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Program Annotation

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Program annotation : H. Purcell 「Sweeter than Roses」from『Pausanias』, 「I attempt from Love's Sickness to fly」 from『The Indian Queen』 F. Haydn 「Nun beut die Flur das frische Grün」 from Oratorio『Die Schöpfung』 M. Falla 『Siete Canciones Populares Españolas』
Authors
정하나
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신지화
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주 프로그램 중 헨리 퍼셀(Henry Purcell, 1659-1695), 프란츠 요제프 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809), 마누엘 데 파야(Manuel de Falla, 1876-1946)를 선택하여 그들의 생애와 작품에 대한 설명, 그리고 곡에 나타나는 주요한 음악적 특징들을 연구한 것이다. 퍼셀은 바로크 시대의 영국을 대표하는 작곡가 중 한 명이다. 그의 작품 중 「장미보다 더 달콤한(Sweeter than Roses)」은 그의 극음악『파우사니아스(Pausanias)』 3막에 나오는 곡으로 사랑하는 이와의 입맞춤과 설레임을 노래하는 내용을 담고 있다. 이 곡에서 그는 화자의 감정과 가사의 강조를 위하여 가사의 반복과 동형진행, 멜리즈마적인 선율진행을 사용하여 곡의 분위기를 효과적으로 표현하였다. 그의 또 다른 작품인 세미오페라『인도여왕(The Indian Queen)』 3막에 등장하는 곡「그리움에서 벗어나려는 노력은 헛되다오(I attempt from Love's Sickness to fly)」는 이루어질 수 없는 비극적 짝사랑을 표현한 곡이다. 이 곡 역시 지속저음과 가사반복, 그리고 가사그리기 기법과 감정이론 등을 통하여 바로크 시대 가사의 표현을 중시하였던 음악적 특징이 두드러지게 나타나는 곡이다. 고전 시대 대표 작곡가인 하이든의 오라토리오 『천지창조(Die Schöpfung)』는 존 밀턴(John Milton, 1563-1674)의 「실낙원, Paradise Lost」과 창세기에서 발췌한 대본을 바탕으로 하여 6일 간의 천지창조에 대한 내용을 담고 있다. 이 작품은 오라토리오임에도 교향곡과 오페라, 미사의 양식을 모두 포함하고 있으며 바로크와 고전시대의 음악적 기법을 모두 사용한 것이 특징이다. 이 중 아리아「초원은 신선한 푸른색으로(Nun beut die Flur das frische Grün)」는 고전 시대의 소나타형식과 바로크의 장식적 기법, 가사그리기, 리토르넬로 등을 보여주며 고전 시대 형식 속 바로크 양식들의 조화가 돋보인다. 파야는 20세기를 대표하는 스페인의 민족주의 작곡가로 스페인의 민속적인 요소들을 음악에 사용함으로써 스페인 민족주의 음악에 참모습을 갖추게 한 작곡가이다. 파야가 1915년 작곡한 『스페인 민요에 의한 7개의 가곡(Siete Canciones Populares Españolas』은 스페인의 여러 지방 중 무르시아, 아스뚜리아, 아라곤, 안달루시아의 민요만을 채택하여 민속 음악의 특징을 기반으로 재해석한 작품이다. 이 곡은 제 5곡 「자장가(Nana)」를 제외하고는 모두 3박자 계통의 춤곡 박자로 스페인의 각 지역마다 나타나는 춤곡들의 박자와 리듬적인 특징, 특징적인 기타주법 등을 통하여 스페인의 분위기를 표현하고 있다. 또한 각 곡에 표현된 악구의 반복, 잇단음표를 사용한 꾸밈음의 표현, 6도의 제한된 음역 안에서 음정들의 짧은 반복 그리고 박자분할로 인한 복합적인 리듬들로 인해 스페인의 민족적 정서를 표현한다. 그리고 가사의 강조와 표현을 위해 불협화음, 상·하행의 선율 진행, 반주부의 페달포인트, 박자의 강세를 활용하여 단어와 가사의 의미를 강조하고 있음을 알 수 있다.;This thesis is an annotation of the writer’s graduation recital program. The main content is an analysis of the composers' life and there vocal works. there are three composers In this thesis: Henry Purcell(1659-1695), Franz Joseph Haydn(1732-1809), and Manuel de Falla(1876-1946). Purcell was a representative English composer. A Theater Music 「Sweeter than Roses」, which is the third part of Pausanias is about a moment of kiss and feeling of love with a beloved. In this song, he expresses the song’s atmosphere effectively by using melisma melodic connection, the lyric repetition, and sequence to express a feeling of a speaker and emphasis of lyrics. His another song, 「I attempt from Love’s Sickness to fly」, which is the third part of an opera, 『The Indian Queen』, describes sorrowful love with a beloved who fled away. This song also remarkably shows some of the Baroque musical features which emphasize expression of a lyric by using basso continuo, the lyric repetition, word painting, and a theory of emotion. A work, 『Die Schöpfung』 written by an Austrian composer of the Classical period, Haydn's texts consists of 3 parts that excerpted from the 「Paradise Lost」 of John Milton(1563-1674), Genesis, and Psalter in the Old Testament. It mainly tells a story of 6 days of the creation of heaven and earth. This work is basically an oratorio yet includes a musical form of a symphony, opera, and a missa. It uses both a musical method of the Baroque and the Classical period. In an aria, 「Nun beut die Flur das frische Grün」 in the song, the sonata form which was the most crucial in the Classical period is composed as a form without coda. The song also stresses lyrics by using luxurious melisma at repeating lyrics and shows word painting, ascending and descending melodic connection, and ornamentation to effectively deliver a meaning of a word in a poet. For instance, a ritornello form is shown as melodic connection between accompaniment and voice part. Through those features, it can be analyzed as the Baroque styles are shown. Falla was a prominent Spanish musical nationalist composer. His major contribution is that he primarily had composed a lot of songs by using Spanish folk aspect to prosper the Spanish folk. A song, 『Siete Canciones Populares Españolas』, which was composed in 1915, is only made up of songs from the Spanish province, Murcia, Asturias, Aragon, and Andalusia. As all songs except the fifth songs, 「Nana」, has a dancing tempo in 3 rhythm family, it describes the Spanish emotion by using a dancing tempo, rhythm, and guitar playing in every region of Spain. In addition, a lot of features in the songs such as a repeat of phrase, ornaments using irregular note-grouping, complex rhythm from tempo division, and short repeat interval in restricted 6th range express the Spanish emotion. It also emphasizes the meaning of word and lyrics by utilizing dissonance, ascending and descending melodic connection, a pedal point to express lyrics emphasis.
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