View : 2194 Download: 0

Franz Joseph Haydn의 「Piano Sonata No.60 in C Major, Hob.XVI:50」에 대한 연구

Title
Franz Joseph Haydn의 「Piano Sonata No.60 in C Major, Hob.XVI:50」에 대한 연구
Other Titles
A Study on Franz Joseph Haydn’s 「Piano Sonata No.60 in C Major, Hob.XVI:50」
Authors
원서윤
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김원
Abstract
100여개의 교향곡과 70곡에 달하는 현악사중주를 작곡한 프란츠 요셉 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)은‘교향곡의 아버지’ 또는 ‘현악사중주의 아버지’라 일컬어지는데, 이것은 하이든이 18세기 후반 고전주의 양식을 확립했다는 것을 상징한다. 특히 그의 전 생애에 걸쳐 작곡된 피아노 소나타는 전고전주의 양식과 동시대 작곡가들의 영향을 받았으며, 이를 토대로 다양한 실험을 통해 점점 원숙한 형태로 발전하게 된다. 하이든은 그의 52개 건반 소나타를 1750-1795년, 약 45년에 걸쳐 작곡했다. 건반 소나타는 세 시기인 초기, 중기, 후기로 나누어지는데, 각 시기별 특징이 뚜렷하게 나타난다. 초기 소나타는 갈랑양식의 영향을 받은 교육용 작품으로, ‘디베르티멘토(Divertimento)’혹은‘파르티타(Partita)’라고 불리웠다. 중기는 가장 많은 건반 소나타가 작곡된 시기로, 질풍노도(Strum and Drag), 감정과다 양식(Empfinsamer Stil) 등 시대적 변화를 적극적으로 수용하여 다양한 작곡법을 실험적인 방식으로 시도했던 시기이다. 후기 소나타에는 하이든 전 생애에 걸쳐 시도했던 다양한 양식이 녹아 있다. 새로운 악기의 도입으로 실험적 접근이 이루어지며, 규모가 크게 확대되고, 표현력과 기량에서도 정점을 찍는 시기이다. 그 중 본 논문의 주제인 「Piano Sonata Hob.XVI:50」은 1794-1795년 작곡되어 하이든의 후기 작품에 해당하는 곡으로, 세 악장으로 구성된다. 1악장은 새로운 페달 지시어가 이례적으로 사용되며 잦은 휴지(pause), 셈여림의 대조가 나타나는 등 하이든의 실험적인 시도가 두드러진다. 2악장은 노래하는 듯한 선율을 사용한 서정적인 악장이며, 3악장에서는 해결되지 않는 화성과 페르마타의 잦은 사용으로 하이든의 음악적 유머가 나타난다. 본 논문에서는 하이든의 생애와 시기별 건반 소나타의 특징을 살펴보고, 「Piano Sonata Hob.XVI:50」을 연구 분석하여 하이든의 음악적 특징이 이 작품에서 어떻게 나타나는지 알아보고자 한다.;This thesis is a study on Franz Joseph Haydn’s 「Piano Sonata No.60 in C Major, Hob.XVI:50」. The study first investigates characteristics of Haydn’s piano sonatas, and Haydn’s life and his musical characteristics. then, it analyzes Haydn’s piano work, 「Piano Sonata No.60 in C Major, Hob.XVI:50」to identify his musical traits. Franz Joseph Haydn(1732-1809) composed 52 keyboard sonatas in 1750-1795. His 52 Piano sonatas are divided into three periods early, middle, and late periods, and the musical features in the 3 periods are evident. Haydn’s early keyboard sonatas were written for a didactic purpose, influenced by the style of galant, and it was often called ‘Divertimento’ or ‘Partita’. In the middle period, Haydn composed the largest number of keyboard sonatas. It was a time when Haydn experimented various methods of composition by actively embracing the changes of the times. Haydn’s late sonatas include a variety of musical styles used throughout his entire life. In accordance with the development of the piano at the time, his late piano sonatas became greatly expanded in both length and expression, With the introduction of a new Broadwood piano, an experimental approach is made in Haydn’s piano works. 「Piano Sonata No.60 in C Major, Hob.XVI:50」was composed in 1794-1795, and belonged to Haydn's later works. This sonatas consists of three movements. The first movement in Allegro is in a sonata allegro form. The second movement, Adagio, is in a sonata allegro form. The third movement is Allegro molto, which is written in a modified rondo form.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE