View : 668 Download: 0

홍콩 작곡가 린악배(林樂培,1926~)의 민족기악합주곡 『가을의 처형』 (秋訣, Execution in Autumn)에 관한 연구

Title
홍콩 작곡가 린악배(林樂培,1926~)의 민족기악합주곡 『가을의 처형』 (秋訣, Execution in Autumn)에 관한 연구
Other Titles
對香港作曲家林樂培(Doming lam, 1926~ )的 民族器樂合奏曲『秋訣』的分析
Authors
ZHANG, HAO WEI
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은하
Abstract
본 연구는 린악배가 추구하는 작곡이념인 “옛 것에서 뿌리를 찾고, 전위 속에 길을 찾는다”가 그의 작품에서 어떻게 드러나고 있는지, 그의 1978년에 창작한 기악합주곡인『가을의 처형』을 통해 제시하고자 한다. 린악배는 홍콩작곡가로, 1954년에 캐나다로 이주한 후 서구 현대작곡기법뿐만 아니라 민족적 음계와 리듬 등에 대한 연구를 진행하였다. 1965년 홍콩으로 돌아온 린악배는 중국 전통음악 요소와 서양 현대기법을 결합하는 작품들을 끊임없이 창작하고 홍콩의 창작음악을 세계에 소개하며 홍콩 현대음악의 기틀 마련한 선구자적 인물이다. 그가 1978년 홍콩 중악단(中樂團)에 몸담으며 창작한 『가을의 처형』은 경극의 음색, 구조, 인물의 감정 등을 ‘문장(文場)’과 ‘무장(武場)’선율을 통해 세밀하게 묘사하고, 민족악기가 경극적인 독백을 모방함으로써 그가 추구해 온 ‘실험성’을 입증한 최초의 작품이다. ‘밀집음군(cluster)’, ‘사운드 매스(sound mass)’와 같은 서구 아방가르드 음향작곡 기법뿐만 아니라 5음음계, 무조성, 다선법, 이동선법 등을 활용하며 중국 전통요소와 서양 현대작곡기법을 유기적으로 결합하여 작품의 독창성을 꾀하였고 또한 현대음악을 접하는 청중들에게 친근감을 주는 음향을 제시하였다. 본 논문은 작곡가가 문학에서 영감을 받아 창작한『가을의 처형』의 분석을 통해 린악배의 창작 기법의 특성을 파악하고 이 작품의 토대가 되는 극해석에 내재하는 린악배의 비평적 사고에 접근하고자 하였다. 그 결과 린악배가 작품의 기초가 되는 원나라 극을 해석함에 있어 원나라 시대에 여성이 겪었던 사회적 불평등의 상황을 강조하고자 하였고 이를 음악적으로 생생하게 구현해내는 차원에서 그가 제시한 전통적 음향세계와 서구 현대음악의 기법의 독창적 결합을 발견할 수 있었다.;This study reveals how Lin Yuepei's pursuit of the composing concept of "seeking roots from ancient thoughts and paths in avantgarde" is reflected in his 1978 Chinese instrumental ensemble “Execution in Autumn”. As a composer in Hong Kong, Lin Yuepei not only studied western composing techniques, but also studied Chinese national scale and rhythm after he immigrated to Canada in 1954. Lin Yuepei, who returned to Hong Kong in 1965, continued to create works combining Western musical techniques with traditional Chinese musical elements, introducing Hong Kong's creative music to the world and becoming a pioneer of Hong Kong's modern music. His work “Execution in Autumn”, written by the Hong Kong Chinese Orchestra in 1978, is the first work to prove his pursuit of "experimental" modern music by describing the melodies of "Wenchang" and "Wuchang" in Peking Opera in detail, such as its timbre, structure and characters' emotions, and the elaborate interpretation of Peking operatic monologue by national musical instruments. Not only through the "cluster" and "sound mass" these Western pioneer sound composing techniques, but also through the use of five scales, Atonality, Polymodality, Shifting Modality, Chinese traditional elements and Western composing techniques are organically combined to strive for the originality of the works, and bring a cordial sound to the audience who come into contact with modern music. Through the analysis of “Execution in Autumn”, which is inspired by the composer from literature, this paper grasps the characteristics of Lin Yuepei's creative techniques, and tries to approach Lin Yuepei's critical thoughts by analyzing the content of the original literary works. The results show that Lin Yuepei tried to emphasize the social inequality experienced by women in Yuan Dynasty by analyzing the content of Yuan Zaju, which became the basis of her works, and vividly reflected it in her music works. From this point of view, the author can find the original combination of the traditional sound world displayed by the composer and the western modern music techniques.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE