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암환자와 간호사의 e-헬스 리터러시와 건강증진행위 비교연구

Title
암환자와 간호사의 e-헬스 리터러시와 건강증진행위 비교연구
Other Titles
A Comparison Study of E-Health Literacy and Health Promoting Behaviors Among Cancer Patients and Nurses
Authors
김현정
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김미영
Abstract
본 연구는 암환자와 간호사를 대상으로 e-헬스 리터러시와 건강증진행위를 비교하기 위해 시행된 서술적 비교연구이다. 연구대상자는 서울에 소재하는 일개 종합병원에 입원중인 성인 암환자 76명과 병동에서 직접 간호하는 간호사 87명으로 총 163명이었다. 연구 도구로 e-헬스 리터러시는 Norman과 Skinner가 개발한 eHEALS (eHealth Literacy Scale)를 이병관, 변웅준, 임주리(2010)가 수정, 보완한 도구를 사용하였으며, 건강증진행위는 Pender 등이 개발한 Health Promoting Lifestyle Profile (HPLP-II)을 전혜연(2014)이 번안한 도구를 이용하였다. 자료수집 기간은 2018년 10월 20일부터 12월 9일까지 구조화된 설문지를 이용하여 수집하였다. 자료 분석 방법은 IBM SPSS statistics 22프로그램을 이용하여 각 변수의 실수와 백분율을, 대상자의 e-헬스 리터러시와 건강증진행위의 차이는 t –test를 이용하였고, 대상자의 특성에 따른 e-헬스 리터러시와 건강증진행위의 차이는 t-test와 one-way ANOVA로 분석하였으며, 사후 검정은 Scheffe test를 시행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 암환자의 e-헬스 리터러시 점수는 5점 척도상 평균 3.26±.92점이었고, 간호사의 e-헬스 리터러시 점수는 3.68±.53점이었다. 암환자와 간호사의 e-헬스 리터러시 점수는 통계적으로 유의한 차이를 보였다(t=-3.15, p=.002). 2. 암환자와 간호사의 건강증진행위 점수를 비교해 보면 암환자의 건강증진행위는 4점 척도 상 평균 2.39±.50점이었고, 간호사의 건강증진행위점수는 평균 2.28±.50점으로 유의한 차이를 나타내지 않았지만(t=-1.49, p=.138) 건강증진행위 하부 영역 중 영양에서 유의한 차이(t=-3.80, p<.001)를 나타냈다. 3. 암환자와 간호사의 일반적 특성에 따른 e-헬스 리터러시와 건강증진행위는 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 않았다. 건강관련 특성에 따른 암환자의 건강증진행위는 일주일간 건강관리시간(F=6.910, p=.002), 건강관심도(F =6.299, p=.003), 주변지지정도(F =6.714, p=.002)에 따라 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 건강관련 특성에 따른 간호사의 건강증진행위는 일주일간 건강관리수준(F =16.559, p<.001), 건강상태(F=15.862, p<.001), 건강관심도(F =5.991, p=.004), 주변지지정도(F=5.049, p=.009)에 따라 유의한 차이를 나타냈다. 본 연구의 결과, 암환자와 간호사의 e-헬스 리터러시는 유의한 차이가 있었고, 암환자와 간호사의 건강증진행위 중 영양에 유의한 차이를 나타냈다. 따라서 간호사는 환자의 e-헬스 리터러시의 수준을 파악하고 건강증진행위를 증대시키기 위해 인터넷에서 정확한 건강정보를 찾을 수 있도록 건강정보를 찾는 방법, 위치, 이용방법, 평가 및 활용 방법 그리고 양질의 정보인지 판별하는 방법에 대한 교육을 강조해야 한다. 또한, 간호사들은 건강증진행위 중 자신의 영양을 증진시키는 행위를 강화해야 환자들의 건강증진 활동을 향상시키는 교육을 강화할 수 있을 것이다.;The purpose of this study is a descriptive comparative study to compare health promotion behaviors and e - health literacy among cancer patients and nurses. The subjects of this study were 163 adult nurses who were admitted to a general hospital in Seoul and nurses were directly nursing nurses in the wards. As a research tool, e-health literacy used eHealth Literacy Scale developed by Norman and Skinner using the tools modified and supplemented by Lee et al. The Health Promoting Lifestyle Profile (HPLP -II) was used by Jeon. Data collection period was collected from October 20 to December 9, 2018 using structured questionnaires. Data were analyzed using the SPSS statistics 22 program, using the real numbers, percentages, mean and standard deviation of each variable and The difference between e-health literacy and health promoting behaviors was analyzed by t-test and one-way ANOVA according to the health-related characteristics of the subjects. Scheffe test was used for post-test. The results of this study was as follows. 1. The mean value of e-health literacy score of cancer patients was 3.26 ± .92 on the 5-point scale and the e-health literacy score of the nurse was 3.68 ± .53. The e-health literacy scores of cancer patients and nurses were statistically significant. (t=-3.15, p=.002) 2. The health promotion behaviors of cancer patients and nurses were 2.39 ± 0.5 points on the 4 - point scale. Nurses' health promotion behaviors score was 2.28 ± 0.50, which was not significant (t = -1.49, p = .138). However, there was a significant difference in nutrition among sub-areas of health promoting activities (t = -3.80, p <.001). 3. There was no statistically significant difference between e-health literacy and health promoting behaviors according to general characteristics of cancer patients and nurses. The health promotion behaviors of cancer patients according to health - related characteristics showed a statistically significant difference according to health care time for one week(F=6.910, p=.002), health concern(F=6.299, p=.003), and perceived support(F=6.714, p=.002). The health promotion behaviors of nurses according to health - related characteristics showed significant differences according to health care level for one week(F=16.559, p<.001), subjective health status(F=15.862, p<.001), health concern(F=5.991, p=.004), and perceived support(F=5.049, p=.009). As a result of this study showed a significant in the e-health literature of cancer patients and nurses. However, in the nutritional domain, which is a sub - area of health promoting behavior, significant results were obtained. Therefore, nurses should emphasize statistically significant aspects when teaching patients about e-health literacy. Nurses' health promotion activities related to nutrition may play an important role in improving the health promotion activities of patients.
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