View : 747 Download: 0

치료적 미술 수업이 초등학교 5학년의 배려심과 자아존중감 향상에 미치는 영향

Title
치료적 미술 수업이 초등학교 5학년의 배려심과 자아존중감 향상에 미치는 영향
Other Titles
The effect of therapeutic art lessons on enhancing the sense of consideration and self-esteem of 5th graders in elementary school
Authors
이윤희
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한경아
Abstract
본 연구의 목적은 치료적 미술 수업이 초등학교 5학년의 배려심과 자아존중감 향상에 미치는 영향을 밝히고 향후 지속적으로 치료적 미술 수업이 학교 교육현장에서 활용되는데 필요한 기초 자료를 마련하는 데 있다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 치료적 미술 수업이 초등학교 5학년의 배려심 향상에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 치료적 미술 수업이 초등학교 5학년의 자아존중감 향상에 어떠한 영향을 미치는가? 위와 같은 연구 문제를 해결하기 위하여 본 연구는 치료적 미술 수업을 독립 변인으로, 배려심과 자아존중감 변화를 종속 변인으로 하는 사전·사후검사 통제집단 설계를 사용하였다. 연구 대상은 서울특별시에 위치한 A 초등학교 5학년 2개 학급의 재학생 40명이며 한 학급의 학생 21명을 실험집단으로, 다른 한 학급의 학생 19명을 통제집단으로 설정하였다. 초등학교 5학년의 배려심과 자아존중감 향상을 위한 치료적 미술 수업을 실시하기에 앞서 실험집단과 통제집단에 KEDI 인성검사로 사전검사를 실시했다. t-test 및 Mann-Whitney 검정을 수행한 후 이를 분석하여 KEDI 인성검사의 배려·소통 척도와 자기존중 척도의 2가지 인성 덕목에 대한 집단 간 동질성을 검증하였다. 치료적 미술 수업은 실험집단을 대상으로 미술 교과 시간에 주당 1회, 80분씩 총 16차시에 걸쳐 시행되었으며, 치료적 미술 수업이 종료된 후 실험집단과 통제집단에 사후검사를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 KEDI 인성검사이다. 연구 문제의 검증을 위한 자료의 분석은 SPSS for Windows 23.0을 사용하였다. 초등학교 5학년의 배려심과 자아존중감 향상을 위한 치료적 미술 수업 후에는 실험집단과 통제집단의 KEDI 인성검사 사후검사를 Paired t-test로 분석하여 두 집단의 변화에 유의미한 차이가 있는지 검증하였다. 또한 점수의 평균 비교에 이어 실험집단과 통제집단의 사전·사후 점수의 증감을 교차분석하여 치료적 미술 수업이 학급 전체에 대해 전반적으로 효과가 있었는지 검증하였다. 본 연구의 결과를 중심으로 치료적 미술 수업이 초등학교 5학년의 배려심과 자아존중감에 미친 영향을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 치료적 미술 수업은 초등학교 5학년의 배려심 향상에 긍정적인 영향을 끼쳤다. Paired t-test로 실험집단과 통제집단의 사전·사후를 비교해 본 결과, 치료적 미술 수업을 실시한 실험집단은 KEDI 인성검사의 배려·소통 척도에서 사전·사후 평균값이 유의적으로 차이가 나는 것으로 확인되었다. 반면에 통제집단은 사전과 사후의 평균값에서 유의적인 차이가 확인되지 않았다. 둘째, 치료적 미술 수업은 초등학교 5학년의 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 끼쳤다. 배려·소통 척도와 마찬가지로 Paired t-test로 실험집단과 통제집단의 사전·사후를 비교해 본 결과, 치료적 미술 수업을 실시한 실험집단은 자기존중 척도의 사전·사후 평균값이 유의적으로 차이가 나는 것으로 확인되었다. 반면에 통제집단은 사전과 사후의 평균값에서 유의적인 차이가 확인되지 않았다. 또 Fisher’s exact test를 통해 자기존중 척도의 점수가 증가하거나 감소한 학생의 수가 실험집단과 통제집단에서 유의적인 차이가 있는지 확인해보았다. 그 결과 실험집단이 자기존중 척도에서 감소한 학생의 수가 유의적으로 적은 것이 확인되었다. 셋째, 치료적 미술 수업의 과정 및 결과에 대해 질적 분석을 한 결과 치료적 미술 수업은 초등학교 5학년의 배려심과 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 끼쳤다. 미술 활동 중 협동 작업을 하며 타인이 처한 상황을 이해하고 타인의 필요나 어려움에 응하는 모습을 보여 배려심 향상을 보였다. 또 미술 활동의 결과물인 작품을 고찰하는 과정을 통해 미래를 긍정적으로 바라보고 자신을 소중하게 여기는 마음을 가지게 되어 자아존중감의 향상을 보였다. 위 내용을 종합해 볼 때, 초등학교 5학년의 배려심과 자아존중감 향상을 위한 치료적 미술 수업이 초등학생의 배려심 및 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 끼쳤다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 초등학교 교육과정 안에서 이루어지는 치료적 접근의 긍정적인 영향을 입증하였으며, 교육과정에 초등학생을 대상으로 하는 치료적 접근의 필요성을 입증한 경험적 연구라는 데에서 그 의의를 찾을 수 있다.;This study aims to identify the effect of therapeutic art lessons on enhancing the sense of consideration and self-esteem of 5th graders in elementary school. It also aims to collect preliminary data necessary for continuing the therapeutic art lessons in classroom settings. Our research questions are thus designed as follows: First, what effect do therapeutic art lessons have on enhancing the sense of consideration of 5th graders? Second, what effect do therapeutic art lessons have on enhancing the self-esteem of 5th graders? To answer these research questions, this study used an experimental design involving a pre-test and post-test control group, with therapeutic art lessons as the independent variable, and changes in the sense of consideration and self-esteem as the dependent variables. Target subjects are 40 students from two 5th grade classes in A elementary school in Seoul. 21 students from one class were assigned to the experimental group, while 19 students from the other class were assigned to the control group. Before the 5th graders participated in the therapeutic art lessons for enhancing their sense of consideration and self-esteem, they were given preliminary examination using KEDI personality test, for both the experimental and control groups. After running the t-test and Mann-Whitney test, the researchers analyzed the results and verified the inter-group homogeneity with regard to the following two personality values: sense of consideration and communication as measured by KEDI personality test, and self-esteem. Therapeutic art lessons were implemented in the experimental group during the art classes for 80 minutes per week, over a total of 16 sessions. After the therapeutic art lessons were completed, a post-test was administered to both the experimental and control groups. The KEDI personality test was used in this study. SPSS for Windows 23.0 was used for data analysis to investigate the research questions. After the completion of therapeutic art classes for the enhancement of 5th graders’ sense of consideration and self-esteem, the post-test results for the KEDI personality test on the experimental and control groups were analyzed using a paired t-test to look for any significant differences in the change in the two groups. Along with the average score comparison, the changes in the pre-test and post-test scores in the experimental and control groups were cross-checked to verify whether the therapeutic art lessons were effective for all students in the classroom. Based on the study results, the effect of the therapeutic art lessons on the sense of consideration and self-esteem of 5th graders are as follows: First, therapeutic art lessons had a positive effect on the 5th graders’ sense of consideration. By using paired t-test to compare the experimental and control groups before and after the therapeutic lessons, the study found significant difference in the average scores of the ‘sense of consideration and communication’ indicators of the KEDI personality test for the experimental group that participated in the therapeutic art lessons. In contrast, no significant changes were found in the average scores of the control group before and after the experiment. Second, therapeutic art lessons had a positive effect on the 5th graders’ self-esteem. Similar to the ‘sense of consideration and communication’ indicators, the average self-esteem scores of the experimental and control groups before and after therapy lessons were compared using the paired t-test. There was a significant difference in the average self-esteem scores for the experimental group that participated in the therapeutic art lessons. However, no significant changes in the average scores of the control group before and after the experiment were found for either indicator in the control group. Also, the Fisher’s exact test was used to verify whether there were significant changes in the number of students whose self-esteem score increased or decreased. It was found that the experimental group had significantly fewer students whose self-esteem scores dropped. Third, based on the qualitative analysis of the process and results of therapeutic art lessons, the study established that these lessons had a positive effect on the 5th graders’ sense of consideration and self-esteem. The students showed enhanced sense of consideration by cooperating in art activities, relating to others in different situations and responding to others’ needs and difficulties. Also, by adopting a positive outlook through contemplating their final artworks and learning to treat themselves with care, the students displayed an enhanced self-esteem. Based on the above information, it can be seen that the therapeutic art lessons for the enhancement of 5th graders’ sense of consideration and self-esteem did indeed have a positive effect on the students’ sense of consideration and self-esteem. This study has verified the positive effects of therapeutic approaches within elementary school curriculum. The significance of this study lies in demonstrating the need for a therapeutic approach in an educational curriculum designed for elementary school students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE