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자아존중감을 중심으로 한 아동의 협동미술활동에 대한 질적 연구

Title
자아존중감을 중심으로 한 아동의 협동미술활동에 대한 질적 연구
Other Titles
A Qualitative Study on Children's Cooperative Art Activities Focused on Self-Esteem
Authors
박수연
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김효정
Abstract
본 연구는 초등학교 저학년 아동을 대상으로 자아존중감을 중심으로 한 아동의 협동미술활동 프로그램을 수행하여 이를 통해 연구 참여자인 아동이 겪게 되는 과정과 경험을 질적으로 살펴보고 이것이 아동에게 무슨 영향을 미치는 지 관찰하고 분석하는 데에 목적을 두었다. 아동은 자아 개념이 형성되는 중요한 시기에 놓여있으며 이러한 발달은 아동의 전 생애에 걸쳐 영향을 미치는 중요한 요소로 작용한다. 본 연구는 협동미술활동 프로그램을 활용하여 아동을 또래 집단 구성원과 활동하게 하며 이를 통한 결과물을 매 차시 달성하는 과정에서 아동이 무엇을 수용하고 어떠한 변화를 보이는 지 관찰했다. 이에 따라 두 가지 연구 문제를 선정하였으며 이는 다음과 같다. 첫째, 자아존중감을 중심으로 한 아동의 협동미술활동은 아동에게 어떠한 경험을 제공 하는가 이며 둘째, 자아존중감을 중심으로 한 아동의 협동미술활동은 아동의 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는가이다. 이러한 연구 목적을 위하여 연구자는 자아존중감을 중심으로 한 협동미술활동 프로그램을 구성하여 실시하였다. 본 연구의 참여자는 9세에서 10세 아동기의 아동 4명으로, 2019년 3월부터 5월까지 총 20차시에 해당하는 협동미술활동 수업을 시행하였으며, 매 차시 마다 참여 관찰을 통하여 아이들의 변화 과정을 살펴보고 차시가 종료되는 시점마다 개인별 심층면담을 진행하였다. 그 외에도 모든 수업이 종료되는 시점에 추가로 연구 참여자의 부모와 심층 면담을 진행하였다. 수업은 연구자가 직접 계획하고 진행하였으며 진행 된 수업과 면담은 녹음 및 전사하여 자료로 수집하고 분석하였다. 그 외에도 부모와의 심층 면담 자료와 수업 참여 및 관찰 일지, 아이들의 수업 활동 및 작품의 사진 자료를 수집하였다. 질적 사례 분석 방법 중에서도 월코트(Wolcott)의 ‘기술’,‘분석’,‘해석’의 방식을 택하였으며, 수집한 자료를 범주화 한 이후에 주제에 맞추어 분석하여 정리하였다. 연구자가 수집한 자료들을 기술하고 분석한 결과, 총 4개의 상위 범주와 18개의 하위 범주로 나뉘어졌다. 아동의 자아존중감을 중심으로 한 협동미술활동을 시행하였을 때 범주를 서술하면 다음과 같다. 첫째 <개인적 자아존중감>의 하위 범주는 <자아 인지>,<자아 수용>,<자아 평가>,<긍정적 표현력>,<자기 신뢰>,<자신감과 도전>으로 구성되었다. 둘째 <사회적 자아존중감>의 하위 범주는 <공감>,<수용>,<의견교환>,<피드백>,<협동>,<긍정적 경험 인식>으로 구성 되었다. 셋째 <학업적 자아존중감>의 하위 범주는 <유능성>,<적극성>,<창의성>,<문제해결력>,<연구자(교사)와의 소통>으로 구성되었다. 넷째 <가정적 자아존중감>의 하위 범주는 <변화 인지>로 구성 되었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 아동의 협동미술활동 프로그램의 과정과 경험에서 관찰‧발견한 자아존중감의 연구 결과는 “자신감”과 “성취감”으로 나누어 거시적인 관점에서 해석할 수 있었다. 연구 참여자들은 자아존중감을 중심으로 한 협동미술활동을 실시하며 차시가 거듭될수록 보다 자신감을 가지고 활동에 임하며 미술활동 및 협력활동에도 보다 적극적으로 참여하고, 자기 자신에 대한 긍정적인 표현과 발전된 자기 평가를 통하여 스스로에 대한 가치를 재정립하였다. 연구 참여자들은 자아존중감을 중심으로 한 협동미술활동을 실시하며 매 차시 완성된 결과물을 통하여 성취감을 얻는 경험을 하였으며 이러한 성취감을 기반으로 하여 자신의 유능성에 대하여 재정립하고 보다 발전된 문제해결능력을 보이는 등의 긍정적 변화를 보였다. 공동체 안에서 수립한 성공 경험과 이에 자신이 기여하고 있다는 확실한 경험은 아동으로 하여금 집단 내에서 자신의 위치를 보다 견고히 함과 동시에 자아의 긍정적 발달에 유의미한 경험을 제공하였다. 그를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 자아존중감을 중심으로 한 협동미술활동이 아동들에게 제공한 경험은 정서적이고 기능적인 영역에서 아동의 자아존중감과 상관관계를 가짐을 관찰하였다. 연구 참여자들은 매 차시 수업을 진행하며 얻은 잦은 성취감과 이를 토대로 한 자신감으로 즐겁고 유의미한 경험을 축적하였으며 이를 통해 이전 보다 긴밀한 또래 관계를 형성하는 모습을 확인할 수 있었다. 이는 연구 참여자들의 적극적인 의사표현의 증대와 긍정적 자기 가치 평가의 발전으로 연계되었으며 참여자들의 이러한 변화가 본 연구에서 진행한 프로그램으로 인한 결과라고 상정할 수 있었다. 둘째, 연구 참여자들이 공동의 경험을 공유하고 하나의 공동 미술 결과물을 완성해냄으로써 협동미술활동을 통한 성취감을 가지고 이를 자신과 공동체의 달성으로 수용하는 과정에서 자신이 공동체에 기여하고 있다는 자신감과 성취감 및 구성원에 대한 긍정적 의식을 확립하는 것을 관찰하였다. 집단 내에서 자신이 활발히 기능하고 있음을 확인한 연구 참여자들은 이전보다 적극적인 태도를 가지고 집단 활동에 참여, 공감하거나 그러한 의지를 표출하였다. 이러한 연구 참여자들의 생활 태도의 변화가 본 연구의 프로그램의 진행 중과 종료된 이후 아동들의 또래관계와 가족관계에도 영향을 미치는 것을 확인하였다. 연구를 통하여 자아존중감을 중심으로 한 협동미술활동 프로그램이 아동의 자아존중감의 수립 및 향상에 영향을 미치는 경험을 제공하며 아동들에게 가시적인 변화를 불러일으키는 자연스럽고 즐거운 기회가 됨을 확인할 수 있었던 반면 제한점 또한 나타났다. 본 연구의 참여자가 모두 협동미술활동에 대한 경험이 없는 아동들이기 때문에 보다 즉각적이고 가시적인 변화를 드러낸 것으로 볼 수 있어 일반화가 어렵다는 점, 20차시에 해당하는 수업으로는 장기적인 분석이 필요한 자아존중감에 대하여 명확한 판단을 내리기 어렵다는 점이 있다. 이러한 한계를 극복한 프로그램의 개발과 적용을 통하여 아동의 자아존중감에 대한 미술교육 연구의 접근이 필요할 것으로 보인다.;The purpose of this study was to conduct a cooperative art activity program for children with a sense of self-respect among children in elementary school and to examine qualitatively the processes and experiences experienced by children who are participants in the study and to observe and analyze how this affects children. Children lie at an important time when self-concepts are formed, and these developments serve as an important factor that affects a child's entire life. This study used cooperative art activities programs to observe what children would accept and what changes they would make in the process of achieving the results on a daily basis. Accordingly, two research questions were selected, including: First, how do children's cooperative art activities centered on self-respect provide children with experience, and second, how do children's cooperative art activities centered on self-respect affect children's self-esteem? For this purpose, researchers organized and conducted a cooperative art activity program focusing on self-respect. Four children aged between 9 and 10 years old participated in this study, and from March to May 2019, the cooperative art activities class was conducted for a total of 20 hours. Each time, the participants examined the children's change process through participating observation and conducted in-depth interviews for each individual at the end of each next period. In addition, further in-depth interviews were conducted with the parents of the participants at the end of all classes. The classes were planned and conducted by the researchers themselves, and the classes and interviews were collected and analyzed by recording and transcription data. In addition, in-depth interview materials with parents, class participation and observation logs, children's class activities, and photographic data of their work were collected. Among the qualitative case analysis methods, Wolcott's 'technology', 'analysis' and 'analysis' were adopted, and the collected data were analyzed and compiled according to the subject after categorizing them. After describing and analyzing the data collected by the researchers, they were divided into four top categories and 18 subcategories. The following categories are described when cooperative art activities focused on children's self-esteem. First, the subcategories of personal self-respect consist of self-awareness, self-acceptance, self-assessment, positive expressiveness, self-confidence, and challenge. Second, the subcategories of social self-respect consist of empathy, acceptance, exchange of opinions, feedback, cooperation, and positive experience recognition. Third, the subcategories of Academic Self-esteem consisted of Ability, Extremity, Creativity, Problem Resolution, and Communication with Research (Teacher). The fourth subcategory of homely self-respect consists of Change Recognition. Based on the results of this study, the study results of self-esteem observed in the process and experience of children's cooperative art activities could be interpreted from a macro perspective by dividing them into "self-confidence" and "sexiness." The research participants conducted cooperative art activities focusing on self-respect, engaged in activities with more confidence, participated more actively in art activities and cooperative activities, and redefined their values through positive expressions and improved self-assessment of themselves. The research participants performed cooperative art activities focusing on self-respect and gained a sense of accomplishment through the finished product at every turn, and showed positive changes such as re-establishment of their abilities and better problem-solving skills based on this sense of accomplishment. The success experience established within the community and the solid experience that they are contributing to it provided children with significant experience in the positive development of their own self while strengthening their position within the group. The conclusions reached through him are as follows. First, the experience provided by cooperative art activities centered on self-respect was observed to correlate with the self-respect of children in emotional and functional areas. The participants gained a pleasant and meaningful experience with the frequent fulfillment and confidence they gained in each of the classes, which enabled them to form a closer peer relationship. This was linked to the increased active expression of the study participants and the development of positive self-value assessments, which could be assumed to be the result of the program undertaken in this study. Second, we observed that research participants shared a common experience and completed a single joint art product, establishing a sense of confidence and achievement in the process of accepting it through cooperative art activities, and a positive consciousness of the members and members of the community as a sense of accomplishment. Research participants who identified themselves as being active in a group participated, empathized or expressed willingness to participate in group activities with a more active attitude than before. It has been confirmed that these changes in the attitudes of the study participants' lives have also affected the peer and family relationships of children during and after the program in this study was completed. Through the research, limitations were also shown while the cooperative art activities program centered on self-respect provided an experience that affected the establishment and improvement of self-respect in children and caused visible changes in children. Since the participants in this study are all children who have no experience in cooperative art activities, it is difficult to generalize them as they can be seen as showing more immediate and visible changes, and it is difficult to make a clear judgment on self-esteem that requires a long-term analysis with classes equivalent to 20 sessions. Through the development and application of programs that overcome these limitations, access to the study of art education to children's self-respect is expected.
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