View : 566 Download: 0

성금연 줄풍류 中 상현·잔도드리·하현 선율연구

Title
성금연 줄풍류 中 상현·잔도드리·하현 선율연구
Other Titles
The comparative study on melody of Sung-guemyeon’s Jul-pungryu with Sang-hyun·Jan-doderi·Ha-hyun : Focused on the Comparison with Sang-hyun doderi·Ut-doderi·Ha-hyun doderi by National Gugak Center's Julpungryu
Authors
오시내
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
본 논문은 성금연 줄풍류의 상현, 잔도드리, 하현과 국악원 줄풍류의 상현도드리, 웃도드리, 하현도드리를 비교한 것으로 두 줄풍류의 악곡 구성과 명칭, 악장 구성, 선율 비교를 하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 악곡의 명칭을 살펴본 바 성금연 줄풍류는 상현, 잔도드리, 하현으로 나타나고, 국악원 줄풍류는 상현도드리, 웃도드리(송구여), 하현도드리로 악곡의 명칭이 다르게 나타났다. 둘째, 성금연 줄풍류와 국악원 줄풍류의 악곡 구성에서 분장법(分章法)이 다르게 나타났다. 상현은 성금연 줄풍류가 총 3악장으로 구성되고, 장단의 수는 총 26장단이다. 국악원 줄풍류는 총 4악장으로 구성되며, 장단의 수는 총 35장단이다. 두 줄풍류는 상현 시작점이 달라 악장과 장단의 수가 다르게 나타났다. 잔도드리는 성금연 줄풍류가 총 7악장으로 구성되고, 장단의 수는 총 85장단이다. 국악원 줄풍류는 총 7악장과 돌장으로 구성되며, 장단의 수는 총 85장단으로 동일하다. 잔도드리는 총 장단의 수가 동일하지만 악곡 안에서의 악장 구분은 다르게 나타났다. 하현은 성금연 줄풍류가 총 3악장으로 구성되고, 장단의 수는 총 26장단이다. 국악원 줄풍류는 총 4악장으로 구성되며, 장단의 수는 총 26장단으로 장단 수는 동일하게 나타났지만, 악장 수는 다르게 나타났다. 셋째, 성금연 줄풍류와 국악원 줄풍류의 선율 비교 결과는 다음과 같다. 상현은 총 156박으로 구성되며, 리듬분할 형식은 성금연 줄풍류에서 총 26회, 국악원 줄풍류에서 총 2회로 나타났다. 꾸밈음은 성금연 줄풍류에서 총 9회, 국악원 줄풍류에서 총 1회 나타났으며, 서로 다른 음정은 총 24박에서 나타났다. 상현은 동일선율이 15.38%, 유사선율은 80.77%, 상이선율은 3.85%로 나타난다. 유사선율의 비율이 80.77%로 가장 많은 비율을 차지하는데, 대부분이 성금연 줄풍류에서 등장하는 리듬분할과 꾸밈음 때문이며, 두 줄풍류의 선율은 큰 차이가 없었다. 잔도드리는 총 510박으로 구성되며 리듬분할 형식은 성금연 줄풍류에서 총 36회, 국악원 줄풍류에서 총 12회로 나타났다. 꾸밈음은 성금연 줄풍류에서 총 2회, 국악원 줄풍류에서 총 3회로 나타났다. 다른 음정은 총 138박에서 출현하는데 이는 전체의 1/4 이상에 해당하여 상현에 비해 상이선율의 비율이 확연하게 높았다. 잔도드리는 상이선율이 22.35%, 유사선율은 56.47%로 나타났으며, 동일선율은 21.18%로 가장 적게 나타났다. 하현은 총 156박으로 구성되며 리듬분할 형식은 성금연 줄풍류에서 총 6회로 나타났으며, 국악원 줄풍류에서는 나타나지 않았다. 꾸밈음은 성금연 줄풍류에서 총 2회, 국악원 줄풍류에서 총 2회로 나타났고, 다른 음정은 두 줄풍류의 상이한 조현법(調絃法)에 의해 총 13회 출현하였다. 하현은 리듬분할과 다른 음정이 극히 일부분에서 출현하여 상이선율은 0%로 나타났으며, 유사선율 61.54%, 동일선율 38.46%의 순으로 나타났다. 선율 분석 결과 유사선율이 가장 많은 부분을 차지하였는데, 대부분 국악원 줄풍류가 단일 음정을 낼 때, 성금연 줄풍류에서 리듬분할과 꾸밈음 등의 민속악적인 시김새가 자주 등장하기 때문이다. 이렇듯 성금연 줄풍류는 전통 선율을 인용하여 국악원 줄풍류와 선율의 큰 틀은 같으나, 사이사이에 잔가락들과 시김새 등을 채워 듣기에 편안하며 밝은 분위기의 음악으로 완성되었음을 알 수 있었다. 본 논문을 통해 성금연 줄풍류에 대한 연구가 더 활발해지기를 기대해 본다.;This study compares the melody of Sung-guemyeon’s Jul-pungryu with Sang-hyun, Jan-doderi and Ha-hyun from National Gugak Center. The musical composition, name, composition of movement, and melody of two rhythms were compared. The results are as follow. First, the names of the songs are as follows: Seung-guemyeon’s Jul-pungryu appeared in Sang-hyun, Jan-doderi, and Ha-hyeon, but Doderi from National Gugak Center have different titles as Sang-hyun doderi, Ut-doderi and Ha-hyun doderi. Second, the musical composition of two Jul-pungryu were different from division of movements. Sang-hyun in Seung-guemyeon’s Jul-pungryu has three movements, and the total number of Jangdan is 26 pieces. Sang-hyun from National Gugak Center has four movements, and the total number of Jangdan is 35 pieces. Two melodies are different in number of movements and movements because of the starting point. Jan-doderi in Seung-guemyeon’s Jul-pungryu has seven movements, and the total number of Jangdan is 85 pieces. Jan-doderi from National Gugak Center has seven movements with Dol-jang, and the total number of Jangdan is 85 pieces as same as Seung-guemyeon’s. Although the total number of Jangdan is the same, the division of movements are different. Ha-hyun in Seung-guemyeon’s Jul-pungryu has three movements, and the total number of Jangdan is 26 pieces. Ha-hyun from National Gugak Center has four movements, and the total number of Jangdan is 26 pieces as same as Seung-guemyeon’s. As above, the division of the movement appears differently. Third, the results of the comparison of the melody between Seung-guemyeon and National Gugak Center are as follows. Sang-hyun consists of a total of 156 nights. Rhythmic division type is shown in the total of 26 times in Seong-geumyeon’s julpungryu and 2 times in National Gugak Center’s. The ornaments were shown a total of 9 times in Seong-geumyeon julpungryu, 1 times in National Gugak Center’s and the different pitch were a total of 24 nights. In Sang-hyun, the same melody node was 15.38%, the similar melody node was 80.77%, and the different melody node was 3.85%. Similar proportions of melody emerges most dramatically by 80.77%. This is due to frequent appearance of embellishments and rhythms in Seung-guemyeon, and there is no significant difference in the flow of melody. Jan-doderi consists of a total of 510 nights and rhythm division format was appeared 36 times in Seong-geumyeon’s julpungryu, 12 times in National Gugak Center’s julpungryu. The ornaments were shown a total of 2 times in Seong-geumyeon julpungryu, 3 times in National Gugak Center’s. The different pitches appeared at a total of 138 nights, which is more than 1/4 of the total, and the ratio of the different melodies was significantly higher than Sang-hyun. This resulted in 22.35% of different melody and 56.47% of similar melody, while the same melody was 21.18%. Ha-hyun consists of a total of 156 nights and rhythm division format was appeared 6 times in Seong-geumyeon’s julpungryu, but National Gugak Center’s julpungryu did not appear. The ornaments were shown a total of 2 times in Seong-geumyeon julpungryu, 2 times in National Gugak Center’s. The different pitches appeared 13 times in total by the different preparation methods of the two julpungryu. As a result, the rhythm division and other pitches appeared in a very small part, and the different melody was 0%, the similar melody was 61.54%, and the same melody was 38.46%. As a result of melody analysis, the melodies were similar account for the most part, it was due mostly to Seong-geumyeon’s julpungryu frequently appeared the feature of folk music such as rhythm segmentation and embellishments while National Gugak Center’s julpungryu appeared single pitch. As mentioned above, Seong-geumyeon’s julpungryu is quoted from the traditional melody, and it can be seen that the music is composed of the same kind of music as National Gugak Center’s julpungryu. However comfortable to listen filling out short melodies in between and was completed in the bright music. It is expected that become more active research on Seong-geumyeon’s julpungryu through this paper.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE