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북한이탈청소년의 적응유연성 향상을 위한 지지적 노래심리치료 적용 사례

Title
북한이탈청소년의 적응유연성 향상을 위한 지지적 노래심리치료 적용 사례
Other Titles
A Case Study on Supportive Song Psychotherapy to Improve Resilience of North Korean Adolescent Refugees
Authors
이지민
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
본 연구는 지지적 수준의 심리치료 중심의 노래심리치료를 경험한 북한이탈 청소년의 적응유연성 변화 및 그 내용을 탐구하기 위한 사례연구이다. 연구 대상은 A시 소재 H대안학교에서 고등학교 3학년에 재학 중인 만 19세-22세의 북한이탈청소년 3명이다. 연구는 사전검사, 중재, 사후검사를 포함하여 총 4주 간 진행되었으며 중재는 주 2회, 회기 당 60분씩 총 7회기가 시행되었다. 지지적 노래심리치료는 북한이탈청소년의 적응유연성의 내적 하위요인인 ‘강인성’과 ‘목표의식’강화를 목적으로 구성되었다. 중재는 노래 토의, 노래 가창, 노래만들기의 활동으로, 그룹 형태의 세션으로 시행되었다. 결과 분석에는 김현아, 조영아, 김영희(2012)의 북한이탈청소년 적응유연성 척도 중 2개의 하위요인 항목을 사용하여 사전·사후검사를 통해 참여자의 적응유연성 점수 변화를 평가했으며, 적응유연성 척도 검사 결과 참여자들의 적응유연성 점수는 모두 증가하였다. 또한 적응유연성에 있어 경험된 내용을 분석하기 위해 중재 동안 나타난 참여자들의 음악적·비음악적 반응을 기록하고 탐색하였다. 이에 북한이탈청소년은 노래 심리치료를 통해 그동안 지각하지 못했던 자신의 내적 지지자원을 인식함으로써 자기에 대한 긍정적 평가로의 변화를 나타내며 자기 인식에 대한 긍정적 변화를 보였다. 이러한 결과는 지지적 접근의 심리치료를 접목한 노래 심리치료가 북한이탈청소년의 내적자원 개발을 통해 심리적 역량을 강화시키는 데에 긍정적으로 작용하였음을 의미하며, 궁극적으로 남한 적응을 위한 적응유연성 향상에 도움이 되었다고 사료된다.;This is a case study for exploring changes in adjustment resilience of North Korean adolescent refugees who have experienced song psychotherapy centered around supportive psychotherapy. Research subjects consisted of three North Korean refugees aged 19-22 years old in high school seniors of H-alternative school located in A-city. This study, including pretest, arbitration, and posttest was conducted for four weeks, and a total of seven sessions of 60-minute arbitration were conducted twice a week. Supportive song sychotherapy was composed of adjustment resilience of North Korean adolescent defectors as 'tenacity' and 'sense of purpose'. Activities as song discussion, singing, and writing songs were conducted for arbitration in a group session according to the objectives of each session. Changes in scores of adjustment resilience of participants were assessed through pre·posttest using two subfactors among adjustment flexibility scale of North Korean adolescent refugees of Hyeon-Ah Kim, Young-Ah Cho, and Young-Hee Kim (2012), and this study recorded and analyzed verbal·nonverbal feedback of participants that appeared during the arbitration to analyze the content of adjustment resilience experiences. According to the test result of adjustment resilience scale of North Korean adolescent refugees, adjustment resilience score of all participants have increased and this study observed positive verbal·nonverbal changes of participants related to the adjustment resilience within the arbitration. These results signify that song psychotherapy that combined supportive psychotherapy worked positively for strengthening psychological competence by assisting the perception of support resources that North Korean adolescent refugees were not aware of, and it is considered that song psychotherapy that combined supportive psychotherapy helped to improve adjustment resilience for the adaptation to life in South Korea.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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