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dc.contributor.advisor배승진-
dc.contributor.author오성은-
dc.creator오성은-
dc.date.accessioned2019-08-13T16:31:46Z-
dc.date.available2019-08-13T16:31:46Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000159100-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000159100en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/250778-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 국내 제약시장에서의 위임형 제네릭 출시 전략을 통한 국내 제약시장에서의 시장방어 전략을 분석하고 그의 문제점을 연구하는데 있다. 위임형 제네릭이란 특허를 가진 오리지널사가 타 제약사와의 계약을 맺고 오리지널 의약품과 동일한 원료·공정 생산하여 제네릭사의 상표로 재포장되고 다른 이름을 붙여 판매가 되는 의약품으로 오리지널과 동등한 효과를 가지고 있으며 특허에 통제받지 않는 의약품이다. 국내에는 이미 다수의 제약기업들이 출시한 신약의 특허만료 대비책으로 위임형 제네릭을 출시하고 있으며 특허만료 후 제네릭 진입에 대한 시장방어 전략으로 보편화되고 있다. 이에 대해 본 연구에서는 2012년 이후 출시된 위임형 제네릭을 대상으로 이들의 최근 5년간 매출현황을 통해 위임형 제네릭 현황을 분석해보고, 국내 위임형 제네릭의 문제점에 대해 알아보고자 한다. 위임형 제네릭은 특허, 약가, 주성분 특징 등의 차별화가 있는 경우 시장에서 성공하였으나, 그렇지 않은 경우 실패하였다. 또한 위임형 제네릭의 개발이 계약 종료에 대한 문제점으로 자체적으로 생산한 후발 제네릭은 위임형 제네릭의 개발 경험이 영향 미친다는 것을 확인하였다. 본 연구는 향후 특허만료 될 오리지널의 시장 방어와 오리지널사와의 계약종료 후 후발 제네릭을 출시하는데 있어 시장 현황을 파악하고 효과적인 전략을 모색하는 데 있어 의의를 가질 것이다. ;The purpose of this study is to analyze market defense strategy and study problems it has through the authorized generic release strategy in the domestic pharmaceutical market. Authorized generic is a generic produced with same raw material through same process as original medicine based on the contract based on the contract between generic company and original company. It has the same effect as the original is. It is sold under the different name from original medicine and with the trademark of generic company and it is not controlled by patent. Many korean pharmaceutical companies are developing authorized generic to defense the market from patent expiration of new medicine. This strategy is becoming common as a market defense strategy against generics entering the market after patent expiration. This study is to analyze the sales status on authorized generics released after 2012 and define problems that authorized generics have in domestic market. Authorized drug succeeded when it has differnciated features in its patency, price or component, but if not it failed. Also authorized generic development experience that company has affects development of their own later released generic development when they prepare the termination of contract with original drug company regarding their authorized generic. This study will have significance for developing market defense strategy of original medicine which lose its patent soon and in developing generics after terminating the contract with original medicine company by identifying current status of market and exploring effective strategies.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 배경 1 B. 연구 목적 8 Ⅱ. 문헌고찰 7 A. 해외 선행연구 7 B. 국내 선행연구 10 Ⅲ. 연구방법 11 A. 연구대상 11 B. 분석방법 14 Ⅳ. 연구결과 15 A. 국내 제약 시장에서의 위임형 제네릭 출시 현황 15 B. 국내 위임형 제네릭 성공사례 17 1) 알비스 17 2) 크레스토 20 3) 오마코 23 4) 아보다트 26 C. 국내 위임형 제네릭 실패사례 30 D. 국내 위임형 제네릭 문제 37 1) 코스카 37 2) 루케어 40 Ⅴ. 결론 43 A. 연구요약 43 B. 고찰 46 C. 연구의 한계 48 참고문헌 49 ABSTRACT 52-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent647879 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title국내 제약 시장의 위임형 제네릭 출시 전략에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Release Strategy of Authorized Generic in South Korea Pharmaceutical Market-
dc.creator.othernameOh Seongeun-
dc.format.pagevi, 54 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 제약산업학과-
dc.date.awarded2019. 8-
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일반대학원 > 제약산업학과 > Theses_Master
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