View : 1045 Download: 0

한국어 겹받침 발음 연구

Title
한국어 겹받침 발음 연구
Other Titles
A Study on the Pronunciation of Korean Double Final Consonants : Focused on Chinese Advanced Learners
Authors
진세린
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박창원
Abstract
본 연구는 중국인 한국어 고급 학습자를 대상으로 다양한 음운 환경에서의 겹받침 발음을 연구하였다. 중국인 학습자의 겹받침 발음을 분석한 결과 고급 수준인 학습자임에도 불구하고 겹받침 발음하는데 있어 여전히 많은 오류가 나타난다. 필자는 ‘겹받침 발음 선택 실험’과 ‘겹받침 발화 실험’ 두 가지 실험을 통하여 중국인 한국어 고급 학습자의 겹받침 발음 양상을 분석하고 중국인 고급 학습자의 발음 특징과 오류 유형 및 원인을 찾는 것이 본 연구의 주요 목적이다. 다음은 중국인 고급 학습자의 발음 특징을 간략하게 요약해보았다. 겹받침을 발음할 때 C1과 C2에서 어떤 음을 발음하는가 하는 겹받침의 앞뒤 자음 선택에서 오류가 나타난다. 특히 발음 선호도가 가장 잘 드러나는 겹받침 발화 시험에서 겹받침 두 단어를 동시 발음하는 현상과 겹받침을 전부 탈락하는 현상이 나타난다. 그리고 기타 종성으로 받침을 대치하는 현상도 나타난다. 선호도에서는 대체적으로 표준어 규정에 맞는 겹받침 대표 자음 선호도가 보이지만 /ㄼ/겹받침이 C2가 대표음으로 실현될 때 C2가 대표음으로 실현되어야 하지만 중국인 고급 학습자들은 표준어 규정과 어긋난 C1을 대표음으로 선호하는 선호율이 더 높다. /ㄺ/ 겹받침의 체언형에서 후행 음절이 ‘과’일 때도 마찬가지로 C2 대신 C1을 더 선호하는 것으로 나왔다. 겹받침 종성 탈락 현상과 기타 종성으로 겹받침을 대치하는 현상은 일부 자주 사용되지 않는 친숙도가 낮은 겹받침이거나 겹받침 음절의 구성 형태가 복잡한 음절에서 주로 나타난다. 앞서 선행연구에서 확인된 서울지역, 경기지역에서 나타나는 두 자음 동시조음 현상도 중국인 고급화자 사이에서 규칙적으로 일어난다. 즉 겹받침 동시조음은 어떤 겹받침에서는 나타나고 어떤 겹받침에서는 나타나지 않고 또 어떤 환경에서 쉽게 일어나고 어떤 경우에는 일어나지 않는 특징을 분석하였다. 전반적으로 중국인 고급 학습자의 겹받침 발음에서 조음 과정이 쉽고 경제적인 발음을 선호하는 특징이 보이며 모국어의 영향도 여전히 받고 있다는 것을 알 수 있으며 한국인 모국어 화자의 발음 특징도 나타난다. 우선 동시조음 현상이 /ㄻ/, /ㄿ/, /ㄼ/, /ㄺ/ 네 종류의 겹받침에서 일어난다. 겹받침 실험 결과를 바탕으로 중국인 고급 학습자 사이에서 동시조음 현상이 나타나는 경우 두 가지 원인이 결정적인 작용을 하는 것을 알 수 있다. 첫 번째로는 겹받침을 가진 음절을 구성하는 음절의 핵의 역할을 하는 모음의 종류에 따라 겹받침의 동시조음 현상이 많이 일어나거나 적게 일어나는 결과에 영향을 주는 것으로 나타난다. 자세히 말하자면 겹받침 음절은 구성하는 모음이 고설성[+high] 자질을 가질 때 겹받침의 동시조음 현상은 현저하게 적게 일어난다. 반대로 겹받침 음절은 구성하는 모음이 [-high] 자질을 가지면 겹받침 동시조음 현상이 쉽게 일어난다. 두 번째로는 겹받침의 동시조음은 후행음절의 종류와도 연관성을 가진다고 볼 수 있다. 모든 겹받침 음절의 모음이 [-high] 자질을 가진다고 해서 동시조음 현상이 많이 나타나지 않는다. 이런 경우 겹받침을 가진 음절의 후행음절과 밀접한 관계가 있다고 본다. 필자는 겹받침이 놓이는 다양한 환경에서 중국인 고급 학습자의 겹받침 발음의 결과를 바탕으로 분석한 결과 겹받침을 구성한 음절이 동일 전제하에서 겹받침 음절의 후행 자음 ‘지’, ‘다’, ‘소’, ‘네’에서 동시조음이 가장 많이 나타나고 후행음절이 ‘고’ 혹은 ‘는’일 때 동시조음 현상이 적게 일어나는 것을 확인할 수 있다. 그 원인은 ‘고’와 ‘네’ 는 입천장을 기준으로 조음위치가 더 뒤쪽에 있는 [-ant] 소리로의 성질을 갖는 것을 알 수 있다. 반면 나머지 후행음절은 모두 상대적으로 [+ant] 성질은 갖는다. 따라서 같은 비음 음절이지만 동시조음 현상은 ‘는’이 후행할 때 보다 ‘네’가 후행할 때 동시조음 현상이 더 많이 일어나는 원인도 설명할 수 있다. 중국인 고급 학습자의 겹받침 발음의 오류 유형으로 겹받침의 앞뒤 자음 중 어떤 음을 대표음으로 선택하는지의 오류 외에 기타 오류도 나타난다. 겹받침을 발음할 때 후행 음절이 다름에 따라 음운 환경이 바뀌어 음운 변동이 다양하게 일어난다. 중국인 고급 학습자들이 겹받침을 발음하면서 나타나는 음운 변동 오류로는 자음 첨가 오류, 연음 오류, 경음화 오류, 유기음화 오류, 비음화 오류, 유음화 오류, 음절말 평폐쇄음화 등이 확인된다. ;This study is aim to investigate the pronunciation of the double final consonants in various phonological environments for Chinese Korean advanced learners. The analysis shows that even for Chinese advanced learners, there are still many errors on the pronunciation of double final consonants. The main purpose of this study is to analyze the pattern of double final consonants pronunciation of Chinese Korean advanced learners, and to find out the pronunciation characteristics, error types and the causes of errors, through double final consonants pronunciation selection test and double final consonants articulation test. The following is a brief summary of the pronunciation characteristics of advanced Chinese learners. When they pronounce double final consonants, there are some errors occurred in the selection of the two consonants, C1 and C2. Especially, in the double final consonants articulation test, in which the pronunciation preference is most evident, the phenomenon of co-articulation or dropping of two consonants is appeared. There is also a phenomenon of replacing the double final consonants with other consonants. In most cases, they prefer to pronounce in accordance with the standard language rules. However, when pronouncing /ㄼ/, whose phonetic representation is C2, the Chinese advanced learners tend to pronounce C1. And they also tend to pronounce C1, when the noun formal latter syllable of double final consonants /ㄺ/ is“과”. The phenomenon of deletion and substitution is mainly manifested in some of the less commonly used double final consonants or the double final consonants’ syllables with complex formation. The co-articulation phenomenon of two consonants in Seoul and Gyeong-gi area found in previous studies, is also found regularly among Chinese advanced speakers. In general, in double final consonants pronunciation of Chinese advanced learners, it can be seen that the process of articulation is relatively easy, and they prefer economic pronunciation. Moreover, it can be seen that the influence of the native language is still being received, and the pronunciation characteristic of the Korean speaker also appears. The co-articulation phenomenon occurs in the four kind of double final consonants. Based on double final consonants experiments, there are two decisive reasons for the co-articulation phenomenon among Chinese advanced learners. First, the co-articulation phenomenon is depending on the type of vowel constituting with double final consonants. That is, when the vowel composing double final consonants syllables is with [+high] feature, the co-articulation phenomenon is significantly reduced. On the contrary, when the vowel composing double final consonants syllables is with [-high] feature, the co-articulation phenomenon is increased. Second, the co-articulation phenomenon of double final consonants is related to the type of latter syllable. Not all the vowel composing double final consonants syllables with [-high] feature occurs co-articulation phenomenon. In this case, it has close connection with the latter double final consonants syllables. Under the premise that the syllables of the double final consonants are the same, if the latter syllables of double final consonants syllables are ‘지’, ‘다’, ‘소’, or‘네’, the co-articulation phenomenon occurs frequently. If the trailing syllables of double final consonants syllables are ‘고’ or ‘는’, the co-articulation phenomenon appears less. Because ‘고’ and ‘네’ are with [-ant] feature whose articulation place is at the rear of palate. On the other hand, almost all the rest of latter syllables have a relatively [+ant] feature. In addition to the selection error between former and latter consonants, other errors also appear for Chinese advanced learners. When pronouncing double final consonants, the phonological environment changes as the latter syllable differs, resulting in a variety of phonological processes. The errors of phonological processes of Chinese advanced learners on double final consonants, including consonant addition error, prolonged sound error, tensification error, aspiration error, nasalization error, lateralization error and stop lenition error are confirmed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE