View : 752 Download: 0

백낙준 거문고시나위 [『합주신방곡신와위下』<느진살푸리>] 선율 연구

Title
백낙준 거문고시나위 [『합주신방곡신와위下』<느진살푸리>] 선율 연구
Other Titles
Analysis study on Melody of Geomungo Sinawi by Baek Nak-jun : Focusing on Neujin Salpuri Jangdan
Authors
이신애
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김선옥
Abstract
백낙준은 거문고산조의 창시자로 알려져 있으며, 거문고민속악의 시초이다. 또한 신쾌동, 김종기, 안기옥, 박석기 등 거문고 명인들에게 산조 가락을 전수한 스승으로 잘 알려져 있다. 이러한 까닭에 백낙준의 음악연구는 주로 산조의 선율분석에 집중되어 있었으며 상대적으로 시나위 연구는 전무한 실정이다. 본 논문에서는 백낙준과 한성준, 심상건, 이중선이 연주한 기악합주 형태로 즉흥 연주한 [『합주신방곡신와위下』<느진살푸리>] 의 거문고 선율을 대상으로 구성, 선율진행을 분석하고 음악적 특징을 선율 전개 방식, 리듬 운용 방식, 종지부의 측면에서 검토하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, <느진살푸리>의 악곡구성은 전체적으로 D 본청 계면조의 선법이고 주요 구성음은 d′-a′-d″-e″-f″로 구성되어 있으며 박자는 ♪를 한 박으로 하는 12/8으로 빠르기는 󰁜=94 정도의 자진모리장단과 동일한 박자구조를 갖는다. 연주길이는 3분 20초, 총 80장단으로 구성되어 있고 조현법은 현행 산조합주와 동일하였다. 거문고 선율이 상향종지 형태를 갖추는 선율을 종지부로 나누었으며 총 17개의 단락으로 나뉘었다. 둘째, <느진살푸리> 선율의 특징은 D본청 계면조를 기본으로 하며, 선법의 변화는 제8단락의 제33-35장단에서 D본청 우조로 변조가 있다. 각 단락의 시작은 스르렁, 붙임줄, 뜰동 등의 특징적인 연주법이 나타났으며, 대부분 단음정으로 시작되었다. <느진살푸리>에서 개방현의 사용은 전체 17단락 80장단에 걸쳐 스르렁 주법이 11번, 청현 주법인 괘하청이 1번, 문현 주법이 1번으로 나타났다. a′를 자출로 빈번하게 연주하며 선율 사이 연결음으로 사용하는 특징을 보였다. 괘법은 6괘법에서 3괘법으로 변화하는 부분이 두 번 출현하는 단조로운 형식을 보였다. 셋째, <느진살푸리>의 선율 전개 방식은 <느진살푸리>와 <잔모리>의 공통선율 추출로 두 음악의 관계를 알아보았다. <느진살푸리>의 공통선율은 전체 80장단에서 총 11장단이었으며 비율은 13.75%로 나타났다. 이를 바탕으로 독주곡과 합주곡에서 백낙준이 사용한 음악적 어법이 다르며 <느진살푸리>는 백낙준 즉흥 음악만의 특징적인 어법으로 구성됨을 알 수 있었다. 넷째, <느진살푸리>의 리듬 운용 방식은 3분박과 2분박이 다양하게 사용되었으며 <느진살푸리>의 한 장단 내에서 출현하는 리듬 유형은 총 7가지로 나타났다. ① 3+3+3+3(󰁜+󰁜+󰁜+󰁜)유형이 37회로 가장 많이 사용되었으며 ⑥ 2+2+2+3+3(♩+♩+♩+󰁜+󰁜)유형이 16회, ⑤ 2+2+2+2+2+2(♩+♩+♩+♩+♩+♩)유형이 13회 사용되었고, ③ 3+2+2+2+3(󰁜+♩+♩+♩+󰁜)유형이 8회, ② 3+3+2+2+2(󰁜+󰁜+♩+♩+♩) 유형이 4회 사용되었다. ④ 3+2+2+3+2(󰁜+♩+♩+󰁜+♩)유형과 ⑦ 2+2+3+2+3(♩+♩+󰁜+♩+󰁜)유형은 각 1회씩 사용되었다. 이에 따라 백낙준이 다양한 변형 리듬꼴을 사용한 것을 알 수 있었다. 다섯째, <느진살푸리>의 종지부 유형은 총 6가지로 거문고 선율이 상향종지 형태를 갖추는 선율을 종지부로 나누었으며 선율 진행에 따라 다르게 나타났다. d′-a′-d″로 하청-떠는음-본청의 도약 상행이 연속되는 종지부 ① 유형과 d″-a′-d″의 본청-떠는음-본청의 완전 4도 하행-상행하는 종지부 ③ 유형, a′-d″-a′-d″의 떠는음-본청을 반복하여 완전 4도 상행-하행-상행의 종지부 ④ 유형이 각 4회로 가장 많이 사용되었다. (f″)e″-a′-d″의 꺾는음-떠는음-본청의 순서로 진행하는 종지부 ② 유형과 a –d′의 떠는음-본청을 헤미올라 리듬으로 연주하는 종지부 ⑤ 유형이 각 2회씩 사용되었고 d″-d″의 동음 진행 종지의 종지부 ⑥ 유형이 1회 쓰였다. <느진살푸리>는 종지부 유형이 다양하고 고르게 연주되고 있었고, 종지부 선율을 다양한 리듬으로 연주하지만 개방현을 활용한 종지부는 없는 것을 알 수 있었다. 이상과 같이 [『합주신방곡신와위下』<느진살푸리>] 를 분석하여 백낙준의 거문고시나위 구성과 선율, 음악적 특징을 확인하였다. 본 연구를 바탕으로 시나위에 대한 이해와 관심을 높이고, 예술적·음악적 역량을 필요로 하는 음악이 증가하는 현대에 즉흥 음악인 시나위를 어렵게 생각하는 거문고 연주자들에게 거문고시나위의 선율적 확장과 발전에 도움이 되고자 한다.;Baek Nak-jun is known as the founder of Geomungo Sanjo, and was the beginning of Geomungo Folk Music. He is well known as a teacher who has taught Sanjo melody to the Geomungo masters such as Shin Kwae-dong, Kim Jong-gi, An ji-ok, and Park Seok-gi. For this reason, Baek Nak-jun's music research was mainly focused on the analysis of the tune of Sanjo, and there was relatively no Sinawi study. The purpose of this study is the composition of the melody of Geomungo in Neujin Salpuri played by Baek Nak-jun, the melody progression was analyzed and the musical features were reviewed from the aspect of the melody development method, rhythm operation method, the results are as follows: First, the acrobatic composition of is the precept of D main structure, and the main composition consists of d′-a′-d″-e″-f″. The beat is 12/8 with ♪, 󰁜=94. It is similar to Jajinmori Jangdan. The length of the play consists of 3 minutes and 20 seconds, with a total of 80 Jangdan. The Geomungo tune was the same as Sanjo ensemble. The Geomungo melody was divided into 17 paragraphs. Secondly, melody analysis is based on the D boncheong gyemyeonjo, and the change of the antecedent method is the modulation of D boncheong ujo of the 33-35 in the eighth paragraph. At the beginning of each paragraph, there was a method of performing such as a Seureueung, attachment line, a ddeuldong, which starts with a single note. The only use of the open string was Seureueung 11 times and one time of Gwaeha-cheong, Moonhyeon entire 18 paragraph 80 Jangdan. Usually play a′with Jachul and use it as a connecting sound between the tunes. The trigonometry showed a monotonous form in which the parts changing from six to three were appearing twice. Third, The melody development method recognized the relationship between the two music by extracting the common melody of and , The common melody of was a total of 11 chapters in 80 chapters, with a ratio of 13.75%. and if the number of appearances was expressed as a percentage of the total music, it was 13.75%, is less likely to affect the melody of . Based on this, the musical style used by Baek Nak-jun in solo and ensemble pieces is different, and consists of only Baek Nak-jun's improvised style. Fourth, In the rhythm-operating style of , a mixture of three and two minutes was used in variously. There are seven types of rhythm in , all of which appear within a single Jangdan. Among them, ①3+3+3+3(󰁜+󰁜+󰁜+󰁜) types were used the most with 37 times, ⑥ 2+2+2+3+3(♩+♩+♩+󰁜+󰁜) types were used 16 times, ⑤ 2+2+2+2+2+2(♩+♩+♩+♩+♩+♩) types were used 13 times, ③ 3+2+2+2+3(󰁜+♩+♩+♩+󰁜) types were used 8 times, ② 3+3+2+2+2(󰁜+󰁜+♩+♩+♩) types were used 4 times. ④ 3+2+2+3+2(󰁜+♩+♩+󰁜+♩) and ⑦ 2+2+3+2+3(♩+♩+󰁜+♩+󰁜) types were used once each. The types of rhythms appearing in total seven types, indicating that Baek Nak-jun used a variety of strain rhythms. Fifth, There were a total of six types of end in , with the last chapter of a paragraph divided by the end of the line whose Geomungo melody was in the form of an upward end and different depending on the form of the end melody. Among these, d′-a′-d″type 1, d″-a′-d″type 3, a′-d″-a′-d″type 4 were used most often with four times each. (f″)e″-a′-d″type 2, a –d′type5 were used with two times each. d″-d″type 6, has been used once. shows that the end type is varied and evenly played, and although the end melody is played in various rhythms, there is no using the opening string. As above, the composition, melody, and musical features of Geomungo Sinawi were identified by analyzing . Based on this research, we aim to increase understanding and interest in Sinawi, and help the lyrical expansion and development of Geomungo Sinawi to the Geomungo players who find it difficult to improvise music, or Sinawi, in the modern era when music requires artistic and musical capacity.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE