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TV홈쇼핑 옴니채널 판매 활성화 방안 연구

Title
TV홈쇼핑 옴니채널 판매 활성화 방안 연구
Other Titles
Study on sales promotion of TV Home Shopping in Omni-channel : Proposal for offline showroom of Home & Shopping
Authors
이혜림
Issue Date
2019
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
쇼핑 채널이 다양해지면서 소비자들의 소비패턴은 빠르게 변화하였고, TV, PC, 모바일 등 다양한 디바이스를 통해 합리적인 소비를 할 수 있게 되었다. 과거 온라인몰과 오프라인 매장이 라이벌 구조였다면, 현재 많은 기업들은 이 두 사이를 결합하고 온·오프라인의 장점을 이용하여 소비자 니즈를 파악하고 있다. 전통적인 오프라인 매장은 소비자가 상품을 직접 경험할 수 있는 직관적 형태라는 점이 강점이었다. 이는 상품이 진열되어있는 공간을 통해 판매자-소비자 간의 소통이 이루어지고 소비자가 상품을 직접 대면할 수 있는 체험의 공간으로 나타나왔다. 하지만 디지털 기술이 발전하고 스마트폰 사용이 대중화되면서 소비 형태는 오프라인에서 온라인으로 확산되었고, 소비시장이 급격하게 커짐과 동시에 소비패턴은 빠르게 변화되고 있다. 온라인쇼핑은 쉽게 검색하고 접근할 수 있어 공간 제약을 받지 않고, 소비자가 언제 어디서나 쇼핑을 할 수 있다는 편리함과 접근성을 장점으로 가지고 있다. 따라서 본 논문에서는 온·오프라인의 쇼핑 경계가 사라지면서 발생하는 융합 체계인 옴니채널(Omni-channel)의 활성화를 위한 방안을 제안한다. 먼저 TV홈쇼핑 옴니채널 판매 활성화로 채널 간의 융합을 직관적이고 새로운 시도로 접근하여 소비자의 니즈에 맞는 차별화된 전략을 세운다. 온라인 성격을 가지고 있지만 TV홈쇼핑은 일반 유통회사와 다르게 TV기반 채널을 가지고 있다. 집에서 TV채널을 통해 구매할 수 있는 편리함과 TV속 쇼호스트가 상품설명 및 시연을 하여 TV채널의 엔터에인먼트성을 제공하고 소비자는 상품을 쉽게 이해 할 수 있게 된다. TV홈쇼핑 시청을 하면서 소비자는 상품에 대한 관심을 가질 수 있지만, 직접 상품을 확인할 수 없다는 한계점이 있다. 이점을 개선하고자 TV홈쇼핑의 강점인 오락성에 부족한 부분인 체험성을 갖춘 오프라인 쇼룸을 제공하고자 한다. 이는 상품을 직접적으로 경험하지 못하는 온라인의 한계를 극복하고 실시간 오프라인 쇼룸 체험을 통해 매출 증대 및 소비자 만족도를 높일 수 있고, 시장에서의 서비스 경쟁력을 창출할 수 있을 것이다. 현재도 TV홈쇼핑 기업 중 일부는 옴니채널을 활성화하기 위한 노력을 하고 있지만 직관적이고 오락적인 요소가 다소 부족하다. 이러한 부분에 주목하여 오프라인이 가지고 있는 체험성과 TV홈쇼핑의 엔터테인먼트 요소를 연결하여 차별화된 전략을 세운다. TV홈쇼핑 옴니채널 판매 활성화를 위한 제안을 도출하기 위해 온라인쇼핑 범주인 TV홈쇼핑 및 온라인을 이해하고, 소비환경과 4차 산업혁명으로 변화된 옴니채널의 성공사례와 고찰을 통해 보다 더 효과적이고 차별화된 전략 수립을 위해 다음과 같이 연구하였다. 첫째, 소비시장의 배경을 이해하기 위해 TV홈쇼핑과 인터넷 쇼핑의 정의 및 현황을 조사하여 온라인쇼핑에 대한 장점과 단점을 정리하였다. 둘째, 과거에서 현재까지 소비패턴이 어떻게 변화되었는지 소비 트렌드를 조사하고, 4차 산업혁명을 통한 유통채널의 변화를 정리하였다. 셋째, 옴니채널의 현황을 파악하기 위해 해외 기업, 국내 기업으로 나누어 사례 조사하였는데 해외 기업 선정 기준은 온라인에서 옴니채널 마케팅으로 오프라인 매장을 잘 활용하고 있는 3곳이며, 국내 기업 선정 기준은 TV홈쇼핑 채널을 갖고 있으면서 옴니채널의 판매 활성화를 위해 적극적으로 마케팅하고 있는 3곳을 분석하였다. 넷째, 옴니채널의 사례조사 및 분석을 바탕으로 옴니채널 마케팅을 잘 하고 있지 않은 TV홈쇼핑 기업 ‘홈앤쇼핑’을 선정하여, 홈앤쇼핑에 대한 이해와 TV홈쇼핑에 대한 소비자 니즈 파악을 위한 설문조사 및 분석 하였다. 다섯째, 홈앤쇼핑을 위한 오프라인 쇼룸을 세 가지 측면 ‘체험성’, ‘연결성’, ‘엔터테인먼트/큐레이션’으로 나누어 연구하였다. 여섯째, 이 대안을 홈앤쇼핑 기업을 중심으로 옴니채널 매출 활성화를 위해 홈쇼핑 상품을 진열할 수 있는 오프라인의 쇼룸 레이아웃을 만들어 제안한다. ;As shopping channels have diversified, consumption patterns of consumers have changed rapidly, and they can make reasonable consumption through various devices such as TV, PC, and mobile. If on-line malls and off-line stores used to be rival structures, many companies now combine the two and utilize the advantages of on-line and off-line to figure out consumer needs. It‘s strength was that traditional off-line stores have an intuitive form that allows consumers to experience products directly. It has been shown as a place of hands-on experience through which the product is displayed, where the consumer can interact with the product in person. However, as digital technology has developed and application of smartphone has become popular, the form of consumption has changed from off-line to on-line, and as the consumer market rapidly expands, the pattern of consumption is changing rapidly. Online shopping is easy to search and access, so it doesn't have space restrictions, and has the convenience and accessibility that consumers can shop anytime, anywhere. Therefore, in this paper, a measure is proposed to activate Omni-channel, a convergence system that occurs as shopping boundaries of on and off-line disappear.First, make a strategy. if omni-channel sales are activated in TV home shopping, each channel can converge and become intuitive, satisfying consumer needs with new attempts. TV home shopping has an online personality, but unlike general distribution companies, it has a TV-based channel. It provides an interesting understanding of the product through the convenient TV channel at home and the product description of the show host on TV. While watching TV home shopping, consumers can pay attention to products, but there is a limitation that they cannot check products themselves. In order to improve the benefits, TV home shopping aims to provide entertainment, which is a strength, as well as experience, through offline showrooms. This can overcome online limitations that do not directly experience products and increase sales and consumer satisfaction through real-time offline showroom experience. Also, it will be able to create competitive services in the market. Currently, some of the TV home shopping companies are making efforts to boost Omni Channel, but there is a slight lack of intuitive and entertaining. Focusing on these areas, the company establishes a differentiated strategy by connecting the experience of offline products with the entertainment elements of TV home shopping. To draw up suggestions for boosting omnichannel sales in TV home shopping, the online shopping category TV Home Shopping and Online is described. In addition, the following was studied to establish strategies that were more effective and differentiated through consideration of the success stories and the Omni Channel that changed into the consumer environment and the fourth industrial revolution. First, in order to understand the background of the consumer market, the definition and status of TV home shopping and Internet shopping were investigated to sort out the advantages and disadvantages of online shopping.Second, the trend of consumption was investigated on how the pattern of consumption has changed from the past to the present, and the change in distribution channel through the fourth industrial revolution was summarized.Third, three foreign and domestic companies were investigated to find out the status of omnichannel.The criteria for selecting foreign companies were to make good use of offline stores through omnichannel marketing, while the criteria for selecting domestic companies was to actively market them in order to boost sales of Omni channel while having TV home shopping channels.Fourth, we selected 'Home &Shopping', a TV home shopping company that did not market Omni Channel, and incorporated it.And we supported the contents of this paper by surveying consumer needs for TV home shopping. Fifth, offline showrooms for home and shopping were studied by dividing them into three aspects: 'Experience', 'Connection' and 'entertainment/cureation'. Sixth, this alternative is proposed by creating an offline showroom layout that allows home shopping products to be displayed in order to revitalize omnichannel sales, with a focus on home-and-shopping companies.
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