View : 972 Download: 0

Maurice Ravel의 에 관한 연구

Title
Maurice Ravel의 에 관한 연구
Other Titles
A Study on Maurice Ravel’s
Authors
장수연
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
본 논문에서는 20세기 프랑스의 대표적인 작곡가인 라벨(Maurice Ravel, 1875-1937)의 <쿠프랭의 무덤(Le tombeau de Couperin)>을 분석 연구하였다. 이 곡은 그의 마지막 피아노 독주곡이며 17, 18세기의 바로크 양식인 모음곡 형식으로 작곡되었다. 라벨은 모호한 화성이 특징인 인상주의 음악과 명확한 형식과 리듬을 통해 나타나는 고전적인 요소를 결합하여 20세기 초에 등장한 대표적 양식인 신고전주의(Neo-classicism)의 경향을 보여주었다. <쿠프랭의 무덤>을 구성하는 각 곡은 Prélude, Fugue, Forlane, Rigaudon, Menuet, Toccata이다. 총 6곡 중 첫 곡인 Prélude는 12/16박자로 경쾌하며 빠른 꾸밈음과 쉼 없는 패시지를 지닌다. 이는 바로크시대 작곡가의 프랑스 클라브생 및 하프시코드 작품을 연상시킨다. 제2곡인 Fugue는 4/4박자로 엄격한 주제의 제시와 응답이 보여진다. 주제선율의 스트레토(stretto)로 성부 간의 밀접한 관계가 나타난다. 제3곡인 Forlane은 6/8박자의 보통 빠르기의 춤곡으로 화성적으로 모호한 느낌을 준다. 제4곡인 Rigaudon은 2/4박자의 3부분 형식으로 작곡되었다. 이 곡의 중간 부분은 느린 목가로 빠르고 화려한 도입부와 대조된다. 제5곡인 Menuet은 3/4박자로 구조, 진행, 화성법 등이 고전적인 균형을 이룬다. 제6곡이자 마지막 곡인 Toccata는 마치 연습곡을 연상시키듯 반복음, 아르페지오, 병행음 등의 기교를 보여주며 빠르고 화려하게 끝을 맺는다. 이 곡은 모음곡의 구조와 대위 기법, 균형 잡힌 리듬과 프레이즈, 교회선법 등의 전통적인 음악적 요소를 사용하여 신고전주의적 특징을 나타내며 라벨이 18세기 음악에 경의를 표하고자 함을 알 수 있다. 이와 함께 7, 9, 11도 화음으로 빚어진 음색, 온음계를 비롯한 다양한 음계, 특징적인 리듬 등의 인상주의적 색채를 사용함으로써 20세기 초의 대표적인 두 양식인 인상주의와 신고전주의의 특징이 라벨의 <쿠프랭의 무덤>에서 접목되었음을 알 수 있다.;This thesis is study on the last piano solo work by Maurice Ravel(1875-1937). Ravel is the representative composer of France in the 20th century. was composed in the form of a Suite, a Baroque genre of the 17th and 18th centuries. Ravel showed a tendency of Neo-classicism, a representative style that emerged in the early 20th century. Traditional elements such as balanced forms and rhythms are appeared in his majority of piano works. He is also an Impressionist composer using descriptive titles with ambiguous chords and scales. consists of 6 pieces: Prélude, Fugue, Forlane, Rigaudon, Menuet, and Toccata. Prélude, the first piece of the work is light with 12/16 meter and has fast and uninterrupted passages. It is reminiscent of clavecin music by French composers of Baroque period. The second piece, Fugue, is in 4/4 meter showing textures by strict procedure of subject and response. The close relationship between the part is shown by the stretto of the melody of subject. The third piece, Forlane, is a dance in moderato tempo with 6/8 meter. The piece shows a sense of ambiguous harmony with 7, 9, 11th chords. The fourth piece, Rigaudon, is composed in a three-part form with 2/4 meter. Middle parts of this piece is composed as a slow pastoral music, and contrasts with a quick and colorful introduction. The fifth piece, Menuet, is in 3/4 meter, and has balanced structure and traditional harmonic progression. Toccata, the sixth and last piece, ends quickly and brilliantly, showing techniques such as repetitive notes, arpeggio and parallel notes, as if it were reminiscent of an études. The work uses traditional musical elements such as the structure of the suite, counterpoint, the balanced rhythm and phrase, and the modal scales. It shows Ravel’s Neoclassicism and his homage to the 17th and 18th century music. Along with this, the use of 7, 9, 11th chords, various scales including whole tone scale, and characteristic rhythm in this work present Ravel’s Impressionism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE