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생활체육 소비자 분석을 통해 살펴본 생활체육 전망에 관한 질적연구

Title
생활체육 소비자 분석을 통해 살펴본 생활체육 전망에 관한 질적연구
Other Titles
Prospects of Sport for All by Analyzing Consumers of Sport for All
Authors
김나해
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
This study is aiming to examine how consumers and sports for all have interacted with each other, to forecast how consumers’ change will lead the development of sports for all based on consumer-oriented analysis and to encourage the development of sports for all by sharing insight to coaches of sports for all. The core study problems for a perspective of consumers’ change and sport for all have been decided two problems as below. First, Do consumers and sport for all interact and change? Second, how would sport for all develop? This study proceeds by various literature review and in-depth interview. First was a research of sport for all in Korea and was an analysis on development of sport for all. Second was an in-depth interview targeting 9 interviewees who were sport specialist, coaches and consumers of sport for all. The results from this study are as follows. First, consumers and sport for all interacted and developed each other. The consumers influenced the change of sport for all by complex influence from personal, social, technical elements surrounding consumers. For example, nowadays consumers focused themselves more, spent more time and money, got more information with unspecified individuals directly or indirectly. And consumers consumed more sports for all with these surroundings. Second, it is expected that future sport for all might develop by interaction with consumers. On condition that the environment that consumers create and access information is expended as technical element and the condition that consumers could do sport for all as social political element is set, it is expected that consumers’ status would be increasing gradually comparing with the past and have bigger effect on sport for all more. As a result, it is expected that sport for all would be changed into four transformations as follows. (1) there is a movement for the industrialization of sport for all and enlargement and commercialization of existing small facilities of sport for all, and it could be an agent for leading the industrialization of sport for all. (2) it is expected that a form of consumer who learns by itself and enjoys sport for all in accordance with the emergence of new consumer type, new market creation of sport for all, and information symmetry enhancement between coaches and consumers. (3) rapid increase of the high quality sports contents would lead the level of sport for all. Coaches might face with the situation to increase their level of teaching by themselves and consumers could consume the contents and it would increase the level naturally (4) there is the possibility that unpopular sports could become popular sports or certain sports could be popular nationally because the trend can extend rapidly in a short time. This study could offer an opportunity to interpret a relation between consumers and sport for all, and the meaning of sport for all’s transformation in these days. ;본 연구는 소비자와 생활체육은 상호 어떤 영향을 주고 받으며 발전해왔으며, 소비자 중심의 분석을 통해 향후 생활체육이 소비자의 변화에 따라 어떠한 방향으로 발전해 나갈지 전망하여, 생활체육 지도자들에 그 의미와 시사점을 공유하여 생활체육의 건전한 발전을 도모하는데 그 목적이 있다. 생활체육은 시대와 환경의 변화, 그리고 참여자들에 따라 다양하게 발전, 변화해오고 있다. 생활체육은 일반인들이 직접 생활체육 활동에 참여하고, 영위한다는 점에서 타 체육활동과는 차별성을 갖는다. 본 논문에서는 생활체육에 참여하는 일반인들을 생활체육 소비자로 명명하였다. 이런 생활체육 소비자들의 활동모습은 시대가 바뀌고, 사회적 환경이 바뀜에 따라 다양한 형태로 변화되어 오고 있다. 이러한 소비자 변화의 모습을 심층적으로 연구하여, 생활체육의 발전 방향성을 전망하고, 체육 지도자들에 의미를 전달하고자 한다. 따라서 소비자의 변화 모습과 생활체육 전망을 위한 본 논문의 핵심 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 소비자와 생활체육은 상호 영향을 끼치며 변화하는가? 둘째, 소비자에 비추어 볼 때, 생활체육은 향후 어떤 방향으로 변화하게 될 것인가? 의 두가지 연구문제를 설정하였다. 본 연구는 각종 문헌 연구와 심층 면담을 통해 진행하고자 한다. 첫째, 국민 생활체육 실태 조사, 각종 연구 기관의 트렌드 자료를 활용한 생활체육 발전 현황 분석이다. 2008년, 2014년, 2018년의 생활체육 현황 분석을 통해 데이터 바탕의 생활체육 변화 모습을 확인하고자 하였다. 또한 각종 연구 기관의 소비 트렌드 분석을 통해 생활체육 변화 모습과의 관계를 찾고자 했다. 둘째, 스포츠 전문가, 생활체육 지도자, 생활체육 소비자 9명 대상의 심층 면담이다. 국내 1위 피트니스 업체와 다이어트 식품사, 피트니스 용품, 피트니스 중계 서비스 등에 투자 검토 및 투자를 하고, 피트니스 사업개발에 참여한 관련 전문가, 생활체육을 4년 이상 지도하며 생활체육 현장의 목소리를 들려줄 다양한 종목의 지도자, 생활체육을 적어도 5년이상 참여하며 직접 체감하는 생활체육의 변화 모습과 트렌드에 대해 말해줄 소비자로 면담 참여자들은 구성되어 있다. 이들을 통해 생활체육과 소비자간의 관계를 연구해보고 그 시사점을 확인하고자 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자와 생활체육은 상호 영향을 끼치며 발전하고 있다. 이러한 모습은 과거와 현재 모두에서 확인할 수 있다. 소비자는 소비자를 둘러싼 개인, 사회·정책, 기술적 요소 모두에서 복합적인 영향을 받으며 생활체육의 변화에 직접적인 영향을 끼치고 있다. 예를 들어, 오늘 날의 생활체육 소비자는 자기자신에 더 집중하며, 과거보다 더 많은 비용과 시간을 지불하고, 불특정 다수와 직간접적으로 정보를 주고 받는 환경 속에서 생활체육을 소비하는 것으로 분석된다. 이러한 변화는 기술적 요소와 사회/정책적 요소가 개인적 요소의 확산을 가속화하며 발생한다. 즉 스마트폰의 대중화, 각종 SNS의 발전으로 다양한 생활체육 정보 제공자들이 고급 정보들을 직접 공유하며, 생활체육 지도자와 생활체육 소비자가 정보의 대칭성을 높여가고 있으며, 사회적으로 생활체육에 참여할 수 있는 시간을 확보해주고 있다. 둘째, 향후 생활체육은 소비자와 상호 영향을 주고 받으며 발전할 것으로 예상된다. 특히, 기술적인 요소로서 소비자들이 정보를 만들고 접근 할 수 있는 환경이 점차적으로 확대되고, 사회적인 요소에서 소비자들이 생활체육 활동을 할 수 있는 여건이 마련되고 있는 상황에서 소비자들의 위상도 과거보다 점진적으로 높아질 것으로 보이며, 생활체육에 과거보다 더 큰 영향력을 끼칠 것으로 보이며, 본 연구를 통해 전망한 생활체육의 모습은 다음과 같다. (1) 생활체육의 산업화, 기존의 영세했던 생활체육 시설들이 대형화, 기업화 하려는 움직임을 볼 수 있으며, 이는 생활체육의 산업화를 이끌 수 있는 동인으로 작용할 수 있을 것으로 전망한다. (2) 새로운 형태의 소비자 출현과 새로운 생활체육 시장의 형성, 지도자와 소비자간 정보의 대칭성이 강화됨에 따라 스스로 학습하고 생활체육을 즐기는 소비자의 형태가 출현할 것으로 예상되며, 이들과 관련된 소비 시장이 생길 수 있을 것으로 보인다. (3) 전반적인 생활체육 수준의 향상, 다양한 고급 콘텐츠의 범랑에 따라 지도자들 스스로도 지도 수준을 높여야 하는 상황에 직면하고, 소비자들은 고급 콘텐츠를 소비하며 자연스레 생활체육을 바라보는 수준이 높아질 것으로 생각된다. 이러한 일련의 상황들을 생활체육의 수준을 높이는게 기여할 것으로 생각된다. (4) 비인기 종목의 인기 종목화 혹은 특정 운동의 전국적 유행 가능성이다.유행하는 정보가 빠르게 전국 단위로 공유될 수 있는 여건이 확충됨에 따라, 비인기 종목 혹은 특정 운동 방식이 빠른 시간내 유행할 수 있는 가능성이 높아진 것으로 판단된다. 본 연구는 소비자와 생활체육간의 관계 그리고 오늘의 생활체육의 변화 모습에 대한 의미를 해석해 볼 수 있는 기회를 제공할 수 있을 것이다.
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