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생활 도자기 HOI(호이)의 브랜드 개발

Title
생활 도자기 HOI(호이)의 브랜드 개발
Authors
고아라
Issue Date
2019
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
한국의 도자기 산업은 해외 고가 제품과 저가 제품 사이에서 설 자리를 잃어가고 있다. 고부가가치 산업임에도 불구하고 쇠퇴하고 있는 이유는 낮은 브랜드 인지도와 획일화 된 제품 디자인에 있다. 국내 생활 도자기 산업에서 중요한 것은 현대 생활 도자기에서 볼 수 없는 디자인으로 해외 브랜드들과의 차별화하는 것이다. 이에 따라 본 논문에서는 생활 도자기의 브랜드 아이덴티티 개발을 중심 목표로 한다. 한국적인 특징이 잘 드러나는 민화의 이미지를 이용하여 브랜드 아이덴티티와 제품을 개발한다. 민화의 이미지를 그대로 활용하여 디자인하기보다 현대적 감성에 맞게 재해석 하여 디자인한다. 아이덴티티를 개발하기에 앞서 크게 첫번째, 현대의 한국 도자기를 분석, 분류했다. 두번째, 민화의 특징과 소재에 대해 알아보고 민화가 현대에 들어와 대중의 인기를 얻고 있는 이유에 대해 분석했다. 세번째, 민화의 이미지를 활용한 생활 도자기 사례를 통해 민화의 현대적인 재해석은 현재 어떠한 방법으로 이루어지고 있는지 알아보았다. 또한 생활 도자기 브랜드 중 그래픽을 이용하여 제품 디자인한 사례를 조사했다. 더불어 질감이 나타난 생활 도자기 상품의 사례를 분석하였다. 마지막으로 선행한 것들을 통해 브랜드의 아이덴티티를 개발하고 아이덴티티 사용 시 반드시 지켜야 할 가이드를 제시하고 브랜드 그래픽을 디자인하여 생활 도자기 제품에 접목 시켜보았다. 생활 도자기 브랜드의 명을 그릇에 호랑이가 새겨져 있다는 뜻의 우리말 로 정하고 HOI(호이)의 핵심이 되는 뜻의‘호’를 이용하여 심볼마크를 디자인했다. 더불어 로고타입도 함께 디자인하였다. 정리하자면, 생활 도자기 브랜드 성공적인 브랜드로 성장하기 위해서 가져야할 브랜드 가치를 찾기 위해 이론적인 배경과 사례를 조사 분석 해보고 이를 통해, 젊은 감성의 생활 도자기 브랜드 HOI 아이덴티티 디자인을 개발했다.;The ceramics industry in South Korea is losing ground among overseas’ high-priced and low-priced products. Although the ceramics industry is a high value-added industry, the decay of the industry is due to the standardized design. It is important to differentiate it from foreign brands with unique designs not found in Korean modern ceramics. Accordingly, this paper studies and develops the brand identity by utilizing live ceramic brand which highlights the image of Korea. Also, I would like to design product graphics using folk painting that features the Korean characteristics well. The brand name was designated as the Korean word , meaning that a tiger is engraved in a bowl, and the symbol was designed using the word-"HO(호)" which is the key meaning of HOI. I designed logo type as well as symbol. I combined symbol and logotype to enhance brand identity competitiveness. Before developing and researching the brand's identity, I analyzed and classified the Korean modern ceramics first. Secondly, I looked into the characteristics and materials of the folk paintings of Korea and analyzed why they were gaining popularity in modern times. I also examined how the reinterpretation of folk paintings of Korea was being done from a modern viewpoint. Third, I looked into the case of a brand with a product design that had a similar direction which the brand wanted to move forward. Moreover, I provided guidelines for developing, researching and using the brand identity. I also designed the graphics and applied them to living ceramic products. I chose the living ceramic’s brand name as , meaning that a tiger pattern was engraved in a plate. Also, the symbol was designed using the word-"HO(호)", the key meaning of HOI. I designed the logo type as well as the symbol. To enhance the competitiveness of the brand identity, I combined the symbol mark and the logotype and made them into a signature. Thus, in order for the living ceramic brand HOI to grow into a successful brand in the market, this study develops the living ceramic brand's identity design of young sensibility.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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