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헬스 커뮤니케이션 채널과 HPV 백신에 대한 중국 여성의 인식 및 접종 행위 조사 연구

Title
헬스 커뮤니케이션 채널과 HPV 백신에 대한 중국 여성의 인식 및 접종 행위 조사 연구
Other Titles
A Study on the Influence of Health Communication Strategy on Chinese Female Women's Cognition and Vaccination Status of HPV Vaccine : Focusing on 18-26 year old women in Zhengzhou city, China
Authors
GU, YUE
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 융합보건학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안정훈
Abstract
본 연구의 목적은 중국 여성이 헬스 커뮤니케이션 채널을 통해 HPV 백신을 접하게 된 커뮤니케이션 채널들이 그들의 HPV 백신에 대한 인식 및 예방 접종 상황에 미치는 영향을 파악하는 데에 있다. 본 연구는 중국 정주(ZhengZhou)시 18-26 세 여성을 대상으로 온라인 설문 조사를 실시하였으며, 자료 수집 기간은 2019 년 6월4 일부터 2019 년 6 월 7 일까지였다. 최종적으로 232부의 유효한 설문지를 수집하였고 이 중 백신에 대해 들어보았다고 응답한 설문지 178부를 분석하였다. 본 연구에서는 설문 조사를 통해 연구 대상의 수입, 결혼 상태, HPV 백신을 접하게 된 커뮤니케이션 채널 종류들, 백신에 대한 인식 및 예방 접종 상태를 조사하였다. 자료 분석은 SPSS 22.0을 사용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, T-test, One-way ANOVA, Pearson 상관분석, 다중회귀분석을 진행하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대중화 정도는 18 - 26 세 연령층에서는 약 23% 의 응답자들만 백신에 대해 들어본 적이 없다고 응답하였고 백신에 대해 들어본 사람들의 HPV 백신에 대한 평균 지식은 10만점에 6.455점이어서 대체적으로 많은 사람들이 HPV백신에 대해 알고 있었다. 둘째, 예방 접종 상황은 백신 접종을 받은 사람들이 전체 응답자의 18.96%를 차지하여 HPV 백신 예방 접종 비율이 낮은 것을 알 수 있었다. 셋째, 헬스 커뮤니케이션 전략네 대한 설문 조사 결과에 따르면 헬스 커뮤니케이션 채널에 대한 대중의 커뮤니케이션 채널의 종류가 많을수록 HPV 백신에 대한 인식이 높아졌다. 특히 인터넷 커뮤니케이션(Network Communication)은 HPV 백신에 대한 대중의 인식을 높이는 데에 도움이 되는 것으로 보이며 대인 커뮤니케이션(Interpersonal Communication)은 백신 예방 접종에도 도움이 되었다. 위의 결과를 바탕으로 한 본 연구의 제언은 다음과 같다 첫째, 헬스 커뮤니케이션 전략에 있어 헬스 커뮤니케니션 채널의 다양성을 중요시하고 온라인 미디어의 정보 노출을 증가시키고 HPV백신의 화제성을 높여 대인 커뮤니케니션(Interpersonal Communication)을 촉진하는 것을 제언한다. 둘째, HPV 백신의 다양한 측면에 대해 공유되어야 하고 대중의 무지를 최소화시키고 전체 대중들의 인지도를 높이기 위해 백신접종이 남성에게도 가능하다는 것을 적극적으로 알릴 것을 제언한다. 셋째, 중국 대륙에 HPV백신의 공급 수량을 늘리고 HPV 백신을 의료보험 목록에 포함시켜 대중들의 부담을 줄일 것을 제언한다.;The purpose of this study is to investigate the extent and extent of understanding and acceptance of HPV vaccines in Chinese women by investigating the type and number of health transmission channels. From June 1, 2019 to June 5, 2019, I conducted an investigation through an online questionnaire to investigate 232 women aged 18-26 years in Zhengzhou City, Henan Province, China. The main content of the interview was the basic situation of the income and marriage of the research subjects, the types and quantities of the contact channels of the research subjects, the degree of cognition of the vaccines by the research subjects, and the vaccination situation. And analyze the data obtained. It is that data, frequency, percent, standard deviation, T-test, ONE-WAY ANOVA, Person correlation, and various regression analyses were analyzed using SPSS 22.0. The results of this study are as follows First, the popularity of HPV vaccine knowledge. Among the respondents, about 23% of the respondents had never known the HPV vaccine, and 77% had learned about the HPV vaccine. The questionnaire contains 10 questions, and the score for each question is 1 point. Among the people who have heard of the vaccine, the average score of HPV vaccine is 6.455. Therefore, people have a general understanding of HPV vaccine. Second, HPV vaccination. Among the populations who understand the vaccine, only 24.72% of the population were vaccinated, accounting for 18.96% of the respondents. The proportion of HPV vaccine vaccination is relatively low. Third, the health communication strategy. According to the survey results of the questionnaire, as the number of people's exposure to health communication channels increases, the awareness of vaccine-related awareness increases. In particular, Network Communication is more conducive to raising the public's understanding of HPV vaccine, and Interpersonal Communication is more conducive to vaccine vaccination. Suggestions for the above findings First, improve the diversity of forms of health communication and increase the exposure of online media to HPV vaccine-related information. And increase the topicality of the "HPV vaccine" to effectively increase Interpersonal Communication. Second, the knowledge of vaccines should be publicized in all aspects. As much as possible to reduce the public's knowledge blind spots, improve the awareness of the public to prevent cervical cancer, and recommend that men also vaccinate. Third, it is recommended that mainland China increase the supply of vaccines and include the cost of vaccination into the medical insurance reimbursement.
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