View : 715 Download: 0

한국어 학습자의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 사용 양상 및 교육 내용 연구

Title
한국어 학습자의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 사용 양상 및 교육 내용 연구
Other Titles
Reading Strategy Usage Patterns and Educational Contents Research Using Sino-Korean Words Knowledge of Korean Learners : Focusing on Comparison between Chinese Intermediate Learners and Advanced Learners
Authors
LIU, NANYANG
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서혁
Abstract
본 연구는 중국인 한국어 학습자의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 사용 양상을 확인하고 중·고급 학습자 간의 차이를 비교·분석함으로써, 중국인 한국어 학습자의 읽기 능력을 신장하기 위한 교육 내용을 마련하는 것을 목적으로 한다. 주지하다시피 학습자의 어휘 파악 능력과 배경지식은 문장 이해에 큰 영향을 미친다. 본 연구에서 중국인 한국어 학습자들은 글을 읽으면서 의식적으로 한자어에 주목하고 자신에게 유리한 한자어 지식을 이용하여 문장 의미를 이해하였다. 또한 읽기 전략의 사용은 학습자가 배경지식 부족 등 장애 요소로 인하여 읽기 이해에 어려움을 겪을 때 문장 전체나 텍스트 중심의 파악에 도움이 된다. 따라서 중국인 한국어 학습자의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 사용 양상을 확인하고, 중·고급 학습자 간의 차이를 분석한 결과를 바탕으로 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 지도 내용을 제시하는 것은 읽기 능력을 신장하기 위한 유의미한 읽기 내용이 될 것이다. 이러한 연구 목적을 위해 본 연구는 다음의 세 가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 중국인 중·고급 한국어 학습자들의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 양상은 어떠한가? 둘째, 중국인 중·고급 한국어 학습자들의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 양상 차이는 어떠한가? 셋째, 중국인 한국어 학습자의 읽기 능력 신장을 위한 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 지도 내용은 무엇인가? 이상에서 제시한 문제를 해결하기 위하여 한국 대학에 재학 중인 중국인 한국어 학습자를 대상으로 중급 10명, 고급 10명의 총 20명을 선정하여 실험을 진행하였다. 실험은 사전 인식 조사, 한자어 어휘력 테스트, 사후 인터뷰 3단계로 진행하였고 실험 참여자의 한자어에 대한 인식, 가지고 있는 한자어 지식, 중·고급 학습자의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 사용 양상, 중·고급 학습자 읽기 전략 사용 차이 등을 모두 확인하였다. 전체 학습자의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 사용 양상에 따라 기준 한국어 읽기 전략을 기반으로 하여 중국인 한국어 학습자의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략을 재범주화 하였다. 실험 결과 분석을 통하여 전체 중국인 한국어 학습자의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략을 파악하였고 중·고급 학습자의 읽기 전략 사용 차이를 고려하여 중국인 한국어 학습자의 읽기 능력을 신장하기 위한 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 지도 내용을 마련하였다. 해당 읽기 전략을 지도하는 활동 내용도 제시하였다. 본 연구는 중국인 한국어 학습자가 한국어 텍스트를 읽을 때 텍스트 상의 한자어에 주목하면서 가지고 있는 한자어 지식을 더 잘 이용하고, 다양한 읽기 전략을 사용하여 문장 의미를 더 정확하게 이해하고 읽기 목적을 더 효율적으로 달성하도록 하는 데 기여했다는 점에 의의가 있다. 그러나 다양한 한국어 학습자를 대상으로 좀 더 구체적이고 깊이 있는 추가 검증이 필요하다. 즉, 텍스트 읽기와 한자어 지식 간의 구체적인 관련성을 총체적으로 분석해 내기 위해서는 좀 더 다양한 요소들이 고려될 때 중국인 한국어 학습자의 한자어 지식을 활용한 읽기 전략을 더 심도 있게 도출할 수 있을 것이다. 그리고 실험 분석 결과를 통하여 제시된 한자어 지식을 활용한 읽기 전략 지도 내용이 실제 한국어 교육 현장에서 효과적으로 활용되는지에 대한 추가 검증도 요구된다. ;The purpose of this study is to prepare educational contents to enhance reading skills of Chinese Korean learners by checking the usage patterns of reading strategies using Chinese Korean learners' knowledge of Sino-Kroean words and comparing and analyzing the differences between middle and advanced learners. As you may note, learners' vocabulary skills and background knowledge have a great influence on comprehension of sentences. In this study, Chinese Korean learners of Korean consciously focused on Sino-Korean words as they read, used knowledge of Sino-Korean words in their favor and understood the meaning of sentences. In addition, the use of reading strategies helps learners to grasp the entire sentence or text-centricity when reading comprehension is difficult due to obstacles such as lack of background knowledge. Therefore, it will be a significant reading teaching and learning to improve reading skills by checking the use of reading strategies using Chinese Korean learners' knowledge of Sino-Korean words and presenting a map of reading strategies using Sino-Korean words knowledge based on the analysis of differences between middle and advanced learners For this purpose, the study established three research questions: First, what is the reading strategy pattern using Sino-Korean words knowledge from Chinese middle and high-level Korean learners? Second, what are the differences in reading strategies using Sino-Korean words knowledge among Chinese middle and high-level Korean learners? Third, what are the contents of a reading strategy map using Sino-Korean words knowledge to improve reading skills of Chinese Korean learners. In order to solve the problem presented above, a total of 20 mid-level 10 and high-level 10 Chinese Korean learners were selected for the test. The experiment was conducted in three stages: pre-recognition survey, Sino-Koran words vocabulary test, and post-interview, and the participants' awareness of Sino-Korean words, their knowledge of Sino-Korean words, their usage patterns of reading strategies using Sino-Korean words knowledge of middle and advanced learners, and their use of middle and high-level learners' reading strategies were checked. Based on the standard Korean language reading strategy based on the usage patterns of the entire learner's knowledge of Sino-Korean words, the reading strategy was re-categorized using Chinese Korean learner's knowledge of Sino-Korean words. Through the analysis of the results of the experiment, the entire Chinese Korean learner's reading strategy was identified and the contents of the reading strategy were prepared using Sino-Koran words knowledge to enhance the reading ability of Chinese Korean learners, considering the differences in the use of reading strategies by middle and advanced learners. The activities that guide the corresponding reading strategy are also presented. This study is meaningful in that it has contributed to making better use of Sino-Korean words knowledge held by Chinese Korean learners when reading Korean text, and to using various reading strategies to better understand the meaning of sentences and achieve the purpose of reading more efficiently. However, further detailed and in-depth verification is needed for various Korean learners. In other words, in order to comprehensively analyze the specific relevance between text reading and Sino-Korean words knowledge, more diverse elements may be taken into account to derive a more diverse reading strategy utilizing Chinese-language knowledge from Chinese Korean learners. Further verification is also required on the effectiveness of reading strategy maps using Sino-Korean words knowledge presented through the results of the experimental analysis.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE