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청소년기 오케스트라 활동경험이 공감능력에 미치는 영향

Title
청소년기 오케스트라 활동경험이 공감능력에 미치는 영향
Other Titles
The effect of youth orchestra activity in the ability to emphasize : centered on middle and high school students
Authors
진경민
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이수진
Abstract
본 연구는 청소년기 오케스트라 활동이 중·고등학생의 공감능력에 미치는 영향을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이를 위해 서울, 경기도에 소재 중·고등학교 9곳에 재학 중인 267명을 대상으로 조사연구를 실시하였다. 수집된 자료를 토대로 연구 문제에 따라 빈도분석, 신뢰도분석, 기술통계, 독립표본 t-검정과 일원분산분석을 실시한 후 사후검정으로 검증하였다. 분석결과에 따른 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년기 오케스트라 활동을 경험한 중·고등학생의 공감능력은 오케스트라 활동을 경험하지 않은 중·고등학생의 공감능력보다 높은 것으로 나타났다. 또한 오케스트라 활동을 경험한 학생의 공감능력은, 공감능력의 전체 수준과 하위 영역인 상상하기 영역, 공감적 관심 영역에서 활동경험이 없는 학생보다 높은 공감능력을 보였다. 둘째, 오케스트라 활동경험이 있는 중·고등학생(n=143)의 공감능력은 보통보다 높은 수준으로 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 상상하기 영역이 상당히 높은 수준으로 나타났고, 개인적 고통 영역이 가장 낮게 나타났다. 셋째, 오케스트라 활동을 경험한 중·고등학생(n=143)이 연주하는 악기에 따라 공감능력에 차이를 보였다. 악기군 중 타악기를 연주하는 학생들의 공감능력이 가장 높게 측정되었고, 하위요인 중 공감적 관심에서도 가장 높은 공감지수를 나타낸 것을 확인할 수 있다. 넷째, 본 연구에 참여한 오케스트라 활동경험이 있는 중·고등학생(n=143)의 개인변인은, 연구대상의 공감능력에 대부분 크게 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 참여중인 오케스트라의 운영 유형, 성별, 참여기간, 연주악기의 개인레슨 여부와 레슨 빈도, 오케스트라 연주회 및 대회 참여 빈도에 따라서는 상관관계가 나타나지 않았으나 오케스트라 활동 참여 동기와 활동 빈도에 따라서는 하위요인에 따라 영향을 미침을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 통해, 청소년기의 오케스트라 활동경험이 중·고등학생의 공감능력에 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 알 수 있었다. 더불어 활동 기간, 무대 경험 유무 등의 개인변인에 상관없이 오케스트라 활동을 경험해보는 것 자체가 중요하다는 것을 알 수 있었다. 본 연구와 선행연구들에서 나타났듯이 오케스트라 활동은 청소년기의 학생들에게 공감능력뿐 아니라 정서 발달, 소질 개발, 삶의 질 향상 면에서 도움을 줄 수 있다. 이 같은 효과성을 지닌 오케스트라 활동이 활성화 된다면, 학생들의 공감능력에 긍정적인 변화가 일어나 타인의 감정을 살피고 배려하게 될 것이며, 이를 통해 학교폭력 문제 감소에까지 도움을 줄 수 있을 것으로 기대한다. 따라서 오케스트라 활동을 활성화하여 청소년들에게 오케스트라 활동을 통해 정서와 사회성을 회복할 수 있도록 하는 계기가 되기를 바란다. ;The purpose of this study is to explore the effect of youth orchestra activity on middle and high school students' ability to emphasize. For this purpose, a questionnaire survey was conducted on 267 students in the first, second, and third grades of a middle school and in the first and second grades of a high school located in Seoul and Gyeonggi-do. Based on the collected data, frequency analysis, reliability analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, and one-way ANOVA were conducted according to research questions and verified using post-test. The results of this study are as follows. First, it was found that the ability to emphasize of middle and high school students who experienced the youth orchestra activity was higher than those who did not experience the activity. Moreover, the students who experienced the youth orchestra activity showed higher level of ability to emphasize in general and its sub-domains of fantasy and emphatic concern than those who did not experience the activity. Second, it was found that the ability to emphasize of middle and high school students (n=143) who had experienced the youth orchestra activity was higher than average. In terms of the sub-domains, fantasy was significantly higher and personal distress was the lowest. Third, it was found that there was a difference in the ability to emphasize according to musical instruments played by the middle and high school students (n=143) who experienced the youth orchestra activity. Among the musical instrument groups, the students who played percussion instruments had the highest ability to emphasize and empathic concern was the highest among the sub-domains. Fourth, the majority of the individual variables of the middle and high school students who participated in this study (n=143) did not have significant associations with their ability to emphasize. The motivation of participation and activity frequency were significantly associated with the sub-domains, however, other individual variables such as gender, duration of participation, engagement in private lesson of the musical instruments and its frequency, participation in orchestra performance and its frequency were not significant. These results demonstrated that the experience of orchestra activity in adolescents could positively affect the middle and high school students’ ability to emphasize. Also, it showed that regardless of gender, duration of participation, or stage experience, the experience of the orchestra activity itself is important. As shown in this study and previous studies, the orchestra activity has positive effects on emotional development, aptitude development, and quality of life as well as the ability to emphasize for adolescent students. Activated orchestra activity improves students’ ability to emphasize, which is expected to reduce school violence through increased empathy and caring for others. Therefore, in order to allow adolescent students to restore their emotions and sociality through the orchestra activity, support for active orchestra activity is needed. For more adolescent students to be exposed to the orchestra activity, a proper environment for schools, the public educational institutes, should be established. Regarding the orchestra activity operation of a school, each school should be equipped with musical instruments sufficiently so that more students can experience the orchestra activity. The Ministry of Education should also actively fund the school environment for the orchestra activity. Furthermore, for continuous and vigorous orchestra activity, it is hoped that the local government and schools cooperate for the opportunity to students’ performance at a local level, which results in enjoying music in the students’ daily lives.
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