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디자이너를 위한 이러닝 기반의 프로그래밍 학습 서비스 디자인

Title
디자이너를 위한 이러닝 기반의 프로그래밍 학습 서비스 디자인
Other Titles
e-Learning Based Programming Learning Service Design for Designers
Authors
권진아
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
다양한 IT 기반 서비스가 발달하면서 디자이너들은 개발자와 많은 협업을 하게 되었다. 그러나 디자이너가 디자인 가이드를 작성 및 전달하고 이를 개발자가 구현하는 과정에서 시간이 많이 소모되고 의사소통이 원활하게 되지 않아 결과물에 만족하지 못하는 경우가 종종 발생한다. 따라서 이를 극복하기 위해 많은 디자이너가 프로그래밍을 직접 학습하고, 자신의 디자인 작업에 활용하고자 하고 있다. 프로그래밍을 학습하고자 하는 디자이너가 늘어남에 따라 디자이너를 대상으로 하는 이러닝 기반의 프로그래밍 학습 서비스 또한 증가하고 있다. 이러한 학습 서비스들이 기초적인 프로그래밍 지식을 학습한 뒤 이를 바탕으로 디자인 결과물을 만드는 수업 방식을 추구하고 있음에도 불구하고 디자이너들은 프로그래밍 학습에 많은 어려움을 토로하고 있다. 본 연구에서는 이러닝 기반 프로그래밍 학습 서비스에서 디자이너들이 겪는 어려움과 니즈를 파악하고, 이를 토대로 가이드라인을 도출하여 효율적인 학습 시나리오를 제안하고자 하였다. 본 연구에서 먼저 문헌 연구를 통해 디자이너의 프로그래밍 학습 필요성에 대해 고찰하고, 학습 서비스로 주로 활용되고 있는 이러닝의 개념 및 특징, 학습 구성 요소를 살펴보았다. 또한 학습 구성 요소를 기준으로 현재 서비스되고 있는 이러닝 기반 프로그래밍 학습 서비스 현황을 살펴봄으로써 개선의 필요성을 확인하였다. 심층 인터뷰를 통해 디자이너가 겪는 어려움과 니즈를 구체적으로 파악하였으며, 이러한 이해를 바탕으로 학습 구성 요소별 가이드라인을 도출하였다. 이를 적용하여 기존의 학습 서비스를 개선한 시나리오를 제안하였다. 본 연구의 결과는 디자이너가 프로그래밍을 학습할 수 있는 최적의 학습 서비스를 제안하고 UI 프로토타입을 디자인한 것으로, 이를 통해 디자이너들의 학습 효율을 높일 수 있을 것으로 기대된다. ;As various IT services developed, designers became more collaborative with developers. However, it takes a lot of time for designers to write a design guide and it is difficult for developers to understand it. Thus, they often obtain undesired results. In order to overcome this inefficiency, more and more designers are interested in learning programming. As the number of designers who want to learn programming increases, e-Learning based programming services for designers are also increasing. Despite the fact that these e-Learning services provide basic programming knowledge and pursue the teaching method to produce the desired design results based on it, designers still have difficulties in learning programming. This study identifies the difficulties and needs of designers in e-Learning based programming learning service and presents efficient learning scenarios by deriving the guidelines based on the user experience investigation. In order to achieve the study purpose, this study examined the necessity of programming for designers through literature study and investigated the concepts, characteristics, and components of e-Learning. An investigation about e-Learning based programming services, which are actually in service, was carried out and the necessity of improvement was confirmed. Interviews were conducted to investigate the difficulties and needs of designers in detail. Based on the answers of the interviews, the guidelines for each component of e-Learning were derived and the scenarios that improved conventional e-Learning service by applying the guidelines. It is expected that the e-Learning based programming learning services, implemented according to the guideline, can provide a more efficient programming learning experience to designers.
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일반대학원 > 융합콘텐츠학과 > Theses_Master
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