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르네상스의 아포리안 호모섹슈얼리티(Aporian Homosexuality)

Title
르네상스의 아포리안 호모섹슈얼리티(Aporian Homosexuality)
Other Titles
Renaissance’s Aporian Homosexuality: Shakespeare’s The Merchant of Venice and The Winter’s Tale
Authors
조경
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황수경
Abstract
본 연구는 윌리엄 셰익스피어(William Shakespeare)의 『베니스의 상인』(The Merchant of Venice, 1596)과 『겨울 이야기』(The Winter’s tale, 1610) 속 동성애적 욕망이 드러나는 방식을 “아포리안 호모섹슈얼리티”(Aporian Homosexuality)를 통해 분석한다. 두 작품의 문제적 인물들은 모두 원인을 알 수 없는 수수께끼 같은 감정을 몸을 통해 표출한다는 공통점이 있다. 본고는 이를 각각 “멜랑콜리”(Melancholy)와 “히스테리”(Hysteria)로 규정함으로써 비평계의 수수께끼가 되어 온 두 인물의 병리적 증상의 원인을 밝힌다. 서론에 해당하는 1장에서는 르네상스에 자유로운 동성애가 가능했다는 기존의 전제를 비판적으로 검토하여 당대의 담론이 특정한 형태의 동성애만을 승인했다는 사실을 지적한다. 또한 근대 초기의 해부학이 신체를 이해한 방식을 살펴봄으로써 동성애적 욕망을 지닌 인물이 여성화되는 위험을 감수해야 했던 배경을 추측하고 이것이 가졌던 사회적 함의를 파악한다. 이는 두 작품의 인물이 동성애적 욕망을 아포리아의 형태로 밖에 표출할 수밖에 없었던 배경을 밝히는 과정이다. 2장에서는 『베니스의 상인』 속 안토니오(Antonio)가 멜랑콜리한 이유를 르네상스식 멜랑콜리와 지그문트 프로이트(Sigmund Freud)식 멜랑콜리아(Melancholia)를 통해 설명한다. 르네상스식 멜랑콜리를 논한 당대의 대표작인 로버트 버튼(Robert Burton)의 『멜랑콜리의 해부학』(The Anatomy of Melancholy, 1621)을 분석함으로써 체액의 문제로만 이해되어온 르네상스식 질병담론이 실은 멜랑콜리의 원인으로서 ‘욕망’을 가리키고 있다는 점을 발견하고자 한다. 욕망을 연결고리로 삼은 두 방법론의 연관성이 증명하는 것은 흔히 수동적인 인물로 대변되어 온 안토니오가 ‘르네상스식 우정 모델’(Amity)을 통해서라도 자신의 동성애적 욕망을 표출하고자 한 적극적인 인물이라는 점이다. 그는 바사니오(Bassanio)를 애도(mourning)하는 데 실패하자 그를 자신의 내면 안에 통합하여 보존하고자 할 만큼 강력한 동성애적 욕망을 지닌 멜랑콜리한 자다. 3장에서는 『겨울 이야기』 속 레온티즈(Leontes)가 보이는 광기의 원인으로 여성성에 대한 공포를 지목한 기존의 논의를 벗어나 이것이 레온티즈 자신의 동성애적 욕망으로 인한 불안한 남성성에서 기인함을 지적한다. 그는 여성의 섹슈얼리티를 구속함으로써 남성성을 확립하려 하지만 그 과정에서 되려 여성화되는 모습을 보인다. 그가 히스테리컬해지는 양상은 에드워드 조던(Edward Jordan)이 논한 『히스테리아라고 불리는 질병에 관한 담화』(A Brief Discourse of a Disease called the Suffocation of the Mother, 1603)를 통해 설명한다. 이를 통해 ‘자궁의 움직임’으로 인한 여성의 질병이라는 통념을 넘어 남성 히스테리아의 가능성을 발견한다. 그가 자신의 동성애적 욕망을 이성애적인 것으로 치환(displacement)시키기 위해 문제의 원인을 아내 허마이오니(Hermione)탓으로 돌리는 것은 프로이트의 히스테리 담론과 르네 지라르(Rene Girard)의 욕망의 삼각형 이론을 통해 분석한다. 레온티즈는 자신의 동성애적 욕망으로부터 끊임없이 달아나며 이를 다른 것으로 치환시키는 히스테리컬한 인물이다. 결론에 해당하는 4장에서는 가부장제 이데올로기 안에서 안정적인 자리에 있는 듯 보이는 두 인물이 실은 그들의 ‘몸’을 통해 자신의 동성애적 욕망을 표출하고 있음을 강조한다. 이는 르네상스식 질병담론과 프로이트식 정신분석학적 방법론이 함께 적용될 때 정신적 갈등이 체현된 인간의 몸이 근대 초기에 대한 사회 비평으로 기능할 수 있음을 밝히고자 함이다. ;While queer theorists focusing on the history of sexuality have claimed that gender and sexuality are not essential factors in defining individuals in Renaissance but the products of modern ideologies, this thesis proves the existence of early modern homosexuals with William Shakespeare’s The Merchant of Venice (1596) and The Winter’s Tale (1610). The characters in both plays are considered problematic because of their causeless emotions. Although some Renaissance scholars have agreed Renaissance understood human emotions as the responses to bodily humors, this article brings ‘desire’ as a critical tool in interpreting these characters’ emotions. By declaring their state as “melancholy” and “hysteria,” it suggests homosexual desires as the reason for their suffering and demonstrates the reason why these desires have to be recorded as an “Aporia.” The first chapter examines the premise that homosexual behaviors were not prohibited in early modern England by pointing out that only certain types of homosexuality were approved. Also, it explores the way early modern anatomy understood the human body and female sexuality, allowing us to guess what it was like to be effeminate the social implications of that era. The second chapter explains why Antonio in The Merchant of Venice is melancholy, with the framework of renaissance melancholy and Sigmund Freud’s concept of melancholia. By analyzing Robert Burton’s The Anatomy of Melancholy (1621), this study reveals that renaissance melancholy, which is understood as the result of an imbalance of humoral fluids, indicates desire as the reason behind melancholy. This connects the historical approach to psychoanalysis and proves that Antonio is not a passive person, but an active person who has no choice but to express his homosexual desire with renaissance amity. Antonio is a melancholic figure who incorporates Bassanio into his own identity when he fails to mourn his love. The third chapter argues the reason of Leontes’ lunatic jealousy. While previous studies suggest his fear for female sexuality as the reason, this thesis asserts that Leontes’ jealousy comes from his unstable masculinity which results from his homosexual desires. Even though hysteria was regarded as feminine in the early modern, by investigating Edward Jorden’s A Brief Discourse of a Disease Called the Suffocation of the Mother (1603), this study discovers the possibility of male hysteria. Also, Leontes’ blame on his wife, Hermione, is explained with Freud’s hysteria and Rene Girard’s the triangle of desire. Leontes is then a hysterical figure who constantly tries to escape from his homosexual desire and displace it with heterosexual jealousy. The final chapter emphasizes how both characters’bodies express their homosexual behaviors. By suggesting bodies as sites in which their homosexual desires are physicalized, it proves that historical approach does not exclude psychological aspects and that psychoanalytic analysis does not ignore the social, ethical and political context of the work. The coexistence of both methods tells us that the pathological human body can function as a social criticism of the early modern England.
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