View : 717 Download: 0

학교스포츠클럽 활동 참여 중학생의 성취목표성향, 스포츠자신감, 운동몰입의 관계

Title
학교스포츠클럽 활동 참여 중학생의 성취목표성향, 스포츠자신감, 운동몰입의 관계
Other Titles
The relationship among Achievement goal orientation, Sport self-confidence, Athletic Flow of Middle school Students participating in school Sports club activities
Authors
김여은
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구의 목적은 학교스포츠클럽 활동 참여 중학생의 성취목표성향, 스포츠자신감, 운동몰입의 관계를 검증하는데 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 서울 지역에 소재한 2개 중학교를 선정하여 학교스포츠클럽 활동 참여 중학생 1~3학년 남, 녀 학생들을 유의적 표집방법을 이용해 표본을 추출하였다. 회수된 자료 총 464명 중 불성실하다고 판단되는 22명을 제외한 총 442명의 자료를 최종 분석자료로 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 통계 프로그램 22.0 version을 활용하여 요인분석과 신뢰도 분석을 통하여 자료를 검증하였고 빈도분석, t-test, 일원변량분석, 상관분석, 3단계 매개회귀분석을 실시하였다. 자료 분석을 바탕으로 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교스포츠클럽 활동 참여 중학생의 개인적 특성에 따른 성취목표성향의 차이를 분석한 결과 성별과 참여종목에서 학습목표성향, 수행-접근성향, 수행-회피성향의 각 성취목표성향 하위요인은 성별에 따른 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 학교스포츠클럽 활동 참여 중학생의 개인적 특성에 따른 운동몰입의 차이를 분석한 결과 자기목적적 체험, 통제감각 하위요인과 운동몰입 변인 자체에서 성별의 차이가 있었으며, 남자 평균이 여자보다 높게 나타났다. 참여종목을 기준으로는 자기목적적 체험에서 참여종목에 따른 차이가 있었으며, 대인과 단체 종목에 참여한 집단의 평균이 개인종목에 참여한 집단보다 높게 나타났다. 셋째, 학교스포츠클럽 활동 참여 중학생의 개인적 특성에 따른 스포츠자신감의 차이를 분석한 결과 코치지도력, 능력입증 하위요인과 스포츠자신감 변인 자체에서 성별의 차이가 있었으며, 남자 평균이 여자보다 높게 나타났다. 참여종목을 기준으로는 코치지도력, 신체적/정신적 준비, 능력입증의 각 스포츠자신감 하위요인은 참여종목에 따른 유의한 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 학교스포츠클럽 활동 참여 중학생의 성취목표성향, 스포츠자신감, 운동몰입의 관계를 검증한 결과 성취목표성향의 첫 번째 요인인 학습목표성향과 운동몰입의 관계에서 스포츠자신감은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 두 번째 요인인 수행-접근성향과 운동몰입의 관계에서 스포츠자신감의 매개효과를 검증한 결과에서는 스포츠자신감이 수행-접근성향과 운동몰입의 관계를 완전매개하는 것으로 나타났다. 마지막으로 세 번째 요인인 수행-회피성향과 운동몰입의 관계에서 스포츠자신감의 매개효과를 검증한 결과 수행-회피성향과 운동몰입의 관계에서 스포츠자신감은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 결론을 종합해보면, 학교스포츠클럽 활동 참여 중학생의 성취목표성향과 운동몰입의 관계에서 스포츠자신감의 수준이 향상될 때 운동몰입 또한 높아진다고 볼 수 있다. 이 과정에서 스포츠자신감은 학습목표성향과 수행-회피성향에서는 부분매개효과를 가지며, 수행-접근성향에서는 완전매개효과를 가지게 된다. 즉, 학교스포츠클럽 활동 참여 중학생의 성취목표성향은 운동몰입에 여러 가지 영향을 주기도 하지만 스포츠자신감이라는 매개를 통했을 때에 보다 높은 수준의 운동몰입이 이루어진다는 것을 시사한다.;The purpose of this study was to verify the mediating effects of sport self- confidence in the relation between achievement goal orientation and athletic flow of middle school students participating in school sports club activities. In order to achieve the purpose of this study, two middle schools in Seoul were selected and samples were extracted by using a significant sampling method for each grade middle school students participating in the school sport club. A total of 22 students who were found to be not diligent were excluded from the total of 464 people so that the data of 442 were used as final data to analyze. The data collected in this study were analyzed by factor analysis and reliability analysis using the SPSS statistical program 22.0 version. Frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis and three-step regression analysis were also conducted. The results of the study based on the data analysis are summarized as follows. First, the results of analyzing the difference of achievement goal orientation according to the individual characteristics of middle school students participating in the school sports club showed that there was no significant difference according to age in the achievement goal orientation subordinate factors, learning goal orientation, performance-access orientation, performance-avoidance orientation. Second, the results of analyzing the difference of the athletic flow according to the personal characteristics of the middle school students participating in the school sports club activities showed there was a gender difference in self- objective experience, sub-factor of controlling sense, and athletic flow variable and the male average was higher than the female. Third, the analysis of the differences of sport self-confidence according to the individual characteristics of the middle school students participating in the school sports club showed that there was a difference in gender factor in the coach leadership, the subordinate factor of ability proving, and the sport self-confidence variable. There were no significant differences in the sub-factors of sport self-confidence among the participating events in coach leadership, physical/ mental preparation, and ability proving. Fourth, as a result of verifying the mediating effect of the sport self-confidence in the relationship between the achievement goal orientation and the athletic flow of the middle school students participating in the school sport club showed that the sport self–confidence had a partial mediating effect on the relationship between the learning goal orientation and the athletic flow. As the result of verifying the mediating effect of sport self-confidence as second factor in the relation between performance-access orientation and athletic flow, it is found that sports self-confidence mediates the relation between performance-access orientation and athletic flow. Finally, as a result of verifying the mediating effect of sport self-confidence as the third factor, performance-avoidance tendency and exercise commitment, sports self-confidence has a partial mediating effect on performance-avoidance orientation and athletic flow. In conclusion, in case that the level of sport self-confidence improves in relation to achievement goal orientation and athletic flow of middle school students participating in school sports club activities, the exercise intensity becomes high. In this process, sport self-confidence has a partial mediation effect on learning goal orientation and performance-avoidance orientation, and full mediation effect on performance-access orientation. In other words, the achievement goal orientation of the middle school students participating in the school sports club affects various influences on the athletic flow, but it can be confirmed that a higher level of athletic flow is achieved through the mediation of sports confidence.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE