View : 1119 Download: 0

중국 선협 웹소설의 매체 전환

Title
중국 선협 웹소설의 매체 전환
Other Titles
A Study on Media Conversion of Chinese Xianxia web novel
Authors
정유경
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
한혜원
Abstract
디지털 기술의 발달은 콘텐츠의 형식과 내용에 변화를 가져왔다. 특히 PC 환경에서 창작되는 웹소설의 등장으로 기존 인쇄 문학이 중심이었던 문학 텍스트의 범주가 확장되었다. 웹소설 중에서도 중국 웹소설은 빠르게 성장하는 추세를 보이며 현대 중국의 대중적 서사체로 자리 잡았다. 중국에서 웹소설은 인터넷 문학(网络文学) 내지는 인터넷 소설(网络小說)로 혼용되며, 하이퍼텍스트를 기반으로 하는 독자 중심적 문화를 통해 저자 중심적인 주류 엘리트 문학의 지위에 도전하는 혁신적 매체로 간주된다. 아울러 중국 웹소설은 IP(Intellectual Property)를 통해 다양한 디지털 매체로 적극적으로 전환되며 중국 엔터테인먼트 콘텐츠 산업까지 주도하고 있다. 본 논문은 중국 웹소설 가운데 선협(仙俠) 웹소설에 주목한다. 선협은 중국에서만 존재하는 장르로, 동아시아의 문학에서만 찾아볼 수 있는 신선과 선계(仙界)를 매개했다는 서사적 특이점을 지닌다. 따라서 본 논문은 일차적으로 선협이라는 고전적 소재가 현대의 웹 공간에서 부활하여 대중성을 획득하고, 지속적으로 창작 및 소비되는 현상에 주목하였다. 이에 따라 선협 장르를 채택한 중국 웹소설이 미디어 기술과 결합하여 TV 드라마, 모바일 게임, 애니메이션, 영화 등의 디지털 매체로 전환되며 스토리월드를 확장하는 원리를 밝힌다. 이때 본 논문은 중국 웹소설의 매체 전환을 산업적 활용 가능성에 초점을 맞춰 분석한 선행 연구와 차별적으로 매체적, 서사적 특성을 모두 조망한다. 매체에 따른 서사의 변화는 필수적으로 수반되기에, 매체 전환을 분석할 때에는 텍스트 내적으로도 살펴볼 필요가 있기 때문이다. 먼저 2장에서는 페르디낭 드 소쉬르의 통합체와 계열체 개념에 근거해 선협 웹소설의 전반적인 매체 전환 양상을 분석한다. 이때 웹소설 텍스트는 분절적으로 제시되어 서사 계열체로서 존재한다. 이러한 논의를 토대로 매체적 특성에 따라 다른 방식으로 서사 계열체로서의 웹소설 분절 텍스트가 조합되는 원리를 도출한다. 더불어 양적, 질적으로 가장 많은 전환이 이루어지는 TV 드라마에 주목하여 TV의 특이점인 연행성을 바탕으로 대체가능세계를 구축하는 양상을 분석한다. 이를 통해 TV 드라마가 선협 웹소설의 스토리를 담아내기에 용이한 매체임을 밝힌다. 3장에서는 루보미르 돌레젤의 스토리 변형 방식을 적용하여 선협 웹소설이 TV 드라마로 전환됨에 따라 스토리월드를 구축 및 확장하는 양상을 분석한다. 우선 TV 드라마는 영상매체이기 때문에 웹소설에 비해 스토리의 전개 속도가 빠르다는 점에서 전달할 수 있는 정보량이 절대적으로 많다. 따라서 선협 웹소설이 TV 드라마화되었을 때 원작 스토리를 그대로 이동시키는 것이 아니라 스토리 변용 및 확장의 과정이 수반된다. 따라서 본 논문은 서사의 구성 요소인 인물과 공간을 중심으로 스토리가 변형되는 양상을 분석한다. 먼저 인물을 활용하는 경우, 조연 인물과 로맨스와 관련한 서사 모티프를 결합하여 스토리를 확장하고 있음을 밝힌다. 이는 다양한 인물의 시점에서 스토리를 전개할 수 있으며, 대중성을 획득하기 위해 보편적인 마스터플롯인 로맨스를 적극적으로 활용하는 TV 드라마의 매체적 특성, 그리고 평범한 인간과 같은 신선 캐릭터의 속성에 기인한다. 한편 선협 웹소설의 스토리월드를 구성하는 환상적 공간들은 가상 세계를 구현할 수 있는 TV 드라마의 특징에 따라 재배열되거나 새롭게 추가된다. 이때 문학에서의 공간은 단순한 배경이 아닌 서사의 주 무대로, 재배열 및 추가된 환상적 공간은 새로운 스토리를 생성해내는 장치로 기능한다. 종합해보았을 때, 선협 웹소설 기반의 TV 드라마는 조연 인물과 환상적 공간을 활용하여 스토리를 확장하면서 스토리월드를 구축하고 있음을 증명한다. 4장에서는 앞선 분석을 토대로 선협 웹소설의 매체 전환이 지니는 함의를 미하엘 바흐친의 다성성 개념에 기대어 도출한다. 함의를 고찰하기에 앞서, 캐서린 헤일즈의 상호매개 개념을 중심으로 선협 스토리의 공진화 양상을 분석한다. 초월적 존재 내지는 유토피아적 공간에 대한 인간의 욕망은 중국 설화에서부터 신선과 선계를 통해 지속적으로 발현되어왔다. 선협 웹소설은 이러한 고전적 소재를 차용하고 무협 서사의 모티프와 결합하여 신선들의 무협이라는 마스터플롯을 구축한다. 나아가 선협 웹소설은 구술적 문자성을 토대로 텍스트 내적인 부분과 디지털 미디어 기술을 상호매개하여 원작과는 다른 양상의 새로운 작품을 창조한다. 이러한 논의를 바탕으로 선협 웹소설의 매체 전환이 함의하는 다성적 가치를 고찰한다. 우선 문자성만을 지닌 선협 웹소설이 멀티모드성을 지닌 다양한 매체들로 전환됨에 따라 독자들은 하나의 스토리를 복수의 매체를 통해 다감각적으로 경험할 수 있다. 이때 전환된 매체들은 상호매개를 통해 원작 웹소설의 근본 플롯을 훼손하지 않는 내에서 매체적, 서사적으로 변용된 독립된 실체이다. 이에 전환된 매체들과 원작 웹소설은 수평적 관계를 형성하여 선협 스토리월드를 원심적으로 확장하면서 다성적 가치를 실현한다. 선협 웹소설은 중국 특유의 고전적 소재를 토대로 동시대 대중의 가치와 디지털 기술을 매개하며 다양한 영상 콘텐츠로의 전환까지 시도한다. 이처럼 디지털 시대에도 이야기의 원형은 도태되지 않고 그 고유성을 유지하는 동시에 다양한 매체와의 결합을 통해 부활하고 있다. ;Development of digital technology has led to changes in form and content of the work. In particular, upon the emergence of web novels created in PC environment, the scope of literature text has increased, previously centered around printing literature. The trend is that Chinese web novels among all the other web novels, seem to be growing fast and they have marked their place as modern Chinese popular narrative. Web novels in China are referred to Internet literature(网络文学) or Internet novel(网络小說), interchangeably, and are considered an innovative medium that challenges the status of mainstream elite literature centered around authors by focusing on reader-oriented culture based on hypertext. Moreover, Chinese web novels are converted into diverse digital media very actively based on intellectual property and even lead Chinese entertainment content industry. This paper pays attention to Xianxia(仙俠) web novels among other Chinese web novels. Xianxia genre only exists in China and is distinguished by its unique characteristic where taoist and the world of taoist(仙界), only found in East Asia literature, mediate in its narrative. Therefore, this study first looks into the phenomenon in which Xianxia, a classic subject, revives in web space, appeals to the mass and is constantly created and consumed. Accordingly, the study tries to reveal the principle of how the storyworld is expanding as Chinese web novels, which have adopted the Xianxia genre, are converted into digital media including TV dramas, mobile games, animations, movies, etc. upon merging with media technology. At this point, the paper explores both media and narratives’ characteristics, which are differentiated from the preceding research, where the focus was on analyzing media transition of Chinese web novels in the light of possibility using it in content industry. Since changes in narratives for different media are inevitable, investigating the text internally when analyzing media transition is necessary.   In the second chapter, based on the concept of syntagmatic and paradigmatic, introduced by Ferdinand de Saussure, the paper makes analysis on the aspect of overall media transition of Xianxia web novels. As for this, a web novel text is presented, having it segmented and exists as a narrative in paradigmatic form. Based on this discussion, this paper derives the principle where web novels’ segmented texts, as a narrative in paradigmatic form, are combined in different ways depending on the media characteristic. Moreover, the study focuses on TV dramas, where most of the transition happens, quantitatively as well as qualitatively. At this point, the study makes analysis on how TV dramas based on Xianxia web novels establish the alternative possible world based on TV dramas’ unique characteristic, which is performativity. Based on this, the study proved that TV dramas are appropriate medium to represent the story of Xianxia web novels. In the third chapter, by applying the story transition method of Lubomir Dolezel, this study looks at how Xianxia story expands as Xianxia web novels are made into TV dramas. First of all, since TV dramas are visual media, the speed at which the story develops is fast as compared to web novels and so, the amount of information that can be delivered are absolutely immense. Therefore, when Xianxia web novels are made into TV dramas, they don’t move the original story as it is but change the story and goes through the process of expansion. Therefore, the study makes analysis on how the story changes and expands, centering around characters and space, one of the components of narratives. As for characters, the study revealed that the story expands by combining characters with narrative motifs, that are relevant to romance. The story can develop from a perspective of different characters and is resulted from the media characteristic of TV dramas, which employs romance, a universal master plot, in order to appeal to the public. Meanwhile, fantastical space constituting the storyworld of Xianxia web novels is rearranged and newly added in accordance with the characteristic of TV dramas, which is to materialize the virtual world. At this point, space in literature is not just a background but the major stage for narratives and so the rearranged and newly added space functions as a tool creating new stories. In short, Xianxia web novels-based TV dramas expand the story using supporting characters and fantastical space, and the study further proved that the storyworld is also expanding. In the fourth chapter, based on the analysis made in the previous chapters, the study portrays implications of media conversion of Xianxia web novels under the concept of polyphony, introduced by Mikhail Bakhtin. Before investigating further, the analysis will be made on the aspect of coevolution of the Xianxia story, centered around the concept of intermediation by Katherine Hayles. Humans’ desire towards utopian space or transcendental existence has constantly been revealed through taoist and the world of taoist from Chinese tales. Xianxia web novels adopt such classic subject and are combined with chivalrous narrative motifs to establish a master plot, so called, taoist chivalrous. Moreover, Xianxia web novels, based on the oral literacy, emerge as a piece different from the original through intermediation of internal parts of the text and digital media technology. Based on such discussion, the study contemplates on the value of polyphony suggested by media conversion of Xianxia web novels. First, as Xianxia web novels, only with literal characteristic are made into different media with multimodality, readers can experience the content in a multisensory way by experiencing the story through multiple media. Media that are converted here are independent substance that had gone through media and narratives’ transition, not damaging the fundamental plot of the original web novel through intermediation. Accordingly, converted media and original web novels form parallel relation and so the storyworld of Xianxia is expanding in a centrifugal way and fulfills the value of polyphony. Xianxia web novels attempt to expand the scope so that they are converted into visual content by mediating the value of contemporary audience and digital technology based on Chinese peculiar classic subject. Likewise, at this digital era, the original form of the story does not fall behind but revives through having the story combined with different medium while maintaining its originality at the same time.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 융합콘텐츠학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE