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디자인 씽킹에 기반한 생체모방디자인에 관한 연구

Title
디자인 씽킹에 기반한 생체모방디자인에 관한 연구
Other Titles
A Study on Biomimicry Design using Design Thinking
Authors
민지영
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
지속가능성은 현대 사회에서 디자이너가 고려해야할 점으로 더욱 부각되고 있는 상황이다. 더불어 학문간의 융합을 꾀하는 디자인 시대에 이르러 디자이너가 자연을 통해 디자인의 영감을 받는 것에 관심이 많아지고 있다. 디자인에 있어서 자연의 단순한 조형적인 모방이 아니라 자연의 진화를 고려한 생존전략의 이해를 통한 모방이 이루어질 때 지속가능성이 함양될 수 있다. 이러한 점에서 생체모방디자인은 자연으로부터 디자인 솔루션을 얻고 더불어 지속가능성을 얻는 것을 지향하는 점에서 가치가 있다. 단, 디자인 과정을 행할 때 생체모방이 현대 디자인이 직면하는 다양한 사회 네트워크 속에 잘 녹아드는 것이 중요하다. 따라서 디자이너 입장에서 자연과 더불어 디자인에 필요한 상황을 모두 고려하면서 쉽게 접근할 수 있는 생체모방디자인 프로세스에 대한 새로운 제기가 필요한 시점이다. 본 연구의 목적은 생체모방디자인 과정에 디자인 씽킹을 활용하여 디자이너들에게 접근성이 있는 생체모방디자인 프로세스(BDTP: Biomimicry Design Thinking Process)를 하는 제안하는 것이다. 더불어 아이디어 발상까지의 프로세스를 생체모방디자인 워크샵을 통해 실제로 실행하고 분석함으로써 종합하고 가능성을 제시하는 것에 의의가 있다. 디자인 씽킹을 활용하여 이론적인 생체모방디자인 프로세스를 고안하기 위하여 문헌 고찰로 생체모방디자인과 디자인 씽킹의 정의, 특성, 기존의 프로세스에 관한 정보를 파악하고 생체모방디자인에서 디자인 씽킹의 필요성을 제시하였다. 정성적 연구로는 고안한 이론적인 디자인 씽킹을 활용한 생체모방디자인 프로세스(BDTP) 중 아이디어 발상과정까지(공감하기 – 정의하기-이해하기-해석하기-영감 얻기-아이디어내기) 프로세스를 디자인 워크샵의 형태로 실제로 실행하였다. 디자인 워크샵의 주제는 제3세계를 위한 디자인으로 우간다의 식량 문제를 해결하는 것으로 선정하였다. 6명의 디자인 전공 학생을 워크샵의 참여자로 선정하여 디자인 도구인 워크북, 자연카드와 부가자료인 영상 등과 함께 생체모방디자인 과정을 세부적으로 계획하고 실행하였다. 현장 과정과 아이디어 발상 결과물을 분석하여 다음과 같은 디자인 씽킹을 활용한 생체모방디자인 프로세스(BDTP)와 아이디어 발상에서의 특징과 가능성을 도출하였다. 첫째, 디자인 씽킹을 활용한 생체모방디자인 프로세스(BDTP)는 원형의 형태로수렴과 확산이 반복된다. (해석하기- 영감 얻기-아이디어 내기) 이로 인해 해결하려는 문제를 바로 생물학적인 용어로 변형하는 과정이 배재되고 생체모방이 사용자를 고려하는 것에서 시작하여 자연의 정보가 도구로 활용되어 아이디어 발상 과정이 자연스럽게 이루어졌다. 둘째, 아이디어 발상 과정, 문제점 도출 과정, 자연의 정보 파악 과정이 반복적인 원형의 형태를 이루기에 디자인 원리, 자연의 접근, 자연의 정보에 따라 아이디어가 다양하게 되어 아이디어 발상의 증진효과를 가진다. 셋째, 브레인스토밍과 더불어 생각의 전환을 주는 아이디어 발상법이 존재함을 확인하였다. 마지막으로 생체모방의 정도가 깊어질 가능성을 확인하여 생체모방의 궁극적 목표인 지속가능성에 다가갈 수 있음을 예상하였다. 이를 종합해 디자인 씽킹을 활용한 생체모방디자인 프로세스(BDTP)의 아이디어 발상 과정 까지의 실행이 디자이너의 생체모방디자인 실행 확장에 영향을 줄 수 있음을 예상하며 논문을 마무리한다.;It is a situation that sustainability is being emphasized as the thing to be considered by designers in a modern society. In addition, in a design era when interdisciplinary convergence is pursued, there is much interest in designers’ inspiration from nature. As for design, sustainability may be cultivated when mimicry is done through the understanding of strategies for survival considering the natural evolution rather than simple formative mimicry of nature. In this regard, biomimicry design has significance in that it aims to acquire both design solution and sustainability from nature. However, in a design process, it is important for biomimicry to melt into various social networks faced by the contemporary design. Hence, it is needed to deal with a biomimicry design process designers can access with nature while considering every situation for design. This study aims at suggesting Biomimicry Design Thinking Process (BDTP) to which designers can have access biomimicry design using design thinking. Besides, the research has significance in that it executed and analyzed the process reaching the creation of ideas through a biomimicry design workshop, presenting a potential for the process. For the literature review, the study examined definitions and characteristics of biomimicry design and design thinking in addition to information about the existing process and suggested a need for design thinking for biomimicry design to devise the theoretical Biomimicry Design Thinking Process using design thinking. For the qualitative research, in the BDTP using design thinking, a process to creation of ideas(empathizing– defining– understanding– interpreting– getting inspiration– generating ideas) was actually performed at a design workshop. A theme of the design workshop was Design for the Third World with a view to solving food problems in Uganda. 6 design majors were selected for the workshop and the BDTP was planned and implemented in a detailed manner along with design tools including a workbook and a nature card and additional materials including videos. The BDTP using design thinking, characteristics and potential of idea creation were derived as follows through comprehensive analysis on field process and ideas created. Firstly, in the Biomimicry Design Thinking Process (BDTP), convergence and divergence are repeated in a round form (interpreting-getting inspiration-generating ideas). Therefore, a process translating a problem to biological terms was excluded and creation of ideas was done naturally by beginning biomimicry with the consideration of users and using natural information as a tool. Secondly, since processes to create ideas, derive problems and understand information of nature are repeated in a round form, ideas are diversified according to principles of design, approach to nature and information of nature, having an effect of increasing creation of ideas. Thirdly, the study identified that there is an idea generation technique which allows one to divert thinking with brainstorming. Finally, the study found out potentials of biomimicry so it is expected to approach the sustainability, or an ultimate goal of biomimicry. This paper concludes with findings that execution of the process for creation of ideas in the BDTP using design thinking can affect expansion of designers’ biomimicry design.
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