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컨셉스토어의 감성디자인을 위한 공간연출 표현요소 연구

Title
컨셉스토어의 감성디자인을 위한 공간연출 표현요소 연구
Other Titles
A Study on the Expressive Elements of Space Presentation for Emotional Design in Concept Stores : a focus on the fashion designer brand J
Authors
강윤서
Issue Date
2019
Department/Major
디자인대학원 실내디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
The changes to the social and cultural paradigms have put an emphasis on emotion rather than reason. This changing trend of the times has also influenced the values of consumers, who are making a shift from reason-based consumption to value-based consumption. As a result, the spaces of sales are also changing to communicate with consumers and induce their active engagement beyond simple sales. Concept stores have emerged in these changing patterns. Consumers put an emphasis on emotions, and concept stores were established as individual sales spaces to meet their needs. Retailers use these sales spaces to compete against large corporations with vast amounts of capital. In these stores, space presentation based on various concepts stimulates the interest and emotions of consumers. Offering brand images in space and stimulating the interest and emotions of consumers with a consistent concept, concept stores are used as means of reinforcing brand images and stimulating consumers' emotions. In the process of experiencing these spaces, consumers recognize a brand and have their emotional needs met. Space should be based on the direction of emotional design in order to highlight the spatial characteristics of concept stores. The direction of emotional design in space helps to realize the concept of a concept store in the space and turns the space image into a brand image, thus delivering it to consumers and stimulating their emotions. Used as a tool of realizing a concept in the space and stimulating consumers' emotions, space presentations based on emotional design will serve as a powerful means for corporations to achieve their management goals and meet consumers' emotional needs. This study set out to investigate the expressive elements of space presentation with emotional design incorporated into a concept store before the active utilization of space presentation for emotional design in concept stores according to the flow of the present times, thus holding its significance. By conducting research on the expressive elements of space presentation for emotional design in concept stores, the study will embody a concept for space and propose a space design for concept stores to reinforce brand images and satisfy consumers' emotional needs. The study proceeded in the following order: Chapter 1 discussed the backgrounds, objectives, methodologies, and content of the study. Chapter 2 reviewed theories about concept stories and looked into their concepts and characteristics. Chapter 3 examined the types and characteristics of emotional design and also their methods of expression found in spaces. Using the results as a framework for case analysis, the investigator analyzed successful cases of concept stores in the nation, identified the expressive features and elements of emotional design, and investigated presentation methods for emotional design applicable to concept stores. The resulting expressive features and elements of emotional design were used as a basic framework to develop a space design. In Chapter 4, designs were developed based on the expressive features and elements of emotional design above. The design characteristics identified in case analysis were applied to spaces to propose a space design for concept stores with emotional design incorporated in it. Chapter 5 reached conclusions based on theoretical examinations, case analyses, and design developments, examined its significance, and proposed future directions. ;사회적, 문화적 패러다임의 변화로 이성보다는 감성이 중요시 되고 있다. 이러한 시대적 풍조의 변화는 소비자 가치관에도 영향을 주어 이성중심의 소비에서 가치소비로 소비자의 가치관이 변화하였다. 이에 따라 판매공간 또한 단순히 판매만을 목적으로 하는 공간에서 벗어나 소비자와 소통하고 적극적인 유입을 유도하는 공간으로 변화하고 있다. 이러한 변화의 양상 속에서 등장한 판매공간이 컨셉스토어이다. 소비자는 감성을 중시하고, 그러한 것을 원하는 소비자들의 요구에 부응하기 위하여 형성된 컨셉스토어는 개성있는 판매공간이다. 거대자본의 대기업들과 경쟁하기 위한 소매상들의 판매공간이며 그 속에서 다양한 컨셉들의 공간연출은 소비자들의 흥미와 감성을 자극한다. 일관적인 컨셉을 통하여 공간에서 브랜드의 이미지를 제공하고 소비자에게 흥미와 감성을 자극하는 공간인 컨셉스토어는 브랜드 이미지를 강화하고 소비자의 감성을 자극시키는 수단으로 사용되어 진다. 이러한 공간을 체험하는 과정을 통하여 소비자는 브랜드를 인식하고 감성충족을 실현한다. 컨셉스토어가 가진 공간의 특성을 강조하기 위한 방법으로는 공간의 감성디자인 연출이 요구되어 진다. 공간의 감성디자인 연출은 컨셉스토어의 컨셉을 공간에 구현하고 공간 이미지를 브랜드 이미지화하여 소비자에게 전달하고 감성을 자극하는데 의의가 있다고 할 수 있다. 컨셉을 공간에 구현하고 소비자의 감성을 자극하는 도구로써 사용되는 감성디자인 공간연출은 기업의 경영상의 목표에 도달하게 해주고 소비자의 감성을 충족하는 강력한 수단으로 사용되어 질 수 있을 것이다. 본 연구는 현 시대의 흐름에 맞추어 컨셉스토어의 감성디자인을 위한 공간연출의 많은 활용에 앞서 컨셉스토어에 감성디자인을 접목한 공간연출의 표현요소을 연구해 보는데 의의가 있다. 감성디자인이 접목된 공간연출은 공간의 컨셉구현과 이를 통해 브랜드의 이미지를 강화하고 소비자의 감성을 충족시킬 수 있는 컨셉스토어 공간디자인을 제안하고자 한다. 본 연구의 진행은 다음과 같다. 제 1 장 본 논문의 배경과 목적, 연구의 방법과 내용을 서술한다. 제 2 장 컨셉스토어의 이론적 고찰을 통해 컨셉스토어의 개념 및 특징을 알아본다. 제 3 장 감성디자인 유형과 특징, 공간에 나타나는 감성디자인의 표현방법을 알아보고 도출된 내용을 바탕을 사례분석의 틀로 활용하여 국내외 성공한 컨셉스토어의 사례분석을 통하여 감성디자인 표현특징 및 표현요소들을 알아보고 컨셉스토어에 적용 가능한 감성디자인 연출방법을 연구한다. 연구된 감성디자인 표현특징과 연출요소를 본 연구의 공간 디자인 전개의 기본 틀로 사용한다. 제 4 장 앞선 연구를 통해 도출한 감성디자인 표현특징과 표현요소를 기본 근거로 디자인 전개를 한다. 사례분석을 통해 도출된 디자인 특징들을 공간에 적용하여 감성디자인이 접목된 컨셉스토어의 공간디자인을 제안한다. 제 5 장 에서는 본 연구에서 이론적 고찰 및 사례분석 및 디자인 전개를 통해 결론을 도출한 후 본 연구의 의의를 알아보고 향후 연구방향에 대해 제시한다.
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디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
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