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온라인 팬덤활동의 참여정도가 자아존중감에 미치는 영향

Title
온라인 팬덤활동의 참여정도가 자아존중감에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Participation in Online Fandom Activities on Self - Esteem : Focusing on the need to belong, reference group compliance and need for approval
Authors
MA, NA
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
Today, as the enter tainment industry is actively developing, fandom, which is a 'Taste Community', is gradually becoming an impor tant par t of popular culture. In this context, this study examines the psychological needs and the influence of the online fandom as a group. Specifically, this study focuses on a fandom group that is active in online media in a new media environment, and it shows how they affect the psychological state of an individual through their psychological desire to participate in fandom activities. In particular, when analyzing the participation of online fandom activities, this study classifies the activity as 'inside activity' which participates in activity towards fandomand 'outside activity' which engages activity toward outside of fandom. And need to belong, ref erence group compliance and need for approval were added to the study as independent variables influencing par ticipation. The results of the study are as follows. First, fan's reference group compliance and need for external approval had positive effect on participation of both online fandom inside activity and outside activities. In o ther words, the higher the reference group complianc e and need for external approval, the higher the degree of involvement of inside activity and outside activity. Second, this study examined the relationship between par ticipation of online fandom activity and self - esteem of fans. As a result, the most significant factor affec ting the self - esteem of fans wasfound to be the degree of involvement of outside online activities of fans. In o ther words, it can be judged that fans can feel higher self-esteem through par ticipation in outside fandom activities such as publicity, voting, da ta, and donation. In sum, this study considered fandom as an independent group, and studied on the characteristics of its members which giving scholarly meaning to this study. In addition this study focused on online fandom ac tivities and developed the measurement items of the existing online fandom activities which is meaningful. And this study focused on the influence of fan desire and analyzed their impacts by distinguishing ‘the inside struggle for recognition’ and ‘the outside struggle for recognition’ which is meaningful to the future study of the fandom.;엔터테인먼트 산업이 활발하게 발전하고 있는 오늘에 팬덤이라는 공동체는 점차 문화 엔터테인먼트 분야에서 활약하고 있으며 업계 발전에 중요한 영향을 미칠 뿐만 아니라 산업 발전 과정에서 없어서는 안 될 하나의 고리가 되었다 특히 뉴미디어의 힘을 입어서 취향을 맞춰서 형성하는 '취향공동체' 인 팬덤도 대중문화의 중요한 부분으로써 점차 하위문화의 범위에서 이탈하고 있다 이 러한 시대적 배경에서 본 연구는 온라인 팬덤은 하나의 집단으로서 그 집단의 구성원들이 집단활동을 참하는 심리적 욕구와 영향을 살펴보고자 한다. 본 연구는 자신이 좋아하는 스타 있고 자신의 팬 신분을 인정하고 또한 온라인 팬덤활동을 참여해분 적이 있는 응답자를 연구대상으로 설문조사를 실시하였고 위계적 회귀분석을 통해 변수간의 영향관계를 검증하였다 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째 팬들이 팬덤 구성원으로서 온라인 팬덤활동을 참여하는 심리적 욕구와 팬덤활동을 참여하는 빈도와 유형 간의 관계에 대한 분석결과는 외부 인정욕구와 준거집단 순응욕구는 팬들의 대내활동과 대외활동의 참여정도에 다 정적인 영향을 미치고 있다. 즉 팬들의 순응욕구가 높을수록 외부 인정욕구가 높을수록 그들이 대내활동과 대외활동의 참여정도가 더 높게 나타났다 이. 러한 결과는 팬들의 준거집단 순응욕구와 외부인정욕구를 높을수록 팬덤활동도 많이 참여하는 추측과 일치하게 나왔다. 둘째 본 연구는 온라인 팬덤활동의 참여와 팬들의 자아존중감 간의 관계를 살펴보았다 구체적으로 . 본 연구는 두 변인 간의 관계를 자세히 보여주기 위해 대내 팬덤활동과 대외 팬덤활동 이 두 가지 차원을 구분해서 그들과 팬들의 자아존중감의 관계를 측정하고 분석하였다 결과적으로 팬들의 자아존중감에 영향을 미치는 가장 유의미한 요인은 팬들의 대외활동의 참여정도라는 결 과가 밝혀졌다. 즉 팬들이 홍보 투표 데이터 기부 등 대외적 팬덤활동의 참여를통해 더 높은 자아존중감을 느낄 수 있다는 것을 판단할 수 있다. 종합적으로 본 연구는 팬덤을 하나의 독립적인 집단으로서 생각하고 그의 구성원들의 특성에 관한 연구들이 그간 거의 존재하지 않았다는 점은 본 연구에 학술적인 의미를 부여할 수 있게 한다. 또한 대부분 다 온라인 팬덤활동과 오프라인 팬덤활동으로 팬덤활동의 유형을 나눠서 분석하는 가운데 본 연구는 온라인 팬덤활동에 집중하며 기존의 온라인 팬덤활동의 측정항목을 발전시켜 새로운 측정항목을 사용하고 온라인 대내활동과 대외활동으로 구분해서 팬덤활동의 참여를 살펴보았다는 데에 연구의 의미가 있다 그리고 . 본 연구는 팬들의 소속욕구 준거집단 순응욕구 그리고 인정욕구의 영향을 집중하는 것은 팬덤의 심리적 특성에 관한 연구에 새로운 방향을 제공하며 특히 팬덤 집단 자체의 내부와 외부의 구별을 고려해서 내부인정욕구와 외부인정욕구를 구분해서 그들의 영향을 분석한다는 점에서도 더 정확한 팬덤 심리를 파악할 수 있다고 판단한다.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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