인 중급 학습자들과 달리 중국인 고급 학습자들은 영어 여격 구문을 알고 있었다. 둘째, 두 가지 대안 강제 선택 과제 결과 중국인 중급 학습자들은 영어 여격 구문에 작용하는 구정보-신정보 원칙을 알지 못했다. 반면에 중국인 고급 학습자들은 영어 원어민 화자와 마찬가지로 구정보-신정보 원칙을 따랐다. Chang(2004)의 경우 중국인 학습자들이 구정보-신정보 원칙을 따르지 않았다는 점을 고려하면, 본 연구에서 중국인 고급 학습자들이 구정보-신정보 원칙을 따랐다는 것은 주목할 만한 연구 결과이다. 본 연구를 통해 영어 능숙도가 높아질수록 중국인 영어 학습자들의 영어 여격 구문에 대한 지식 또한 그 완성도가 높아짐을 증명하였다. 본 연구는 그동안 제2언어 습득 분야에서 연구가 많이 이루어지지 않은 주제, 즉 중국인 영어 학습자들의 영어 여격 구문 습득 시 구정보-신정보 원칙의 영향을 고찰하였다는 데에 그 의의가 있다.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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