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dc.contributor.advisor정재삼-
dc.contributor.authorMA, YELIN-
dc.creatorMA, YELIN-
dc.date.accessioned2019-08-13T16:31:36Z-
dc.date.available2019-08-13T16:31:36Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000158527-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000158527en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/250739-
dc.description.abstract세계 경제의 급속한 발전은 기업간의 경쟁을 불러왔고, 이러한 경쟁을 위해 생각이 있는 기업 경영자들은 각기 우수한 인재를 확보하고자 노력하였다. 이러한 인재육성을 위해 기업들은 교육훈련을 실시하였는데 어떻게 하면 효과적으로 교육을 할 수 있는지가 학자들과 기업경영자의 관심사가 되었다. 모바일러닝(mobile Learning)은 스마트기기와 소셜 미디어 등 다양한 모바일 기기와 네트워킹 도구를 사용하여 이루어지는 일련의 학습형태를 말한다. 중국에서는 위챗(Wechat)의 활발하게 발전과 다양한 영역에 적용에 따라 기업교육에서도 이를 기반한 모바일러닝을 활용하고 있다. 모바일러닝에 관한 선행연구에서 정보시스템성공모형을 적용한 연구가 많이 이루었지만 위챗기반 모바일러닝은 중국에만 있는 모바일러닝 방식으로 관련 선행연구가 부족하는 것을 볼 수 있다. 따라서 위챗기반 모바일러닝은 소셜 애플리케이션을 통해 실현한 학습방식으로서 시스템 측면에서 살펴본 필요가 있다. 즉, 위챗기반 모바일러닝의 품질요인(시스템품질, 정보품질, 서비스품질)과 만족도, 지속적 사용의도 간의 관계를 규명하는 연구가 필요하다. 이에 본 연구는 선행연구를 바탕으로 중국 기업교육 환경에서 위챗기반 모바일러닝의 시스템품질, 정보품질, 서비스품질과 만족도, 지속적 사용의도 간의 관계를 살펴보고, 만족도가 정보품질, 서비스품질과 지속적 사용의도 간 관계를 매개하는가를 검증하여 위챗기반 모바일러닝의 시스템품질, 정보품질, 서비스품질, 만족도, 지속적 사용의도의 관계에 대한 시사점을 도출하고자 한다. 이에 따라 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. 기업교육 환경에서 위챗기반 모바일러닝의 시스템품질, 정보품질, 서비스품질이 만족도에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제 2. 기업교육 환경에서 위챗기반 모바일러닝의 시스템품질, 정보품질, 서비스품질이 지속적 사용의도에 어떤 영향을 미치는가? 연구문제 3. 기업교육 환경에서 위챗기반 모바일러닝의 만족도가 시스템품질, 정보품질, 서비스품질과 지속적 사용의도의 관계에서 매개하는 효과가 있는가? 본 연구를 진행하기 위해 중국 베이징에 있는 한 인터넷회사 직원 213명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집한 자료를 기반으로 기술통계 분석, 상관분석, 회귀분석을 실시하고 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 매개 분석방법을 통해 매개효과를 검증하였다. 분석을 통해 나타나는 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 시스템품질, 정보품질, 서비스품질이 만족도에 유의한 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 즉 위챗기반 모바일러닝의 시스템품질, 정보품질과 서비스품질이 높을수록 학습자의 만족도가 높은 것을 알 수 있다. 기업이 위챗기반 모바일러닝을 통해 기업교육을 진행할 때 직원들이 위챗기반 모바일러닝의 만족도를 향상하기위해 시스템품질, 정보품질과 서비스품질이 향상시켜야 하는 것을 시사한다. 둘째, 시스템품질, 정보품질, 서비스품질이 지속적 사용의도에 유의한 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 즉, 위챗기반 모바일러닝의 시스템품질, 정보품질, 서비스품질이 지속적 사용의도에 직접적인 유의한 영향을 끼침을 알 수 있다. 따라서 기업이 위챗기반 모바일러닝을 기업교육에서 지속적으로 이용하려면 시스템품질, 정보품질, 서비스품질이 향상시켜야 것을 중요한다는 점을 시사한다. 셋째, 시스템품질, 정보품질, 서비스품질과 지속적 사용의도 간에 만족도가 매개역할을 하는 것을 알 수 있다. 즉, 위챗기반 모바일러닝의 시스템품질, 정보품질, 서비스품질과 지속적 사용의도 간의 관계에서 만족도는 부분매개를 함으로써 만족도가 지속적 사용의도에 유의한 영향을 끼치는 것을 알 수 있다. 기업이 기엽교육 환경에서 지속적으로 위챗기반 모바일러닝을 촉진하기 위해서는 위챗을 통해 제공한 시스템품질, 서비스 품질과 정보품질의 질이 좋을수록 직원들이 이에 대한 만족도가 더 높일 수 있고 위챗을 지속적으로 사용하여 학습하는 의도가 더 높일 수 있다는 점을 시사한다. 따라서 기업교육 환경에서 직원이 위챗기반 모바일러닝에 대한 지속적 사용의도를 촉진하기 위해서는 시스템품질과 서비스품질을 지속적으로 보완해야 하고 품질 더 우수한 정보를 제공해야 하는 것을 중요한다. 또한 선행연구에서 시스템품질, 정보품질, 서비스품질이 지속적 사용의도에 직접적인 영향을 미치는 연구가 부족한 부분을 보완하는 점에서 의의를 찾을 수 있고 위챗기반 모바일러닝을 기업에서 지속적으로 촉진하는 방향을 제시한다는 점에서도 의의를 찾을 수 있다. 본 연구를 바탕으로 후속연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 중국 수도 베이징에 있는 A회사 직원인 213명을 대상으로 한 결과이므로 연구결과를 일반화하기 어려움이 있다. 따라서 후속연구에서 다양한 지역과 영역에 있는 회사 직원을 대상으로 표본을 확대하여 일반화 가능성을 확보할 필요가 있다. 또한 다른 영역에 있는 직장인이 위챗기반 모바일러닝에 대한 인식과 이를 지속적 사용의도에 대한 태도가 차이를 있는지 살펴볼 필요가 있다. 둘째, 본 연구에서 위챗기반 모바일러닝을 통해 학습하는 직원들을 대상으로 연구를 진행하였다. 다만, 고위층 지도자의 인식을 고려하지 못하는 것을 제한점이라고 볼 수 있다. 기업이 자신의 장기적인 발전을 위해 자신 특성과 발전전략에 맞게 교육정보를 제공한다. 따라서 후속의 위챗기반 모바일러닝에 대한 연구에서 위챗기반 모바일러닝이 더 효과적으로 실시하기위해 고위층 지도자가 이에 대한의 인식과 태도를 파악할 필요가 있고 이를 사용한 후에 기업성과 측면에서 어떤 영향을 미치는지를 살펴볼 필요가 있다. 위에 살펴본 바와 같이 본 연구는 중국 기업교육 환경에서 위챗기반 모바일러닝의 만족도에 영향을 미치는 요인으로 시스템품질, 정보품질, 서비스품질을 제시하고, 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인으로 시스템품질, 정보품질, 서비스품질을 제시하였다. 그리고 만족도가 시스템품질, 정보품질, 서비스품질과 지속적 사용의도 간의 부분 매개효과를 검증하였다. 본 연구 결과를 바탕으로 기업교육 환경에서 위챗기반 모바일러닝을 지속적 사용을 촉진하는 전략을 탐색에 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다. ;With the rapid development of the world economy, the competition among enterprises is becoming fiercer. In order to stand out from the competition, far-sighted enterprise managers have begun to work hard to retain outstanding talents. In order to cultivate excellent talents, enterprises have carried out various kinds of education and training. If only the education activities can be more effective, it has become a common concern of relevant scholars and enterprise managers. Mobile learning is a series of learning patterns realized by using various mobile devices and networks such as smart machines and social media. In China, with the continuous development of Wechat, it is widely used in various fields by multiple functions. In the field of enterprise education, mobile learning based on Wechat is also being widely used. Among the researches related to mobile learning, there are many researches based on Information System Success Model, but mobile learning based on Wechat is a unique way of mobile learning in China and its related researches are rare. Moreover, because mobile learning based on Wechat is a learning method realized through social software, the author thinks it is necessary to conduct in-depth research from the system aspect. That is, it is necessary to analyze and explain the relationship between Wechat-based mobile learning quality factors (system quality, information quality and service quality) and satisfaction and intention of continuous use from the system level of Wechat-based mobile learning. Based on the related research of existing pairs, This study deeply analyzes the relationship among the system quality, information quality, service quality and satisfaction of mobile learning based on Wechat and continuous use intention in the education environment of Chinese enterprises, and verifies whether satisfaction has medium effect in the relationship between system quality, information quality, service quality and continuous use intention. Based on the above contents, the research issues of this study are as follows. Research question 1: How would the system quality, information quality and service quality of Wechat-based mobile learning affect satisfaction in the enterprise education environment? Research question 2: How would the system quality, information quality and service quality of Wechat-based mobile learning affect the intention of continuous use in the enterprise education environment? Research question 3: Does Wechat-based mobile learning's satisfaction in the enterprise education environment have a medium effect in the relationship between system quality, information quality, service quality and intention of continuous use? In order to complete this study, the author took 213 employees of an Internet company in Beijing, China as the subjects to conduct a questionnaire survey. Based on the collected data, descriptive statistical analysis, correlation analysis, regression analysis and media analysis method proposed by Baron and Kenny(1986) were used to verify the media effect. The research results obtained through data analysis are as follows: 1. System quality, information quality, and service quality have positive effects on satisfaction. That is, the higher the system quality, information quality and service quality of mobile learning based on Wechat, the higher the satisfaction of learners would be. Enterprises should pay more attention to improving system quality, information quality and service quality in order to improve employees' satisfaction with this learning method when they conduct enterprise training through mobile learning based on Wechat. 2. System quality, information quality, and service quality have positive effects on the intention of continuous use. That is, the system quality, information quality and service quality of mobile learning based on Wechat can have a direct positive impact on the intention of continuous use. Therefore, enterprises can also directly promote employees' intention to continuously use this learning method by continuously improving the system quality, information quality and service quality of mobile learning based on Wechat. 3. Satisfaction plays a role as part of the media in the relationship between system quality, information quality, service quality and intention of continuous use. That is, satisfaction degree in the relationship between system quality, information quality, service quality and continuous use intention in mobile learning based on Wechat plays a role as part of the medium, and in addition satisfaction has a positive impact on continuous use intention. Therefore, in order to promote the continuous use of mobile learning based on Wechat, enterprises improve the system quality, information quality and service quality provided through Wechat to promote the improvement of satisfaction and thus improve and promote the users' intention of continuous use. In conclusion, in order to improve and promote employees' intention to use mobile learning based on Wechat in the enterprise education environment, firstly, it is necessary to continuously optimize the system quality and service quality, and secondly, it is necessary to continuously provide high-quality content (information). In addition, the significance of this study is to improve and enrich the insufficient parts of the existing research that have direct impact on the continuous use intention in terms of system quality, information quality and service quality, and to provide ideas on how to promote the continuous use intention of mobile learning based on Wechat. Suggestions for the follow-up study of this study are as follows. First, the research object of this study is 213 employees of an Internet company in Beijing, China, so the research results of this study are difficult to generalize (generalize). Therefore, it is necessary to select companies and employees in different regions and different industries in the follow-up research to provide possibility for generalization of research results. Moreover, it is also necessary to have in-depth understanding and analysis on whether there are differences in the knowledge and attitude of employees in different regions and different industries regarding mobile learning based on Wechat. Second, this study only conducted a questionnaire survey on employees, and did not take into account the relevant knowledge and attitude of the leadership and enterprise decision makers. Therefore, in the follow-up research, in order to make mobile learning based on Wechat more effective, we should grasp the understanding of leaders and decision makers, and what impact this learning method has brought to enterprise results. It is necessary to analyze and explore the relationship between the variables from various angles, based on which the mobile learning based on Wechat would be continuously improved, so as to achieve the goal that enterprises hope to cultivate outstanding talents. Therefore, this study confirms that in Chinese enterprise education environment, the system quality, information quality and service quality of mobile learning based on Wechat would have an impact on satisfaction. The system quality, information quality and service quality would have a direct impact on the intention of continuous use. Moreover, this study also confirms that satisfaction has some media effects in the relationship between system quality, information quality, service quality and intention of continuous use. It is hoped that this research can provide a basis for further research and a direction for the strategic development of promoting the sustainable use of Wechat-based mobile learning in the enterprise education environment.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 3 C. 용어의 정의 4 1. 모바일러닝 4 2. 위챗(wechat)기반 모바일러닝 4 3. 시스템 품질 5 4. 정보품질 5 5. 서비스 품질 6 6. 만족도 6 7. 지속적 사용의도 6 Ⅱ. 이론적 배경 8 A. 모바일러닝(Mobile Learning) 8 1. 모바일러닝의 개념 8 2. 모바일러닝의 특성 11 3. 위챗기반 스마트러닝 13 B. 정보시스템성공모형 19 C. 시스템 품질 22 D. 정보 품질 24 E. 서비스 품질 25 F. 만족도 26 G. 지속적 사용의도 28 H. 관련 선행연구 30 1. 시스템품질, 정보품질, 서비스품질과 만족도 30 2. 정보품질, 시스템품질, 서비스품질과 지속적 사용의도 31 3. 만족도의 매개효과 32 I. 연구 가설 및 모형 33 III. 연구 방법 35 A. 연구 대상 35 B. 측정도구 37 1. 시스템 품질 37 2. 정보품질 38 3. 서비스 품질 38 4. 만족도 39 5. 지속적 사용의도 39 C. 연구절차 40 D. 자료 분석방법 41 Ⅳ. 연구결과 43 A. 기술 통계 43 B. 상관분석 44 C. 가설검증 45 1. 정보품질, 시스템품질, 서비스 품질이 만족도에 미치는 영향에 대한 검증 46 2. 정보품질, 시스템품질, 서비스 품질이 지속적 사용의도에 미치는 영향에 대한 검증 47 3. 정보품질, 시스템품질, 서비스품질과 지속적 사용의도 간의 관계에서 만족도의 매개효과 검증 48 V. 결론 및 제언 54 A. 결과에 대한 논의 55 1. 정보품질, 시스템품질, 서비스 품질이 만족도에 미치는 영향에 대한 검증 55 2. 정보품질, 시스템 품질, 서비스 품질이 지속적 사용의도에 미치는 영향에 대한 검증 56 3. 정보품질, 시스템 품질, 서비스품질과 지속적 사용의도 간의 관계에서 만족도의 매개효과 검증 56 B. 의의 및 시사점 58 C. 제한점 및 후속연구를 위한 제언 59 참고문헌 61 부록 1 설문지(한국어) 68 부록 2 설문지(중국어) 71 부록 3 중국어 설문지 신뢰도 검사결과 78 ABSTRACT 79-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1920392 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title중국의 기업교육 환경에서 위챗기반 모바일러닝의 시스템품질, 정보품질, 서비스품질, 만족도가 지속적 사용의도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Influence of System Quality, Information Quality, Service Quality and Satisfaction of Wechat-based Mobile Learning on Continuous Use Intention in Chinese Enterprise Education Environment-
dc.format.pageix, 82 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육공학과-
dc.date.awarded2019. 8-
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