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초‧중등학교 교사의 교직선택 동기가 헌신수준에 미치는 영향 분석

Title
초‧중등학교 교사의 교직선택 동기가 헌신수준에 미치는 영향 분석
Other Titles
An Analysis on Effect of Teacher commitment According to Teaching-job Selection motive of Elementary‧middle School Teacher : Laying focus on regions inhabited by ethnic groups of Yunnan in China
Authors
ZHAO, DIE
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정제영
Abstract
4차 산업혁명으로 인한 사회의 급격한 변동으로 인해 교육계에서도 변화하고 있는 사회에 적합한 미래인재상과 그에 맞는 핵심역량에 대한 논의가 이루어지고 있다. 중국에서도 과학 기술 혁명과 지식 경제의 도전에 직면하여 교육 개혁과 발전에 역사적인 기회를 주는 동시에 이에 부합하는 미래 교사의 자질에 대한 다양한 요구가 나타나고 있다. 중국은 다민족국가이며 한족지역과 소수민족지역의 균형발전을 중시한다. 새로운 과정개혁이 실시된 이래 중국은 일련의 교육지원 프로그램을 가동하여 특히 소수민족지역의 교사양성 사업을 추진하였다. 그러나 소수민족지역은 역사적, 지리적 등 다양한 사유로 경제·사회의 발전이 미미한 수준이고 이에 따라 교육의 발전도 상대적으로 낙후되었다. 교사의 직무 수행태도 중에 교사헌신은 교육의 발전에 매우 중요한 역할을 하고 있어 교사의 헌신수준을 높이고, 특히 소수민족지역의 교사헌신을 촉진함으로써 한족지역과 소수민족지역의 균형 발전을 유지하는데 도움이 될 수 있다. 그러나 중국 교사헌신관련 선행연구를 살펴보면, 교사헌신을 교사의 개인 배경변인으로 살펴보거나 교사헌신에 대한 개념 또는 교사헌신과 교사만족도 위주로 탐색하는 등 이론 중심적 연구가 수행되어왔다. 교사의 교직선택 동기가 교사헌신에 영향을 미치는 요인에 대해 실증적으로 접근한 선행연구가 일부 발견되기도 하나 한족지역과 소수민족지역으로 나누어 그에 대한 요인을 분석한 연구는 찾기 힘든 실정이다. 따라서 이 연구는 교사의 교직선택 동기가 교사헌신에 영향을 미친 요인에 대해서 분석하고자 하였다. 이 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사의 헌신수준은 어떠한가? 둘째, 교사의 교직선택 동기는 어떠한가? 셋째, 교사의 교직선택 동기는 교사의 헌신에 어떠한 영향을 미치는가? 이 연구는 초·중등학교 교사헌신에 영향을 미치는 요인을 분석하기 위해 중국 운남성 한족지역 4개, 소수민족지역 4개, 총 8개 학교를 설문대상으로 삼았으며, 학교당 42명씩 총 336명의 초등학교, 중학교 교사를 대상으로 설문을 실시하였다. 335부가 회수되어 결측치로 판단된 41부를 제외한 294부를 분석하였다. 연구방법은 기존의 가설적 모형을 기반으로 요인분석을 실시하고 모형을 재설정하였다. 이를 토대로 교사의 개인배경변인에 따른 교사헌신과 교직선택 동기의 차이분석에는 t 검정과 F 검정을 활용하였고, 교사헌신에 영향을 미치는 요인 분석에는 중다회귀분석을 활용하였다. 본 연구의 주요한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 초·중등학교 교사의 헌신을 살펴본 결과 최종학력에 따라 교사헌신의 모든 하위요인인 수업헌신, 생활지도 헌신, 학교조직 헌신의 차이가 유의미하게 나타났다. 최종학력이 대학원 석사 및 그 이상인 교사 집단이 다른 집단 보다 높게 나타났다. 성별에 따라서는 생활지도 헌신에 차이가 있는데 여자인 교사집단이 더 높은 것으로 나타났다. 지역에 따라서는 수업헌신에 차이가 나타나 한족지역에서 근무한 교사집단의 수업헌신 수준이 더 높게 나타났다. 둘째, 중국 초·중등학교 교사의 교직선택 동기를 분석한 결과 성별에 따라 차이가 있는데, 능동적 동기와 성취동기에 있어 여자교사 집단이 더 높고, 수동적 선택에 있어 남자교사 집단이 더 높게 나타났다. 최종학력, 경력에 따라서는 능동적 동기, 교직 매력에 차이가 있는데 최종학력이 대학원 석사 및 그 이상인 교사 집단과 경력이 20년 초과인 교사집단이 더 높게 나타났다. 이외에 한족지역에서 출신학교에 따라 직무외적인 보상에 차이가 나타났는데 사범계 졸업 교사집단은 비사범계 졸업 교사집단보다 더 높은 결과를 보였다. 소수민족지역에서 출신 민족에 따라 수동적 선택에 차이가 있는데 소수민족 교사집단이 한족 교사집단보다 더 높게 나타났다. 셋째, 중국 초·중등학교 교사헌신에 영향을 미치는 변인에 대하여 중다회귀분석을 통해 분석한 결과, 전체 교사의 경우에는 수업헌신에 능동적 동기, 교직 매력, 경력 순으로 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 수업헌신에 영향을 미치는 근무지역은 한족지역일수록 수업헌신이 높은 것으로 나타났다. 생활지도 헌신에는 능동적 동기, 성별 순으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 학교조직 헌신에는 능동적 동기, 교직 매력 순으로 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한족지역의 경우 수업헌신에 능동적 동기, 교직 매력 순으로 긍정적인 영향을 미치고 있었고, 생활지도 헌신에 능동적 동기가 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 또한 성별이 생활지도 헌신에 영향을 미치는데 성별이 여자교사일수록 교사의 생활지도 헌신이 높은 것으로 나타났고, 학교조직 헌신에는 능동적 동기, 교직 매력, 수동적 선택 순으로 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 소수민족지역의 경우에는 수업헌신에 능동적 동기, 교직 매력 순으로 영향을 미치는데 능동적 동기가 높고 교직 매력이 높을수록 수업헌신이 높은 것으로 나타났다. 생활 지도헌신과 학교조직 헌신에는 능동적 동기가 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 결과를 바탕으로 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 소수민족지역 교사를 대상으로 소수민족지역의 특성에 맞는 수업전문성을 강화할 필요가 있다. 둘째, 신입교사가 수업에 대한 직무역량을 높일 수 있도록 학교는 신입 교사에게 관심을 가지고 다양한 제도적 지원을 제공하며, 신입교사와 교직경력이 높은 교사는 멘토링 제도를 활용하여 새로 입사한 교사에게 상담을 지원하고 그들을 위한 충분한 발전 공간과 기회를 제공할 필요가 있다. 셋째, 교원양성기관의 입직 전 교육, 그리고 입직 후의 교원연수에서 남자교사에 대한 학생 생활지도 내용과 여교사의 생활지도 헌신부분이 장려될 필요가 있다. 넷째, 교사임용시험에서 심층면접을 통해 교직선택 동기를 살펴볼 수 있는 내용의 비중을 증가시킬 필요가 있다. 마지막으로 이 연구의 제한점을 보완하여 후속 연구를 실시에 있어 중국의 다른 조사 지역과 연구대상을 확대, 그리고 수동적 선택이 학교조직 헌신에 미치는 영향에 대해 더 심층적인 탐색할 필요가 있다.;There are many discussions about talent examples in the future to proper with changing society and their important abilities owing to fast change depending on the fourth industrial revolution. Also various demands on teacher ability in the future as well as giving historical chance on education reformation and development as facing the science technical revolution and knowledge economy are appeared in China. China is a multi-race nation and lays stress on balance development of Han-race region and regions inhabited by ethnic groups. China has propelled particularly the teacher-training industry of regions inhabited by ethnic groups as running a series of education-support program since practicing new process reformation. But the regions inhabited by ethnic groups is little development in the economy·society due to various thoughts by historical, geographical situations, etc. and is not developed relatively in the education depending on that. The teacher commitment of job-performance attitudes of teacher can be helped for keeping balance development between Han-race region and regions inhabited by ethnic groups as playing very important part for education development, upgrading the commitment-level of teacher and in particular, propelling teacher sacrifice of regions inhabited by ethnic groups. But reviewing the precedent researches related with teacher commitment in China, the teacher commitment has performed as theory-focused researches like reviewing as teacher's individual background variable or exploring as concept on teacher commitment or focus on teacher commitment and satisfaction, etc. There are a few precedent researches to approach empirically on elements to affect teaching-job selection motive on teacher commitment but it is difficult to find out a research to analyze the elements as dividing Han-race region and regions inhabited by ethnic groups. Accordingly, this research shall analyze on elements to affect teaching-job selection motive on teacher commitment. The problems established in this research are as followings; First, how is the commitment level of teacher? Secondly, what is the teaching-job selection motive? Thirdly, how does teaching-job selection motive affect on teacher commitment? This research selected 8 schools in total as 4 ones in Han-race region and regions inhabited by ethnic groups respectively in Yunnan as a questionnaire survey target for analyzing elements to affect on teacher commitment in the elementary‧middle school and practiced a questionnaire for 336 elementary and middle school teachers in total as 42 teachers a school. The 335 questionnaires were returned and this research analyzed 294 ones except 41 ones judged as missing values. Research method practiced element analysis based on existed hypothetic model and re-established the model. Based on this, this research used t-test and F-test on gap analysis between teacher commitment and teaching-job selection motive depending on teacher's individual background variable and did numerous return analysis on element analysis to affect on teacher commitment. Main analysis results from this research are as followings; First, the result from reviewing teacher commitment in the elementary‧middle school in China appeared significantly in all the sub-elements of teacher commitment like class, life instruction and school organization gap according to the education level. The teacher group over Master degree in graduate school as final education level did higher than other groups. The female teacher group in life instruction commitment did higher than that of male one according to the gender. The teacher group to work in Han-race region in class commitment did higher than that of small-race one according to the region. Secondly, the result from analyzing teaching-job selection motive in the elementary‧middle school in China appeared differently according to the gender, the female teacher group appeared higher in active motive and achievement one did higher than that of male one and did opposite in passive motive. Active motive and teaching-job attraction appeared differently according to the education level and career. The teacher group over Master degree in graduate school as final education level and career teacher group over 20 years did higher than other groups. Besides, job-exceptional compensation appeared differently according to what school come from in Han-race region. The teacher group graduated from education college showed higher result than that of non-education one. Passive selection appeared differently according to the native race in regions inhabited by ethnic groups. The small-race teacher group appeared higher than that of Han-race one. Thirdly, the result from analyzing through numerous return analysis on variables to affect on teacher commitment in the elementary‧middle school in China, all the teachers affected positively active motive, teaching-job attraction and career in order on class commitment. The nearer Han-race region is, the higher class commitment is as a work place to affect on class commitment. The life instruction commitment appeared to affect positively on active motive and gender in order and the school organization one did positively on active motive and teaching-job attraction in order. Han-race region affected positively on class commitment as active motive and teaching-job attraction in order and did on life instruction commitment as active motive. Also, the gender affected on life instruction commitment and appeared as the more female teacher is, the higher life instruction commitment is. The school organization commitment appeared to affect positively on active motive, teaching-job attraction and passive selection in order. Regions inhabited by ethnic groups affected positively on class commitment as active motive and teaching-job attraction in order and appeared as the former is higher and the higher teaching-job attraction is, the higher class commitment is. The active motive appeared to affect positively on life instruction commitment and school organization commitment. The conclusions from research results are as followings; First, it is necessary to strengthen class speciality to proper with the character of regions inhabited by ethnic groups for teachers in regions inhabited by ethnic groups. Secondly, the school is interested in and provides new teachers with various systemic support so as to upgrade their job-ability and new teacher and high-careered teacher support a counselling to the teachers to work newly as making use of mentoring system and are necessary to provide them with enough development space and chance. Thirdly, it is necessary to promote student life instruction contents on male teacher and life instruction commitment part on female teacher in the education before job-work and teacher training after job-work of teacher training institute. Fourthly, it is necessary to increase the importance of contents to check the motive of teaching-job selection through intensive interview in the teacher employment examination. Finally, it is necessary to expand other examination region and research target in China and to explore intensively on effect of passive motive on school organization commitment as supplementing the limitations of this research and practicing a follow-up research.
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