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영화 <타이투스>의 음악 분석을 통한 엘리엇 골든탈(Elliot Goldenthal)의 음악적 특징 연구

Title
영화 <타이투스>의 음악 분석을 통한 엘리엇 골든탈(Elliot Goldenthal)의 음악적 특징 연구
Other Titles
A study on Elliot Goldenthal’s musical characteristics in the movie ‘Titus, 1999’
Authors
이지현
Issue Date
2019
Department/Major
공연예술대학원 영상음악전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
본 논문은 작곡가 엘리엇 골든탈(Elliot Goldenthal, 1954~)이 작곡을 담당한 영화 <타이투스(Titus, 1999)>의 음악적 특징에 관한 연구이다. 엘리엇 골든탈은 클래식과 재즈, 록과 블루스가 결집된 미국의 다문화적인 환경에서 성장하여 할리우드 영화계뿐 아니라 오페라, 연극, 무용극을 위한 콘서트 뮤직 분야에서도 두루 인정받는, 폭넓은 음악적 스펙트럼을 자랑하는 작곡가이다. 또한 그는 장르간의 결합과 악기의 특수 주법 연구, 오케스트라와 전자사운드의 결합과 같은 극도의 실험으로 본인만의 특유한 색채를 가진 예술가라는 평가를 받고 있다. 영화 <타이투스>는 엘리엇 골든탈의 10년간 음악 스타일이 집대성된 작품으로, 줄리 테이머(Julie Taymor, 1952~) 감독이 ‘시대를 초월하여 존재하는 인간의 폭력적 본성’이라는 주제 표현을 위해 영상에 사용한 포스트모더니즘의 기법들을 음악적으로 형상화하고 있다. 이에 연구자는 영화 <타이투스>를 분석하여 감독의 연출 의도와 영화의 주제를 골든탈이 음악적으로 어떻게 구현했는지 알아보고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 먼저 포스트모더니즘 영화의 음악들을 살펴보았고, 엘리엇 골든탈의 생애과 작품 세계를 조사하여 그의 음악적 배경과 스타일을 알아보았다. 또한 영화의 제작 배경을 조사하여 영화감독인 줄리 테이머의 작품 의도를 파악하여 보았다. 연구 방법으로는 영화의 내용을 발단, 전개, 위기, 절정, 결말로 나누어 줄거리를 정리하고 음악의 인 앤 아웃에 따른 음악적 기능과 그에 따른 음악기법들을 정리하였다. 연구 결과 영화 <타이투스>의 음악에는 영화 전체의 관찰자이자 극중 인물인 영 루시어스가 경험하는 비현실감과 현실감의 혼재를 표현하기 위해 내재음악과 외재음악의 경계를 흐리게 하는 방법이 사용되었고, 고대에서 현대에 이르는 여러 시대의 스타일을 뒤섞은 시공간과 등장인물의 캐릭터를 상징적으로 나타내는 데 클래식 관현악곡과 1920-30년대의 재즈, 헤비메탈 록, 일렉트로닉 뮤직 등 음악의 여러 장르를 활용한 절충주의적인 스타일이 사용되었다. 또한 영화에는 외부의 폭력에 의해 일어나는 마음속 정경을 표현한 4개의 PAN이 존재하는데, PAN에서는 특유의 몽환적인 색채와 비현실감의 표현을 위해 1/4음 내려간 조율과 일렉트로닉 소스를 음향적으로 활용한 음악이 보여지며, 음악 전체에 잔향음을 증가시켜서 울림이 많은 공간감이 표현되고 있었다. 그리고 영화에서 사건을 전개시키는 핵심인 ‘복수’로 인해 발생되는 인물의 심리와 주인공인 타이투스의 캐릭터를 나타내는 테마와 모티브가 반복되면서 영화의 서사를 뒷받침하고 있었다. 엘리엇 골든탈의 <타이투스>는 감독이 사용한 포스트모더니즘의 절충주의적인 연출과 밀접한 상관관계를 가지며 기능하고 있었고, 동시에 영상의 흐름에 따른 스토리 구조와도 긴밀한 관계를 이루고 있음을 알 수 있었다. 본 논문의 연구를 통해 앞으로도 엘리엇 골든탈의 음악의 체계적인 연구가 연속해서 이루어지길 기대하며, 이 연구가 엘리엇 골든탈의 영화음악에 대한 문헌이 체계화 되는 기초가 되기를 바란다. ;This study examines the musical characteristics of the film ‘Titus(1999)’, which is composed by Elliot Goldenthal(1954~). Elliot Goldenthal grew up in the United States where classical music, jazz, rock and blues were combined in a multicultural environment. Thus, he is recognized for his wide range of musical spectrum, including Hollywood film industry as well as concert music for operas, plays and dance plays. He is also considered as an artist for his own unique styles of extreme experiments such as combining genres, studying special techniques, and combining orchestras with electronic sounds. Elliot Goldenthal integrated his musical style of decade into ‘Titus’, in order to musically portray the postmodern techniques that director Julie Taymor(1952~) used in his film to express the theme of ‘Human Violence Beyond the Times’. Therefore, in this study I will analyze the movie ‘Titus’ to find out how Goldenthal musically embodied the film’s themes and the director’s intentions in it. To achieve the purpose of this study, I first examined the music of postmodern films, as well as the life and work of Elliot Goldenthal, in order to find out his musical background and style. Also, I researched on the background of movie production to find out the intention of the director, Julie Taymor. To analyze it, I divided the plot of the movie into beginning, development, crisis, climax, and ending, and the musical functions according to the in-and-out of the music and the musical techniques accordingly.  Thus in the study, I analyzed that the music in ‘Titus’ used a method to blur the boundaries between diegetic and non-diegetic music to express the mixture of the feelings of reality and unreality experienced by Young Lucious, the character and the observer of the entire film. The music also had eclecticism style, which combines various genres from classical orchestral music, jazz heavy rock from the 1920-30s, to electro-music. They were all used to symbolize the characters, and mixed settings from the ancient to modern. In addition, there are four PANs in the movie that express the feelings and thoughts caused by external violence. To express the unique dreamlike colors and unrealism, the composer tuned the music in the PANs 1/4 lower, utilized electronic sources acoustically, or increased the reverberation to create a space with ringing sound. Moreover, the plot of the movie was supported by the repeated themes and motifs that represented the protagonist, Titus, as well as the psychology developed from “revenge”, the main theme of the plot. Elliot Goldenthal's ‘Titus’ was closely correlated with the director’s eclectic directing of postmodernism, and at the same time closely related to the structure of the film. I look forward to a series of systematic studies on Eliot Goldenthal's music in the future, and hope this study to be served as a basis for the systematization of Eliot Goldenthal's film music.
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공연예술대학원 > 영상음악전공 > Theses_Master
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