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한국과 독일의 모바일 간편결제서비스 사용자 경험 디자인 비교 연구

Title
한국과 독일의 모바일 간편결제서비스 사용자 경험 디자인 비교 연구
Other Titles
A Comparative study on Mobile Payment Service User Experience Design in Korea and Germany : Focus on Cross Cultural User Experience Design
Authors
이연정
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
The emergence and the repeated development of new technology both are breaking down physical distances and further expanding the user experience. This also has made a big difference in payment transactions. Especially, Asian countries such as China and South Korea are leading the worldwide market of mobile payment services with high mobile payment service usage rates, while Germany and Western European countries are showing low mobile payment service usage rates. Therefore, it is time to discuss the necessity of user experience design for mobile payment service among countries. The research subject was crafted to identify the necessity of localized mobile payment service user experience designs from the perspective of reasoning for different usage rates of mobile payment services from countries according to cultural characteristics. In this study, I conducted a comparative study on user experience design of mobile payment services for Korea and Germany, which are culturally different, to research cross-cultural user experience. First, I examined the differences between Korea and Germany in terms of usage status of mobile payment services. Through environmental analysis, I found there is no significant difference in Korea 's and Germany’s government policy and technology but the biggest difference in infrastructure. I reviewed the previous research and defined the user experience design as strategy, scope, structure, outline and surface, therefore established a basic concept for research. I studied cultural theories of Hall and Hofstede, I studied the cultural characteristics of Korea and Germany and their differences. And I analyzed the correlation between culture and user experience design by investigating previous studies on user experience design factors influenced by cultural characteristics. Additionally, case studies were conducted for both Korea and Germany; to draw additional information, Taiwan and Switzerland were analyzed, because of their similarities to Korea and Germany, respectively. The case studies reveled that user experience design factors were influenced by cultural characteristics which depend on the level of task and level of information. I examined the cases of mobile payment service by country and studied the function of mobile payment service and the screens required for payment process. A questionnaire survey was conducted for Koreans and Germans aged 20-30 who have previously heard about mobile payment services, in order to compare user experience design between Korean and German cultures. The questionnaire survey was conducted to investigate the user's features and contents requirements for payment behavior and mobile payment service, and the user preference for screens, which are diversified & simplified tasks home screen, maximized & minimized information payment preparation screen and confirmation screen. And the keyword investigation was also executed to understand the user’s perception of the screens. As a result, it was found that there were various differences in the features and contents requirements for the payment behavior and mobile payment service. Germans need to have a clear overview of spending, and Koreans needs financial benefits. However, it seemed there were insignificant differences in screen preferences according to cultural influences of Korea and Germany; as a consequence, both respondents preferred a task diversified screen for the home screen and an information maximized screen for payment preparation and payment confirmation screen. This study confirmed the need to localize the service strategy and scope between Korea and Germany for mobile payment service and has implications for the cultural characteristics of Korea and Germany, which are vastly different and bear a insignificant influence on the preference of mobile payment service screens through empirical study.;새로운 기술의 등장과 거듭된 발전은 현대사회의 사용자의 물리적 거리를 허물고 사용자 경험을 더욱 확장시키고 있으며, 지급결제행위에도 큰 변화를 가져왔다. 모바일 간편결제서비스는 전세계 인터넷 산업의 화두로 떠오르고 있는데, 특히 중 국과 한국 등의 아시아 국가들의 높은 모바일 간편결제서비스 이용률을 보이며 전세계 모바일 간편결제서비스 시장을 선두하고 있으나 독일 및 서유럽 국가들의 낮은 모바일 간편결제서비스 이용률을 보이고 있어, 국가 간 모바일 간편결제서비 스 사용자 경험 디자인의 필요성에 대한 논의가 필요한 시점이다. 이처럼 국가별 로 다르게 나타나는 모바일 간편결제서비스의 사용행태에 대한 원인을 사용자의 국가별 문화적 차이로 접근해, 문화적 특성에 따른 사용자 경험 디자인의 현지화 필요성에 대해 확인하고자 연구 주제를 설정하였다. 본 연구에서는 문화적으로 극 명하게 차이가 드러나는 한국과 독일을 연구 대상으로, 두 국가의 서로 다른 사용 자를 위한 문화간 모바일 간편결제서비스 사용자 경험 디자인 비교 연구를 진행 하였다. 먼저, 한국과 독일의 국가별 지급결제 행위 및 모바일 간편결제서비스 사용 현 황에 있어 어떠한 차이가 있는지를 살펴보았다. 환경 분석을 통해 한국과 독일의 모바일 간편결제서비스 국가 정책이나 기술에는 큰 차이가 없으나 기반시설에 가 장 큰 차이가 있음을 확인하였다. 이어서 선행 연구에 대한 고찰을 통해, 사용자 경험 디자인을 전략, 범위, 구조, 윤곽, 표면으로 분류 및 정의해 연구를 위한 기 초 개념을 확립하고, 문화를 이해함으로써 한국과 독일의 문화적 특성에 대해 살 펴보았다. 홀(Hall)과 홉스테드(Hofstede)의 문화 이론을 통해 한국과 독일의 문 화적 특성과 그 차이에 대해 살펴보았다. 문화적 특성에 영향을 받는 사용자 경험 디자인 요소에 대한 선행연구를 조사함으로써 문화와 사용자 경험 디자인 간의 상관관계를 분석하고, 한국, 독일과 유사한 문화를 지닌 대만과 스위스의 모바일 은행사이트에 대한 사례 조사를 통해 문화적 특성에 영향을 받는 사용자 경험 디 자인 요소로 과업 정도와 정보 전달 정도를 도출 하였다. 또한, 국가별 모바일 간 편결제서비스 사례에 대해 살펴보고 모바일 간편결제서비스의 기능과 결제 과정 에 필요한 화면에 대해 연구하였다. 앞선 연구과정을 통해 한국과 독일의 문화간 사용자 경험 디자인 비교를 위한 연구문제를 설정하였다. 한국과 독일의 모바일 간편결제서비스에 대해 인지하고 있는 2-30대를 대상으로 설문조사를 진행하여 결제행위에 대한 사용자의 요구, 모바일 간편결제서비스에 대한 사용자의 기능 및 컨텐츠 요구사항, 과업이 단일화되고 다원화된 홈 화면, 정보가 최대화 및 최소화 된 결제준비 화면과 결제확인 화면에 대한 사용자 선호도 및 키워드 조사를 진행 하였다. 분석 결과, 한국과 독일 사용자의 결제행위에 및 모바일 간편결제서비스 사용에 대한 기능 및 컨텐츠 요구사항에 차이를 다양한 보이는 것으로 나타났다. 독일은 모바일 간편결제서비스 이용에 있어, 쉬운 소비개관을 더욱 필요로 하고 한국은 금전적 이익을 가장 중요시 하는 것으로 드러났다. 문화적 영향에 따른 사용자 화 면 선호도에 있어서는 차이가 미미한 것으로 조사되었는데, 한국과 독일 모두 과 업이 최대화 된 홈 화면, 정보가 최대화된 결제준비 화면 그리고 정보가 최대화 된 결제 확인 화면을 선호하는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 모바일 간편결제서비스를 위한 한국과 독일 사용자를 위한 국 가별 서비스 전략과 범위를 현지화 할 필요가 있음을 확인하고, 현저한 차이를 보 이는 한국과 독일의 문화적 특성이 모바일 간편결제서비스 화면 선호도 미치는 영향력이 낮음을 실증적 연구를 통해 비교 분석하였다는데 연구의 의의가 있다.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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