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스토리텔링을 적용한 중국 서호(西湖) 장소 브랜드 디자인 연구

Title
스토리텔링을 적용한 중국 서호(西湖) 장소 브랜드 디자인 연구
Other Titles
A study on story-telling applied China Westlake place branding
Authors
XU, MIAO
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
경제가 고도로 발달한 현대사회에서 국가의 하드 파워(hard power)와 소프트 파워(soft power)는 매우 중요하다. 하드 파워는 국가의 군사력, 경제력, 정치력을 의미하며 소프트 파워는 국가의 문화, 국민정신을 의미한다. 중국은 상하 5000년의 유구한 역사를 가지고 있으며 문화적으로 풍부한 배경을 지닌 나라이다. 장소 브랜딩은 소프트 파워를 기반으로 한 국가의 문화와 정신을 선양할 수 있는 가장 효과적인 방법 중 하나이다. 유구한 중국 역사 속에 장소들은 아름답고 감동적인 전설과 이야기들이 담겨 있다. 이러한 중국 고유 장소에 대해 가치와 이야기를 찾아보기 어렵다. 특히 중국의 장소 브랜딩은 유럽이나 미국에 비해 미비한 실태이다. 따라서 본 연구는 중국의 오래된 역사를 지닌 장소들에 담긴 이야기를 발굴하고 이야기의 가치를 연구하고자 한다. 본 논문은 중국의 많은 전설의 특성이 있는 장소들 중에서2000년 이상 역사를 가진 곳으로 선정하였다. 항주에 있는 서호(西湖)를 선택하여 장소 브랜딩 디자인을 개발하였다. 작업 과정은 서호의 아름다운 전설들을 스토리텔링으로 도출하고 시각적으로 표현하였다. 본 연구는 장소, 장소성 및 장소 브랜딩이 포함된 3가지 개념을 연구하였다. 또한 3 가지 개념의 관계성을 통해 효과적인 방법론을 도출하고 스토리텔링의 방법으로 서호의 스토리 특성을 시각화하였다. 즉 스토리텔링을 적용한 서호 장소 디자인 개발이 본 논문의 핵심 연구이다. 서호는 역사적 배경을 통해 ‘서호 십경’의 이야기를 도출하였다. 이에따라 본문은 ‘서호 십경’을 디자인 요소로 스토리텔링 방법론을 적용하여 진행하였다. 본 논문의 궁극적인 목적은 서호의 장소 브랜딩 개발을 통해 서호에 대한 인지도를 높이고 서호로 하여금 관광명소만 아닌 문화적 스토리 특성이 가득 하고 역사적 의미가 있는 장소로 거듭나는 것이다. 서호 장소 브랜드의 연구를 통해 원할한 나라의 문화 커뮤니케이션 방법론으로써, 스토리텔링을 기반한 장소 브랜딩의 사용으로 도시와 사회의 무궁한 발전을 기대해 본다.;In a modern society where the economy is highly developed, soft power is very important for a country in addition to hard power. Hard power is mainly military power, economic power and political power of the country, and soft power mainly refers to national culture and national spirit. China has a history of 5,000 years and has a culturally rich background. Place branding is one of the most effective ways to cultivate national culture and spirit. China is a very large country, and in most historical places it has beautiful and impressive legends and stories. However, I did not proceed with effective branding of these stories and places. For this reason, place branding in China is a little short compared to Europe or the United States and has not had a complete system. Therefore, this study will investigate and study stories in places with a long history in China. In this paper, we will select West Lake in Hangzhou, which has more than 2000 years' history, among the places with many storytelling characteristics in China, and develop a place branding design for it. It shows beautiful legends of West Lake with storytelling and visual way. This study explores three concepts that include place, place, and place branding, derives an effective methodology from three relationships, visualizes the characteristics of the West's story in a way of storytelling, Will be developed. The historical backgrounds and legends of the West are found in the backgrounds of the West Lake Ten Thousand Stories. Therefore, the text attempts to develop a systematic design plan with 'West Lake Ten Thousand' as a design element. Through the development of the location branding of the West Lake, we have raised awareness of the West Lake and tried to make the West Lake a place that has full of cultural character and historical significance. I will look forward to improving the competitiveness of the local community, developing the national culture, and making endless changes in places by making and spreading West Lake as a brand and a story.
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