View : 1591 Download: 0

Schubert의 연가곡 「Winterreise(겨울나그네) D.911」 연구

Title
Schubert의 연가곡 「Winterreise(겨울나그네) D.911」 연구
Other Titles
A Study on F. Schubert's 「Winterreise D. 911」
Authors
김수민
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은

송윤정
Abstract
프란츠 슈베르트(Franz Schubert, 1797-1828)는 우리에게 소중하고 값진 예술가곡을 남긴 작곡가이다. 일생 동안 무려 600곡이 넘는 가곡을 탄생시켰고 '가곡의 왕‘ 이라는 이름을 얻었다. 1814년, 그의 나이 17세 때 괴테의 시로 작곡한「Gretchen am Spinnrade(물레 감는 그레첸) D.118」과 그 이듬해에 작곡한「Der Erlkönig(마왕) D.328」에서 슈베르트 이전에는 존재하지 않았던 시의 상징적인 암시를 펼쳐 보이며, 최초의 예술가곡이라는 역사적 의미와 함께 예술가곡 시대의 막을 올렸다. 이러한 그의 예술가곡은 두 개의 연가곡「Die schöne Müllerin(아름다운 물방앗간의 아가씨) D.795」와「Winterreise(겨울나그네) D.911」 를 통해 정점을 이루었다. 본 논문은 그 중 슈베르트의 대표적 작품인「Winterreise(겨울나그네) D.911」에 관한 연구이다.「겨울나그네」는 독일의 시인 빌름 뮐러(Wilhelm Müller, 1794-1827)의 시에 곡을 붙인 것으로 24곡으로 구성된 슈베르트의 대표적인 연가곡이다. 음악에 시의 내용과 의미를 고스란히 반영한 슈베르트는 그의 작품 「겨울나그네」에서 피아노 성부의 역할을 중시하였다. 피아노 성부는 단순한 반주 역할에 국한되는 것이 아니라 노래와 동등한 위치에서 독자적으로 음악의 분위기를 연출한다. 또한 전주, 간주, 후주를 통하여 시의 내용과 분위기를 함축적이고 상징적으로 암시하고 있다. 피아노를 통해서 시어를 구현해내고 이미지를 생생하게 표현해낸 것이다. 본 논문은 슈베르트「겨울나그네」에 대한 연구를 통하여 언어의 미묘하고 섬세한 뉘앙스가 음악 안에서 다양하게 묘사된 것과, 인간 내면의 감정을 깊이 있게 이해하며 그것을 음악에 반영한 슈베르트의 음악기법에 대해 살펴보았다.;Franz Schubert(1797-1828) was an early 19th century Viennese composer who left precious and valuable Lieder. During his lifetime, he composed over 600 songs and earned the name 'the King of the Lied'. In 1814, the teenaged Schubert composed 「Gretchen am Spinnrade D.118」 and 「Der Erlkönig D.328」both to poems by Goethe. Schubert showed symbolic insinuations of poetry that had not existed before him. Schubert inaugurated a new era of the Lied with the historical meaning as the first art song. His Lied was reached its peak through the song cycles 「Die schöne Müllerin D.795」and「Winterreise D.911」. This thesis is a study on Schubert's representative song cycle,「Winterreise D.911」. This song cycle is based on Wilhelm Müller's(1794-1827) poetry. Schubert, who reflected the contents and meanings of the poem in music, valued the role of the piano part in his work 「Winterreise」. The piano parts are not limited to simple accompaniment roles, but create their own musical atmosphere at the equivalent importance to the voice parts. It also implies the content of the poem in a meaningful and symbolic way through prelude, interlude, and postlude. Through the various description of subtle and delicate nuances of language and the musical techniques, Schubert expressed deep understanding of human's inner feelings and reflected it to music in 「Winterreise」.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE