View : 976 Download: 0

개별화교육계획 참여 증진 프로그램이 초등학교 장애학생의 개별화교육계획 참여 지식과 기술 및 자기결정력에 미치는 영향

Title
개별화교육계획 참여 증진 프로그램이 초등학교 장애학생의 개별화교육계획 참여 지식과 기술 및 자기결정력에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of the program to promote participation in Individualized Education Plan on the Knowledge, Skills of Individualized Education Plan Participation and Self-determination of Elementary School Students with Disabilities.
Authors
우세진
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김유리
Abstract
장애학생이 사회에 적절히 통합되어 삶의 질을 높이기 위해서는 학생의 개별적인 관심과 특성에 적합한 교육적 지원이 필요하다. 장애학생 각자에게 적합한 교육적 지원을 위해서는 학생 저마다의 수행 수준과 특성, 흥미와 관심 분야 등의 교육적 요구가 반영되어 개별화된 교육 계획이 작성되어야만 한다. 그러나 정작 개별화교육계획의 주인공인 장애학생은『장애인 등에 대한 특수교육법』의 개별화교육지원팀의 법적 구성원에 포함되어 있지 않으며 개별화교육계획 수립 과정에 직접적으로 참여하는 경우도 거의 없다. 이에 본 연구는 장애를 가진 초등학생을 대상으로 개별화교육계획 참여 증진 프로그램을 적용하여, 개별화교육계획 참여 지식과 기술 및 자기결정력에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구의 참여자는 초등학교 특수학급에 재학 중인 학생 22명(실험집단 11명, 통제집단 11명)이다. 본 연구의 독립변인인 개별화교육계획 참여 증진 프로그램은 학생의 개별화교육계획 참여 증진에 대한 국내외 문헌들을 바탕으로 고안된 프로그램이며, 초등학교 특수학급에서 주 1회 또는 2회씩, 총 11회기에 걸쳐 실시하였다. 개별화교육계획 참여 증진 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 사전‧사후 통제집단설계 및 사전‧사후 단일집단설계를 사용하였고, 종속변인인 초등학교 장애학생의 개별화교육계획 참여 지식과 기술, 자기결정력을 알아보기 위하여 개별화교육계획 참여 지식 검사와 개별화교육계획 참여 기술 검사, 학생용 자기결정력 검사와 자기결정에 대한 교사 인식 검사를 중재가 시작되기 전과 후에 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 개별화교육계획 참여 증진 프로그램에 참여한 실험집단 초등학교 장애학생의 개별화교육계획 참여 지식은 통제집단 학생과 비교하여 유의미하게 향상되었다. 둘째, 개별화교육계획 참여 증진 프로그램에 참여한 실험집단 초등학교 장애학생의 개별화교육계획 참여 기술은 중재 전에 비하여 중재 후에 유의한 향상을 나타내었다. 셋째, 개별화교육계획 참여 증진 프로그램에 참여한 실험집단 초등학교 장애학생의 자기결정력은 통제집단 학생과 비교하여 유의미하게 향상되었다. 그러므로 개별화교육계획 참여 증진 프로그램은 초등학교 장애학생의 개별화교육계획 참여 지식과 기술 및 자기결정력을 향상시키는데 효과적이었음을 알 수 있다. 이는 개별화교육계획 과정에 장애학생 참여의 필요와 요구가 높아지는 상황에서 개별화교육계획 참여 증진 프로그램을 개발하고 그 효과를 입증한 국내의 첫 실증적 연구였다는 점에서 의의가 있다.;The purpose of this study is to examine the effects of the program to promote participation in individualized education plans on the knowledge, skills of Individualized Education Plan Participation and self-determination of elementary school students with disabilities. The participants in this study were 22 elementary school students with disabilities(11 in the experimental group and 11 in the control group). Both experimental and control group consisted of 22 students(ages 9-12). The program to promote participation in individualized education plans was implemented for 10weeks(11 sessions). The program to promote participation in individualized education plans is composed by five parts: Basic knowledge of individualized education plans, The field of interest and attention, Dreams and Vision, Establishing educational goals, Preparation of the individualized education plan meetings and mock the individualization education plan meetings. The individualized education plan participation knowledge test, the individualization education plan participation skills test, the self-determination test for disabled students and the teacher’s recognition test for self-determination were used as a measurement tool to measure the effect of the program to promote participation in individualized education plans on the knowledge, skills of Individualized Education Plan Participation and self-determination of elementary school students with disabilities. In this study, a pretest-posttest control-group experimental design and one-group pretest posttest design were used. The differences between pre-test and post-test of two groups were analyzed by the independent t-test and the paired t-test using SPSS 23.0 program. The results of this study were as follows: First, the knowledge of participation in individualization education plans by the experimental group elementary school students with disabilities in the program to promote participation in individualization education plans was significantly improved compared to the students in the control group. Second, the skills of participating in individualized education plan participation by elementary school students with disabilities who participated in programs to promote participation in individualized education plan were significantly improved. Third, the self-determination of the experimental group disabled elementary school students who participated in the program to increase participation in individualization education plan was significantly improved compared to the students of the control group. Therefore, the program to promote participation in individualized education plans was effective in improving the knowledge, skills of Individualized Education Plan Participation and self-determination of elementary school students with disabilities. This is meaningful in that it was the first empirical study in Korea to develop and demonstrate the effectiveness of programs to promote participation in individualized education planning in the face of increasing the need and demand for participation of students with disabilities in individualized education planning processes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE