View : 670 Download: 0

김지윤의 작품 연구

Title
김지윤의 작품 연구
Other Titles
An Analysis of Compositions by Kim, JIyoun. : Lamenter for String Quartet (2017), Dried Flowers for Piano Trio (2018), Old Pal for Solo Flute (2018), Anagram for Brass Quintet and Piano (2017)
Authors
김지윤
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조사방
Abstract
본 논문은 이화여자대학교 일반대학원 음악학부 김지윤이 작곡한 현악 사중주를 위한 『라멘터(Lamenter)』(2017), 피아노 삼중주를 위한 『마른 꽃』(2018), 플루트 독주를 위한 『오랜 친구』(2018), 금관 오중주와 피아노를 위한 『애너그램(ANAGRAM)』(2017)에 관한 연구이다. 네 곡은 모두 2018년 11월 1일 이화여자대학교 음악대학 리사이틀홀에서 석사 학위 이수를 위한 졸업 작품으로 초연되었다. 작곡가는 각 작품의 창작배경에 따라 자신의 의도를 직관적이고 논리적인 방법으로 표현한다. 작품 구성에 있어 직관이란 내면의 소리이다. 체계화된 음악 어법이 계산적으로 쓰인 논리와 달리 내적인 필연에 의해 쓰인 것이 직관이다. 본 논문에서 다룬 현악 사중주를 위한 『라멘터(Lamenter)』에서 슬픔과 분노의 감정을 리듬의 대조를 통해 적막과 소요로 표현한 것은 작곡가의 직관이다. 반면 금관 오중주와 피아노를 위한 『애너그램(ANAGRAM)』에서 8분음표가 2개나 3개로 군을 이루며 끊임없이 변형되는 것은 이론을 바탕으로 한 계산적 논리이다. 직관과 논리는 상반되는 개념이 아니므로 하나의 작품 안에서 복합적으로 나타난다. 내면적 감정을 나타내기 위해서도 결국 외적인 것을 선택해야만 하고 그것은 논리와 맞닿기 때문이다. 피아노 삼중주를 위한 『마른 꽃』에서 사물에 대한 작곡가의 개인적 심상을 표현하기 위해 8음음계(octatonic scale)라는 논리적 체계를 사용한 것이 그러하다. 반면 플루트 독주를 위한 『오랜 친구』는 플루트의 다양한 기법을 표현하기 위해 인간의 본질이라는 추상적 개념을 가져온 점에서 논리가 직관으로 설명된다. 현악 사중주를 위한 『라멘터(Lamenter)』는 일제 강점기 시대의 위안부를 위한 애도가로 작곡가의 주관적 감정이 다소 개입되어 있다. 식민지 역사를 가진 나라의 여성으로서 마주하는 슬픔, 분노, 고통을 ‘애도하는 사람’이 되어 표현한다. 현악기의 찢어질 듯한 고음과 복잡하게 얽힌 4개의 성부는 이러한 감정을 나타내고 있다. 구성 또한 작곡가의 직관을 따른다. 도입부–A-B-C–A’부분의 구조를 적막과 소요의 대조로 나타낸 것은 무의식에 잠입 되어 있던 아픔이 불현듯 스쳐 가는 모습을 표현한 것이다. 피아노 삼중주를 위한 『마른 꽃』은 말려놓은 꽃을 본 작곡가의 개인적 감상을 담은 곡이다. 3악장에 걸쳐 현상을 단계적으로 표현하고 있다. 1악장은 꽃잎이 바싹 말라붙은 형상 자체를 표현한 것으로, 음과 음 사이 간격이 아주 좁게 형성되어 있다. 2악장은 사물의 형상을 관찰한 작곡가의 내면이 드러난다. 세 성부가 아르페지오(arpeggio)의 형태로 불협화를 이루는 것은 꽃을 말리는 행위의 모순을 암시하는 것이다. 3악장은 2도와 7도를 중심으로 불협화를 극대화하고 있으며, 각 성부가 글리산도(glissando), 트레몰로(tremolo), 트릴(trill) 등의 기법을 빠르게 주고받으면서 긴장감을 고조시키고 있다. 플루트 독주를 위한 『오랜 친구』는 플루트의 현대 주법을 사용하여 인간과 음악의 본질을 고찰한다. 이 곡은 에어사운드(air sound)와 멀티포닉스(multi-phonics)가 연주자의 임의대로 연주되어 즉흥적인 성격을 가지며, 다양한 현대 주법으로 인해 불투명하고 거친 음색이 나타난다. 이러한 특성은 인간의 본질을 나타내고, 새로운 음색의 낯선 효과로 감상자에게는 음악의 본질을 생각하게 한다. 이처럼 플루트의 현대 주법은 주제를 표현하기 위한 수단이자 그 자체로 목적이 된다. 금관 오중주와 피아노를 위한 『애너그램(ANAGRAM)』는 언어유희에서 온 문학적 기법을 작곡 기법으로 사용하였다. 애너그램(anagram)은 단어나 문장을 구성하고 있는 문자의 순서를 바꾸어 다른 단어나 문장을 만드는 놀이로 고대 그리스 로마 시대부터 기원한다. 이 곡은 애너그램을 문자 대신 리듬으로 표현한다. 8분음표를 2개 또는 3개로 묶은 후, 그 배치를 다르게 하여 끊임없이 새로운 리듬을 만들어내는 것이다. 이는 직관보다는 논리에 의해 작곡된 곡으로 금관 악기를 통해 타악기적인 리듬감을 제시하고 있는 것이 특징이다. 작곡가의 의도와 목적에 따라 작품의 구성 방식이 달라짐을 알 수 있다. 작품을 전적으로 직관이나 논리 중 하나의 관점으로만 보는 것은 불가하다. 다만, 본 논문은 작곡가가 각각의 작품에서 직관과 논리 중 어떤 것을 중점으로 두며 작곡했는지 알아보고, 그를 바탕으로 분석하였다.;The principal objective of this thesis is to demonstrate Jiyoun Kim’s works following two conceptual factors in a composition: intuition and logic. Her works introduced in this paper are: Lamenter for string quartet (2017), Dried Flowers for piano trio (2018), Old Pal for solo flute (2018), and Anagram for brass quintet and piano (2017). Through looking at these compositions, one can see the composer’s use of intuition and logic in how they function as crucial elements to form works analyzing each accordingly. Kim’s works include a mélange of intuition and logic, playing a critical role for the context of composition. For instance, Lamenter and Dried Flowers, which primarily use intuition rather than logic, aim to express the personal feelings and the innermost self of the composer. Meanwhile, Anagram and Old Pal, which are designed to highlight the logical and systematic way of writing, strive to enhance the musical language. Therefore, this paper will explore how meticulously intuition and logic are utilized to fulfill the composer’s intention, and how they function throughout, according to the purpose of each work. Lamenter is a lamentation for the Korean women who were sexually assaulted under Japanese Military Force in 1910, and reflects the composer’s personal thoughts regarding this history. Both the usage of extreme upper registers in the string parts, and the outpouring of four intertwined voices also portray the turmoil of Kim, as an instinctual response to learning about this disturbing incident. Furthermore, the string players embark upon a provocative melody, juxtaposing contrasting sections of silence and tumult in A-B-C–A’ form, which symbolize the underlying affliction and distress in the subconscious minds of the victims. Dried Flowers reflects on the composer’s personal view, watching dried flowers, and describes the varying sides of the phenomenon in three movements. In the first movement, the appearance of the dried flowers itself is illustrated by placing the notes closely to each other. In the second movement, the composer approaches the introspective aspect of herself examining the object: three arpeggiated harmonies, which are incongruously dissonant (forming a smooth transition between chords via slow bitonal elision,) efficaciously underline the contradicting act of drying flowers. In the third movement, the exuberant utilization of strongly colliding seconds and sevenths, which are intended to be almost jarring, intensifies the sense of unease and emphasizes the tension which is present throughout the whole piece. Old Pal for solo flute contemplates human nature and music itself. Several techniques applied in the piece reinforce the interrelation between these abstract motives and the work. The ambiguous tone quality of the air sound implies human breaths, and the indeterminate tonguing and multiphonics encourage the players to take liberty, giving them freedom; consequently, it enables the piece to have a sense of improvisation. The opaque and rough tone colors, caused by the contemporary playing techniques, represent human nature and an alienation effect--produced by such unfamiliar tone colors--questioning perceptions of music itself, refocusing our attention sonically. These contemporary flute techniques are a means of expressing the subject matter and is the utmost goal of the music. The composer endeavors to exert the logical process, rather than intuition, as a means to create Anagram. In this work, the composer transforms the literary technique of wordplay into that of compositional process. Anagrams are a type of wordplay where one creates a different word or a phrase by rearranging the order of the letters of the initial word or phrase. This piece, however, is built around rhythms, instead of the letters, in order to play anagrams. This is achieved by regrouping and rearranging the eighth notes in groups of two and three. In conclusion, it is reasonable to interpret a work from both the points of view of intuition and logic. Notable, is that these two constituents have substantial impact on the compositional process as a profound expression in music. Likewise, a work can be approached and evaluated differently depending on which point of view the composer initially intends. Therefore, this thesis establishes how Kim develops her ideas through various boundaries and capabilities of musical composition.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE