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리뷰 브이로그(REVIEW VLOG)의 특성이 의사사회적 상호작용, 신뢰감, 콘텐츠 팔로우 의향에 미치는 영향 연구

Title
리뷰 브이로그(REVIEW VLOG)의 특성이 의사사회적 상호작용, 신뢰감, 콘텐츠 팔로우 의향에 미치는 영향 연구
Other Titles
A Study On the Effect of Review Vlog Viewing on Para-social nteraction, Trust Perception and Intention to Follow the Contents
Authors
HU, MIN
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최윤정
Abstract
본 연구는 리뷰 브이로그 시청이 브이로거과 브이로그 내용에 대한 시청자의 신뢰감에 어떤 영향을 주는지 탐구하기에 초점을 맞춘다. 선행 연구에서 나오는 리뷰 브이로그의 정의에 따라 본 연구에서 리뷰 브이로그를 브이로거가 직접 동영상에 출연하고 제품 또는 서비스에 대한 비판적인 해석을 시청자에게 제공하는 동영상으로 정의했다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 리뷰 브이로그의 특성이 시청자와 브이로거간의 의사 사회적 상호 작용과 브이로거와 브이로그 내용에 대한 시청자의 신뢰감에 어떻게 영향을 주는지 연구했다. 다음으로 의사 사회적 상호작용과 신뢰감이 시청자의 콘텐츠 팔로우 의향에 영향 도 연구했다. 그러나 또한 리뷰 브이로그가 어떻게 콘텐츠 팔로우 의향에 영향을 미치는지 알아하고자했다. 이를 위해 302 명의 중국인 대상으로 설문 조사를 실시했다. 무효 설문지를 삭제 후에 265 개 유효 데이터를 얻었다. 연구결과 요약은 다음과 같다. 첫째, 리뷰 브이로그 시청은 시청자와 브이로거 사이의 의사 사회적 상호 작용에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인했다. 즉, 시청 과정에서 인식되는 언어적 내용 상호작용성과 비언어적 내용 상호작용성을 재외하고 빈번성, 형식적 상호 작용성, 유사성, 전문성 그리고 인기도가 높을수록 시청자와 브이로거 간의 의사 사회적 상호작용 수준이 높아지는 것이다. 특히, 유사성의 수준이 가장 영향력이 있었고 빈번성이 가장 영향력이 적은 것으로 나타났다. 다음으로, 리뷰 브이로그가 신뢰감에 미치는 영향을 탐구했다. 리뷰 브이로그의 유사성과 전문성 특성은 브이로거에 신뢰감과 내용에 신뢰감에 모두 유의미한 영향을 미칠 것을 나타났다. 이외에 도 빈번성 특성은 브이로거 신뢰감에 영향을 주고 형식적 상호작용성은 브이로그 내용 신뢰감에 영향력을 가진 것으로 나타났다. 콘텐츠 팔로우 의향에 영향 분석 결과는 브이로그 내용에 대한 신뢰과 의사 사회적 상호작용의 중요한 영향을 확인했다. 즉, 시청자가 브이로그 내용을 신뢰할수록 시청과정에서 느꼈던 의사 사회적 상호작용이 강할수록 더 강한 콘텐츠 팔로우 의향을 표현할 것이다. 콘텐츠 팔로우 의향에 리뷰 브이로그 시청이 미치는 영향을 보면 viii전문성만 긍정적인 영향을 보였다는 것을 확인할 수 있다. 본 연구의 의미는 먼저 리뷰 브이로그이 시청자와 브이로거 간의 관계 형성과 신뢰감 인식에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인했다. 특히 선행연구과 달리 설문지를 이용하고 브이로그의 내용이 의사 사회적 상호작용, 신뢰감 및 시청자와 브이로거 간의 콘텐츠 팔로우 의향에 어떻게 영향을 미치는지 탐구했다.;This study focuses on review vlog, which explores how viewing affects viewers' trust in vloggers and video content. Based on the definition of the review vlogs presented in precedent research, review vlog is defined as a video in which the vlogger show themselves directly in the video and provides the viewer with a critical interpretation of the product or service. Specific research questions are as follows. First, we studied how watching review vlogs will affect the para-social interaction between viewers and vloggers and viewers' trust perception of vloggers and video content. And then we studied the impact of trust and para-social interaction on the audience’s contents following intention. However we also try to find how review vlogs viewing affect intention to follow a vlogger or vlog contents. For this purpose, 302 Chinese audiences were surveyed. After deleting the invalid questionnaires, we finally got 265 valid data for research. The results of this study are summarized as follows. First, review vlog viewing has a positive impact on para-social interactions between viewers and vloggers. In other words, the higher the level of frequency, format-interactivity, and similarity, expertise, and popularity recognized in the process of viewing, the higher the level of para-social interaction between viewers and vloggers. Specifically, the level of similarity was the most influential and verbal content-interactivity was the least influential. But verbal content-interactivity and nonverbal content-interactivity do not show a positive effect on para-social interaction. Next, the effect of review vlog viewing on trust was examined. Only frequency, similarity and expertise have positive effect on the trust perception of vloggers, while format-interactivity, similarity and expertise have positive effect on the trust perception of vlog contents. The results of the analysis of the impact on the intention to follow confirm the significant effect of trust on the vlog content and para-social interaction. In other words, the more the viewers trust the vlog content, they will show more stronger following intention. And the stronger para-social interaction with vloggers they felt when watching review vlog they will show more intention to follow the contents. The results of the data analysis conducted to verify the effect of the review vlog viewing on intention showed that only expertise had a positive impact. The meaning of this study is that first we confirmed the that the viewer's viewing behaviors positively affects the formation and perception of relationship with vloggers in the review vlog. In particular, using the form of questionnaires to explore how the content of vlogs affects para-social interaction, trust, and following intention between viewers and vloggers.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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