View : 678 Download: 0

재한 중국인 유학생들의 집단미술치료 체험 연구

Title
재한 중국인 유학생들의 집단미술치료 체험 연구
Other Titles
A Study on Group Art Therapy Experiences among Chinese Students Studying in South Korea
Authors
이매화
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 미술치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한경아
Abstract
본 연구는 재한 중국인 유학생들의 집단미술치료 체험에 대해 상세히 기술함으로써 그들이 어떠한 경험을 하는지에 대해 그 본질과 의미를 이해하고자 하는데 목적이 있다. 이를 토대로 재한 중국인 유학생 미술치료를 실시하는 치료사와 연구자에게 그들의 특성을 이해할 수 있는 유용한 정보를 제공하고자 한다. 이를 위해서 본 연구는 “재한 중국인 유학생들이 집단미술치료에서 어떠한 체험을 하며, 그 의미와 본질이 무엇인가?” 에 대한 연구문제를 가지고, Max van Manen의 해석학적 현상학적 연구방법에 근거한 체험 본질에 대한 집중, 실존적 체험탐구, 해석학적 현상학적 반성, 해석학적 현상학적 글쓰기로 구성 된 연구절차를 진행하였다. 연구의 자료 수집을 위해 중국인 치료사가 진행한 집단미술치료 참여경험이 있는, 한국에 소재한 대학교 학부에 재학 중인 중국인 유학생 8명을 대상으로, 2018년 9월부터 2019년 5월까지 개인별 심층 면담을 진행하여 자료가 포화 될 때까지 계속되었다. 이후 수집된 자료들은 연구방법에 따라 분석을 거쳐 본질적 주제 5개와 하위 주제 16개를 도출하였다. 다음은 5개의 본질적 주제이다. <내키지 않는 마음으로 참여한 집단미술치료>, <같은 중국인 유학생이란 이름 아래 미술로 뭉친 우리>, <온전히 신뢰하기에는 안전하지 않는 우리 집단>, <집단미술치료를 통해 진짜 내 마음을 알아차림>, <있는 그대로의 나를 수용함>. 위와 같이 도출된 주제를 통해서 재한 중국인 유학생들의 집단미술치료 체험에 대한 본질과 그 의미에 관한 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 재한 중국인 유학생들은 집단미술치료를 통해 소속감을 느꼈다. 한국에서 유학생활을 하면서 그들이 첫 번째로 겪었을 어려움은 언어이다. 일상 생활에서 경험하게 되는 자신의 생각과 감정들을 느끼는 대로 전달받을 수 있으나 그들은 언어의 장벽 때문에 행동과 표현에 제약을 받는다. 집단미술치료 안에서 같은 출신국의 집단원들에게서 편안함을 느꼈고 자기 감정표현을 자유롭게 할 수 있었다. 둘째, 재한 중국인 유학생들은 미술치료를 통해 자기의 양가감정을 알게 되어 당황하게 된다. 자기가 표현한 작품 이미지에 담긴 감정을 탐색하면서 좀더 자기를 표현하고 싶은 마음과 그 마음을 외면하고 싶은 무력감이 생겨서 어찌할 줄 모르는 상태가 되기도 한다. 셋째, 재한 중국인 유학생들은 집단미술치료 체험을 통해 미술 매체가 주는 치료적 특성으로 스스로 자신에 대해 탐색하는 계기가 되었으며 작업 안에서 카타르시스를 느끼고 심리적인 안정감을 찾았다. 넷째, 재한 중국인 유학생들은 집단미술치료 통해 이해와 위로를 받았다. 한국에서 유학생활을 하면서 그들은 본인의 현재 상황을 이해하고 있으며 또한 이를 타인이 이해해 주기를 바란다. 다섯째, 재한 중국인 유학생들은 미술 작업을 통해서 힘듬을 호소하기도 했지만 실제로는 긍정적으로 생각을 변화하려는 노력을 하고 있다고 보인다. 외면하고 인정하고 싶지 않는 부분에 대해서 직면하고 망쳤다고 생각했던 작품도 다른 의미로 존재한다는 것을 받아들이고 있는 그대로의 현실자기를 수용하고 문제를 잘 해결 할 수 있게 노력을 하고 있음이 보여 진다.;The purpose of this study is to understand the nature and meanings of experiences with group art therapy among Chinese students studying in South Korea through the detailed descriptions of their experiences. It also aims to provide useful information to understand the characteristics of Chinese students studying in South Korea to therapists and researchers providing them with art therapy. For these purposes, the study raised a research question, “What experiences will Chinese students studying in South Korea have in group art therapy? And What will the nature and meanings of their experiences?” Based on Max van Manen’s hermeneutic phenomenological methodology, the research proceeded in the procedures of focus on the nature of experiences, inquiry into existential experiences, hermeneutic phenomenological reflection, and hermeneutic phenomenological writing. Data was collected with an in-depth individual interview with eight Chinese students that had experiences with group art therapy and were undergraduate students at a university in South Korea from September 2018 to May 2019 until data saturation. Collected data was analyzed according to the research methods and led to five essential topics and 16 smaller topics. The five essential topics were as follows: , , , and . Based on these topics, the study reached the following conclusions regarding the nature and meanings of group art therapy experiences among Chinese students studying in South Korea: First, Chinese students studying in South Korea had a sense of belonging through group art therapy. As they lived and studied in South Korea, the Chinese students faced the first difficulty that was the Korean language. They were able to have their thoughts and emotions they experienced in daily life conveyed as they felt them, but they had limitations with acts and expressions due to the language barrier. In group art therapy sessions, they felt comfortable with other members in the group from China and were able to express their emotions freely. Second, they got to know their ambivalent emotions through art therapy, getting embarrassed about them. They would sometimes at a loss between the wish of exploring emotions in the works and images they created and expressing themselves more and the helplessness of trying to neglect the wish. Third, they had a chance to explore themselves, feel catharsis in creative works, and obtain psychological stability due to the therapeutic characteristics of artistic media in their experiences with group art therapy. Fourth, they benefited from understanding and consolation through group art therapy. Living and studying in South Korea, they understood their current situations and wanted others to understand them. Finally, they complained about their difficulties through artistic works and also tried to change their thoughts in a positive way. They made efforts to face what they wanted to disregard and neglect, accept that their seemingly ruined works could exist in other meanings, embrace themselves as they were in reality, and try to solve a problem right. The present study conducted an in-depth examination into experiences with group art therapy among Chinese students studying in South Korea and shed light on the nature and meanings of their experiences, thus holding its academic significance. The study may also provide practical information to researchers that have an encounter with Chinese students studying in South Korea in the practice field of group art therapy, thus contributing to thegreater understanding of these students and the field of practice. The findings of the study will serve as basic data to understand these students in researches preparing to provide group art therapy to them.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE