View : 1037 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor전종설-
dc.contributor.author이세림-
dc.creator이세림-
dc.date.accessioned2019-08-13T16:32:53Z-
dc.date.available2019-08-13T16:32:53Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000159078-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000159078en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/251047-
dc.description.abstractCyberbullying is an emerging social issue, which may significantly impact the lives of adolescents. Also many studies indicated that male adolescents and middle school students are more vulnerable to cyberbullying victimization. To thoroughly and accurately examine the impact of cyberbullying victimization as perceived by adolescents, this study employed Trochim’s (1985) Concept Mapping method with male adolescents who experienced or witnessed cyberbullying victimization. The first purpose of this study was to explore and conceptualize the impact of cyberbullying victimization perceived by Korean male adolescents. The second purpose was to analyze differences in awareness levels and conceptualization patterns for the impact across demographic characteristics. Concept Mapping revealed six major perceived impacts of cyberbullying victimization among Korean male adolescents: Internalizaing problems, Externalizing problems, School & Peer problems, Online problems, Seeking social support, and Avoidance. The Korean male adolescents in this sudy reported that the Seeking social support cluster was the most important along with related impacts. Pattern matching also showed that adolescents with mid-upper school grades, mid-upper SES, who did not experience school bullying victimization, and those with longer smartphone usage time, perceived higher levels of cyberbullying victimization impacts. In particular, adolescents with high academic school grades, high SES, and no school bullying victimization experience perceived Seeking social support as a more important impact cluster. Based on the results, this study suggested implications using 5 categories: early identification of risk groups and prevention, gender and age specific assessment measures, clinical intervention strategies, policy implications, and raised awareness of and sensitivity to impact.;사이버불링은 청소년 삶에 큰 영향을 미치는 사회적 문제이다. 특히 많은 선행연구들은 남자 중학생이 사이버불링 피해 결과에 가장 취약하다는 것을 보여주고 있다. 따라서 본 연구는 한국 남자 중학생들이 인지하고 있는 사이버불링 피해 결과에 대해 정확하게 알고자 사이버불링 피해를 직접 경험했거나 목격한 학생들을 대상으로 컨셉맵핑 방법을 적용했다. 본 연구의 첫 번째 목적은 한국 남자 청소년들이 인지하는 사이버불링 피해 결과에 대해서 개념화하는 것이다. 두 번째 목적은 한국 남자 청소년들의 사이버불링 피해 결과에 대한 의식수준과 개념화 패턴이 인구학적 배경에 따라 차이가 있는지 분석하는 것이다. 컨셉맵핑 결과, 사이버불링 피해 결과는 내재화 문제, 외현화 문제, 학교 & 친구 문제, 온라인 문제, 사회적 지지 추구, 회피로 총 6개의 영역이 나타났다. 한국 남자 청소년들은 사회적 지지 추구를 가장 중요하고 관련있는 사이버불링 피해 결과로 인지하는 것으로 나타났다. 또한 패턴매칭 결과, 학교성적이 중상위권인 경우, 사회경제적 수준이 중상위권인 경우, 불링 경험이 없는 경우, 스마트폰 사용시간이 긴 경우 사이버불링 피해 결과에 대한 의식수준이 높았다. 그리고 높은 성적, 높은 사회경제적 수준의 학생들과 불링 경험이 없는 학생들이 사회적 지지추구를 더 중요한 영역으로 인식하고 있었다. 이러한 결과들을 바탕으로 본 연구는 위험집단에 대한 조기 발견 및 예방, 성별 및 연령별 특화된 사정 및 측정, 임상 개입 전략, 정책적 함의, 의식수준 및 민감성 향상에 대한 함의를 제안했다.-
dc.description.tableofcontentsI. Introduction 1 1.1. Statement of the Problem 1 1.2. Purpose of the Study and Research Questions 3 II. Literature Review 4 2.1. Cyberbullying 4 Definition 4 Prevalence 6 2.2. Impact of Cyberbullying Victimization 8 2.2.1. Social Ecological Model 9 2.2.1.1. Individual Context 10 Internalizing Problems 10 Externalizing Problems 11 2.2.1.2. Social Context 13 2.3. Differences across Demographic Characteristics 14 2.3.1. Individual Context 15 2.3.2. Social Context 16 2.4. Summary 17 III. Methods 18 3.1. Concept Mapping 18 3.2. Data Collection Procedure 20 3.3. Procedure of Concept Mapping 22 3.3.1. Preparing for Concept Mapping 22 3.3.2. Generating the Ideas (Brainstorming) 23 3.3.3. Structuring the Statements (Sorting and Rating) 24 3.3.4. Representing the Statements (Data Analysis) 25 3.3.5. Interpreting the Maps 26 3.3.6. Utilization 26 IV. Results 28 4.1. Participant Characteristics 28 4.2. Concept Mapping Findings and Ratings 32 4.3. Pattern Match Comparisons 38 V. Discussion and Implications 45 5.1. Concept Mapping Findings 45 5.2. Implications 50 Early Identification of Risk Groups and Prevention 50 Gender-and Age-Specific Assessment Measures 51 Clinical Intervention Strategies 52 Policy Implication 53 Raising Awareness and Sensitivity of the Impact 54 5.3. Limitations 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1273797 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.titleConcept Mapping of Cyberbullying Victimization in Korean Male Adolescents-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated한국 남자 청소년 사이버불링 피해의 컨셉맵핑-
dc.creator.othernameSerim Lee-
dc.format.pageiv, 76 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회복지학과-
dc.date.awarded2019. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE