View : 676 Download: 0

색이름 개념학습이 색채 범위 인식에 미치는 영향

Title
색이름 개념학습이 색채 범위 인식에 미치는 영향
Other Titles
Color Name Concept Learning Effects on the Color Range Recognition
Authors
정레아
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
색이름은 색채의 정체성을 나타낸다. 사람들은 색이름을 통해 색채 정보를 이해하고, 기록하며, 시각정보에 대한 사고력을 향상시킨다. 하지만 색이름은 정확한 개념에 의해 이해되고, 올바르게 사용되었을 경우만이 명확한 정보전달이 가능해진다. 본 연구에서는 색이름의 개념학습에 따른 색채 범위의 인식 변화를 통해 개념학습이 정확한 색채의 정보를 파악하는 데에 미치는 영향을 살펴보았다. 청록색과 녹청색, 황적색과 적황색이라는 범위의 인식이 모호한 색이름들을 통해 색이름 개념학습 전과 후 색채 범위의 인식 변화를 확인하고자 하였다. 또 일상에서의 사용 빈도가 낮으며 전문적인 지식을 필요로 하는 계통색이름(김은정, 2007)을 선정하여 색이름 개념학습 전과 후 계통색이름과 응답 색이름의 일치율을 비교분석하였다. 이를 통해 개념학습의 필요성을 확인하고자 하였다. 색이름의 개념은 국립국어원 표준국어대사전과 색채용어사전(박연선, 2007)에 기재되어 있는 내용을 인용하였다. 연구 결과, 개념학습 전과 후 청록색은 B계열에 가까운 색에서 G계열에 가까운 색, 녹청색은 G계열에서 B계열에 가까운 색, 황적색은 R계열에 가깝지만 R계열에 더욱 가까운 색, 적황색은 R계열에 가까운 색에서 R계열과 Y계열의 중간 범위에 가까운 색으로 색이름의 개념에 충실하게 색채의 범위가 변화한 것을 확인할 수 있었다. 전문적인 지식을 필요로 하는 계통색이름을 가진 색채 샘플을 통해 응답 색이름과 계통색이름의 일치율을 비교해본 결과, 개념학습 이전에는 평균 일치율 14.52%로 현저하게 낮은 결과로 나타났다. 그러나 개념학습 이후 응답 색이름과 계통색이름의 일치율은 94.41%로 실험 참가자들이 색채의 정보를 올바르게 이해하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 색이름에 대한 개념학습이 색채 정보의 기반이 되며, 학습이 되어 있지 않은 사람들보다 학습이 되어 있는 사람들이 더욱 정확하게 색채를 이해하고 구분하는 데에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다.;A color name indicates the identity of the color. People understand and record color information through color names and improve their thinking skills about visual information. However, clear information delivery is possible only if the color names are understood and used with correct concepts. Based on the recognition change of color range according to concept learning of color names, this study examined the effect of concept learning on correct understanding of color information. With respect to ambiguous color names in the range of bluish-green and greenish-blue, and yellowish-red and reddish-yellow, this study identified the recognition change of color range before and after concept learning of color names. Moreover, this study compared the matching rates between systematic color names and response color names before and after the concept learning of color names by selecting systematic color names that are less frequently used in daily life and requires professional knowledge(kim,2007), there by confirming the necessity of the concept learning. The concepts of color names were cited from Korean Language Dictionary by the National Institute of the Korean Language and Color Glossary(Park,2007). According to the study results before and after the concept learning, it was found that the color range became coherent to the concepts of color names: the affinity of bluish-green changed from blue-system to green-system. The affinity of greenish-blue changed from green-system to blue-system. The affinity of yellowish-red changed form red-system to more red-system. The affinity of reddish-yellow changed from red-system to a color between red-system and yellow-system. As a result of comparing the matching rates using color samples between the response color names and systematic color names requiring expert knowledge, the average matching rate before the concept learning was remarkably low as 14.52%. However, after the concept learning, the matching rate of the response color names and systematic color names was 94.41%, which revealed that the study participants properly understood the color information. Therefore, it was confirmed that concept learning on color names worked as a basis for color information, and those who experienced learning more correctly understood and distinguished colors than those who did not experience learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE