View : 779 Download: 0
스쿼시 지도자의 지도유형이 스쿼시 선수의 경기력에 미치는 영향
- Title
- 스쿼시 지도자의 지도유형이 스쿼시 선수의 경기력에 미치는 영향
- Other Titles
- The influence of the type of squash leader on the performance of squash players
- Authors
- 권성은
- Issue Date
- 2019
- Department/Major
- 교육대학원 체육교육전공
- Publisher
- 이화여자대학교 교육대학원
- Degree
- Master
- Advisors
- 원형중
- Abstract
- 본 연구에서는 스쿼시 지도자의 지도유형이 스쿼시 선수의 경기력에 어떠한 영향을 미치는지 밝히고, 이를 통해 선수의 경기력 향상에 도움이 되도록 지도자에게 효율적인 지도유형을 제시하는데 목적이 있다.
2019년 대한스쿼시연맹에 등록된 남⋅여 전국 스쿼시 선수를 연구 대상 모집단으로 설정하였고, 남자 192명과 여자 127명으로 총 319명을 실제 분석에 사용하였다.
본 연구에서 사용한 측정 조사도구는 개발은 Chelladurai와 Saleh(1978)가 하였고 김병현 등(1990)이 번안해 표준화된 스포츠 지도자 행동검사지(LSS)를 훈련과 지시(5문항), 권위적(5문항), 사회적(5문항), 민주적(5문항), 긍정적 보상(4문항)의 행동 유형 5가지 하위 요인으로 구분한 24문항과 경기력을 측정하기 위해 원세종(2009)에 의해 개발되고 이선주(2015)가 사용한 설문지를 동기(7문항), 정서(6문항), 지능(7문항)의 3가지 하위 요인으로 구분해 20문항을 제작하였다. 연구 대상자의 기본배경변인의 문항으로는 성별, 소속, 입상경력, 운동경력, 운동시간으로 다섯 가지 문항으로 구성하였다. 설문지는 본 연구목적에 맞춰 수정하였고 리커트의 5점 척도를 사용하였다.
조사절차와 자료처리는 표집 대상자가 참가하는 대회를 직접 방문하여 연구 대상자들에게 온라인 설문지를 배포한 후, 자기 평가 기입법으로 직접 작성하게 하고 응답이 완료된 설문지는 회수하여 WINDOWS용 SPSS/ version 24와 Amos version 24 통계프로그램을 이용하여 본 연구의 목적에 맞게 전산처리하였다.
자료 분석을 위해 본 연구에서는 일원분산분석과 다중회귀분석 통계처리방법을 실시하였다. 본 연구 결과 다음같이 결론을 도출하였다.
첫째, 스쿼시선수의 인구통계학적 특성의 지도유형 차이분석 결과 성별과 입상경력에는 유의한 차이가 나타나지 않았고, 소속, 운동경력, 운동시간에서는 유의한 차이가 나타났다. 나이가 적을수록 훈련 지시 행동에 높게 인식해, 주니어와 대학부 집단의 평균이 일반부보다 높게 나타났다. 모든 지도유형은 운동경력에 따른 차이가 있었으며, 사회적 행동 유형은 운동시간에 따른 유의한 차이를 나타내며, 6시간 이상 운동하는 집단의 평균이 나머지 집단보다 높게 나타났다.
둘째, 스쿼시 선수의 인구통계학적 특성의 경기력 차이 분석 결과 소속과 운동경력은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났고, 정서 요인에서 성별에 따라 남자 평균이 여자보다 높게 나타났다. 입상경력에 따라 정서와 지능, 경기력 변인에서 유의한 차이가 나타났고, 입상경력이 있을 때 정서, 지능, 경기력의 요인별 평균이 높게 나타났다. 운동시간은 정서와 경기력에 유의한 차이를 나타냈고, 6시간 이상 운동하는 집단이 나머지 운동시간 집단보다 모든 요인에서 높은 평균을 나타냈다.
셋째, 스쿼시 선수의 인지된 경기력에 스쿼시 지도자의 권위적 행동과 민주적 행동 지도유형의 영향이 유의하게 나타났다. 지도자의 권위적 행동 유형과 민주적 행동 유형이 높으면 경기력 향상에 도움이 될 것이다.
본 연구의 결과를 종합해보면 어리고 경험이 적은 선수에게는 권위적 행동과 훈련과 지시 행동 지도유형이, 나이가 많고 경험이 많은 선수에게는 사회적 행동의 지도유형이 선수들의 경기력에 긍정적 영향을 준다고 알 수 있었다. 하지만 선수들의 개인적 특성과 실력은 각 개개인이 모두 다르기 때문에 무조건적인 행동 지도보다 각각의 상황과 환경에 맞게 선수의 경기력 향상 방안을 연구하고 선수와 지도자간의 관계 형성에 지속적으로 노력하는 자세가 필요하다고 사료된다.;The purpose of this study was to clarify the influence of the squash leader 's instruction type on the performance of the squash player and to suggest effective instruction type to the leader so as to improve the competitiveness of players.
A total of 319 squash athletes who were registered in the Korean Squash Federation in 2019 were samples for the analysis, the measurement tools used in this study were leadership scale for sport (LSS) developed by Chelladurai and Saleh (1978), and from the performance questionnaire developed by Won Sejong (2009).
The survey procedure and the data processing were conducted by visiting the contest in which the subjects were participated and distributing the online questionnaire. Collected data were analysed by using SPSS / version 24 for WINDOWS Amos version 24 statistical program in order to solve the study questions.
In this study, one – way ANOVA and multiple regression analysis were used for data analysis, the results of this study are as follows.
First, As a result of analyzing the difference in leadership type of demographic characteristics of squash players, the average in the age of junior and college students was higher than that of general students because the lower the age, the higher the perception of the training instruction behaviors. All instruction types showed differences according to the athletic career, social behavior types showed significant difference according to exercise time.
Second, As a result of analyzing the difference in sport performance of demographic characteristics of squash players, the male subjects’average were higher than the female according to sex in the emotional factors. There were significant difference in emotion, intelligence and performance variables according to the award winning career. With regard to the question of exercise time, the participants showed significant difference between emotion and athletic performance.
Third, the perceived athletic performance of squash players was influenced by the authoritative behavior and democratic behavior of squash instructors.
Summarizing the results of this study, authoritative behavior, training and instructional type for younger and less experienced players, and social behavior instruction type for older players have positive influence on the performance of athletes. However, since individual characteristics and skills of the athletes were different in nature, it is necessary to study how to improve the athlete's performance according to each situation and environment rather than the unconditional behavior instruction type and to continuously strive to form a relationship between the athlete and the leader.
- Fulltext
- Show the fulltext
- Appears in Collections:
- 교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
- Files in This Item:
There are no files associated with this item.
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML